Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Pastorația urbană – construcția dinamică a comunității




      În ultimii ani, cred, ne-a lipsit o reflecție corectă – fie și doar punctuală – asupra realității din pastorația urbană. Poate că ne-am lăsat prea ades măguliți de ideea că oamenii sunt lângă noi și facem parte, ca preoți și Biserică, din familia lor. Poate că nu am remarcat schimbarea de mentalitate a generației tinere. Poate am redus prea mult „motorul de căutare” al familiilor aflate în „interlandul” dintre vechile configurații parohiale și cele noi. În care peste 70% din populație este cuprinsă – atât la Sibiu cât și la Brașov – între 23 și 35 de ani. Sigur, nu e o dramă, cu atât mai puțin o tragedie. Drama începe în momentul în care, dincolo de lipsa locașurilor, nu există idei pastorale prin care să fie animată partea de oraș nou. Nu e vorba aici de mersul cu Botezul ori dubla întâlnire de Bobotează și Înălțarea Sfintei Cruci (cazul Brașovului). Ele sunt momente de pastorație limitată, de atingere a unor realități. În mod cert însă e nevoie de mai mult. Cum mai mult este nevoie și în parohiile care se bazează pe o istorie de date remarcabile, dar care acum se complac într-un soi de înțepenire duhovnicească, marcată de o mulțumire autosuficientă că oamenii vin la Biserică, în parte se spovedesc și se împărtășesc și nu evită să fie cununați în Biserică. Desigur că aici avem de a face cu o viziune pastorală minimalistă, dezbrăcată de orice avânt creativ. Care ne costă nu în planul imediat, probabil, dar sigur în cel viitor.
     Uneori nu știm ce avem de făcut. Poate că ne ancorăm excesiv în siguranța dată de cifre. Ele însă ne arată și depopularea orașelor – fenomen atent monitorizat în orașe precum Codlea, Mediaș ori Făgăraș, de pildă – fără a mai regăsi populația care părăsește arealul urban în mediul rural – cum descopeream în anii 1995 și 1998 în două analize realizate pe Brașov și București cu ajutorul WCC (URM – departamentul Urban Rural Mission). De pe atunci documentele rezultate în urma analizei- editate împreună cu Părintele Profesor Ion Bria – ne obligau să facem o atentă distincție între construcția misionară în „laboratorul” tehnic al teologiei și realismul construcției în „șantierul” real, unde factorii socio-economici avansau o nouă cultură și noi interese ale grupurilor comunitare. Nu putem acredita criteriul pastorației karaoke – să avem o părere pastorală la toate provocările, unele deloc relevante în viața cotidiană – dar în mod cert avem obligația să creștem capacitatea de comunicare a preoțimii, educația acestora în ce privește pedagogia socială și civică. Printre soluțiile care se întrevăd, cele mai practice sunt și cele cu un cost financiar redus. Construirea de cluburi pastorale pentru tineret ori pentru persoane vârstnice desigur că implică eforturi mari. Dar articularea de cluburi pentru aceste categorii de vârstă – în acord cu diferite instituții culturale (Teatru, Filarmonică ori Biblioteci și Muzee, de exemplu) în care efortul parohiei să fie dublat de acela al comunității culturale pot fi relativ ușor realizate. Poate că nu avem nevoie de tipărirea unei reviste parohiale, dar putem edita un newsletter sau posta inteligent o serie de informații cu privire la viața parohiei pe facebook ori pe un site pastoral. Desigur, asta nu înlocuiește munca față către față. Dar ne obligă la ritm pastoral cotidian. Acolo unde nu excelăm.
      Prioritate în pastorația modernă, redescrierea profilului duhovnicesc al omului contemporan nouă nu se poate realiza fără cunoașterea de context a vieții sale. Nu este vorba să se fi schimbat exigențele Evangheliei ori să se fi diminuat aceste exigențe. Dar se simte o relaxare etică fără precedent. Un soi de arianism educațional. În care Întruparea Domnului este recuzată dinaintea unor tribunale ale absurdului social. Lipsite de sens. Ori care își caută sensul în libertăți eșuate moral. În presiunea unei astfel de lumi se reconstruiește profilul pastoral al creștinului. Uneori atacat nu doar din afară, ci și din interiorul Bisericii. Sub presiunea crizei de asumări responsabile a clerului ori a operatorilor pastorali – aici înțelegând, inclusiv, colegii profesori de religie –, omul cetății, abia de ceva decenii urban în cultură și reacții civice, se poate sufoca într-o nemărginită depresie de sens. Dinamismul pastoral al unei comunități ține, nu în ultimul rând, de asumarea pastorației de către preot. Nu prin prisma ifoselor ori frustrărilor pastorale se încheagă o comunitate. Cum ea, în ciuda aparențelor, nu se moștenește de la predecesor. O comunitate pastorală se asemănă cu organismul uman. Se restaurează și se restartează în timp. Tot timpul. Se înnoiește în permanență. Se adaptează fără a pierde din esență, fără a compromite valorile prin care se articulează în Evanghelie. Din acest punct de vedere merită amintite cuvintele pr. Ion Bria care fundamentează, atent, modul în care credinciosul se altoiește în dinamica parohiei, a comunității mărturisitoare: „Exegeza patristică a dezvoltat noțiunea de „sinergie” ca și pe cea de „epectază” în procesul asumării personale a darului lui Dumnezeu (Luca 7,50). Sinergia nu înseamnă nici auto-mântuire prin meritele personale, nici transfer magic, de la distanță, a meritelor lui Iisus Hristos. „Din faptele noastre nici urmă de pocăință nu avem, ci dreaptă răsplătire ne așteaptă”. Singura nădejde a mântuirii, a îndreptării vieții, este bunătatea lui Dumnezeu. Dar credinciosul nu este un individ inert, un trup mort, un stârv fără viață, cum spune Sfântul Simeon Noul Teolog; de aceea cel mai mare păcat este cel al nepocăinței, deoarece omul nu înțelege valoarea sacrificiului de răscumpărare (preotul Aron sacrifică pe fiii săi) și nici mijlocirea binecuvântării de la Hristos. Ioan Botezătorul a arătat riscul de a nu înțelege legătura dintre Vechiul și Noul Testament, de a ignora prețul răscumpărării. Desigur, Biserica nu „garantează” mântuirea în mod legalist, prin declarație formală, Biserica fiind „instrumentul Duhului Sfânt” și mediul în care creștinii sunt antrenați în această înaintare (epectază) „din început în început” (Grigorie de Nyssa), înaintare ce este infinită. În terapia mântuirii, fiecare creștin are răspunderea sa proprie: „Credința ta te-a mântuit, mergi în pace!” (Luca 7,50), întocmai ca prevenirea și automedicația în tratamentul medical. Harul se dobândește în chip conștient, ca principiu existențial și formator. Nimeni nu poate măsura proporția harului sau a libertății în actul sinergic, dar celui care are i se va da mai mult, cu adaos (Marcu 4,24)” (Preot Ion Bria, Spre plinirea Evangheliei. Dincolo de apărarea Ortodoxiei: Exegeza și transmiterea Tradiției, ed. a 2-a, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2019, pp. 65-66). Poate că înainte de a fi atenți la construcția și deconstrucția pastorală în plan temporal ori geografic – atât de atenți în a ne număra străzile și familiile din parohii – va trebui, ca preoți, să asumăm pastoral numai ceea ce putem purta spre astfel de articulări de sinergie. În care persoanele se asumă și își definesc viața spirituală prin asumări responsabile ale Evangheliei. Din această dinamică se naște pastorația reală. Care propune un model teologal atent și eficace în transmiterea căii Evangheliei. Transformarea noastră, ca preoți ori operatori pastorali, în simpli prestatori de servicii liturgice, uneori erodați de ritualism și neatenție, a defectat dinamica pastorației nu numai în mediul urban. Poate că e momentul să reasumăm lucrarea pastorală în dimensiunea sa mistică și prin trăirea ei să redăm procesului înțelegerii mântuirii dimensiunea de inteligență practică pe care generațiile moderne o cere cu insistență de la slujitorii lui Hristos. Ține de educația noastră, în general, de formarea noastră creștină și de vocația noastră educată coerent. Exigent și duhovnicește educată.

Pr. Conf. Dr. Constantin NECULA