Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Ioan Lupaș ca bursier și biograf Gojdu (1880-1967)



     
   „Setea spirituală, scientiae sacra sitis – dacă ni se îngăduie această juxtapunere de cuvinte, pe care o considerăm mai indicată tinerimii noastre universitare decât pe arhicunoscuta auri sacra fames – nu va putea fi niciodată îndeajuns stâmpărată numai prin o istorie analizată în mod ştiinţific, fiindcă istoria suntem noi înşine: de nobilis fabula narratur. Şi noi suntem valuri şi unde răzleţe sau întârziate din marele fluviu al vieţii şi evoluţiei istorice naţionale şi, prin mijlocirea ei, al celei universale. De aceea, nu ne putem mulţumi totdeauna numai cu o cunoaştere seacă, rigidă, ştiinţifică a istoriei, ci simţim adeseori trebuinţa de a căuta contactul sufletesc, viu, personal, subiectiv, cu toate fluctuaţiile lui”. Cuvintele de mai sus, extrase din lucrarea „Sensul şi scopul istoriei” de Ioan Lupaş, sunt o adevărată profesiune de credinţă a marelui istoric transilvănean. Fragmentul exprimă în mod concentrat crezul unei vieţi închinate, prin vocaţia sa de dascăl, educării tineretului şi, prin cea de cercetător, dezvăluirii unui trecut viu, în care istoricul se implică deopotrivă raţional şi sentimental.
    Ioan Lupaş a fost la Cluj creator de instituţii istorice şi de şcoală istorică. Eforturile sale au stat la baza învăţământului istoric universitar din nou înfiinţata „Universitate Naţională a Daciei Superioare” (fiind titularul Catedrei de Istoria nouă a românilor) şi la temeiul Institutului de Istorie Naţională, al cărui organizator şi director a fost, împreună cu Alexandru Lapedatu. În acelaşi timp, marele istoric a pus bazele studiului istoriei medievale şi moderne a Transilvaniei din perspectivă românească. El a dezvăluit pentru prima oară în deplină libertate că masa mare a populaţiei ardelene, adică românii, deşi lipsiţi dintre stări (naţiuni) şi toleraţi (răbdaţi), au avut propriul trecut demn de a fi cunoscut. Suflul de energie pentru aceste realizări i-a venit din familie şi din copilăria petrecută în Săliştea Sibiului, din liceul regesc sibian (care mai purta ecoul paşilor lui Gheorghe Lazăr, August Treboniu Laurian sau Ioan Axente Sever), din liceul fondat de Andrei Şaguna la Braşov (pe unde trecuseră Titu Maiorescu, Ciprian Porumbescu, Ştefan Octavian Iosif sau Ioan Bogdan), din studiile superioare budapestane şi berlineze, din ucenicia de dascăl la Institutul Teologic Andreian din Sibiu, din colaborările fructuoase la „Luceafărul”, „Ţara Noastră”, „Viaţa Românească” sau „Convorbiri Literare” şi din multe alte experienţe de viaţă.
Un segment important al formaţiei intelectuale şi al creaţiei de tinereţe a istoricului se leagă foarte strâns de destinul „Fundaţiei Gojdu”. Aceasta, cu generozitatea-i consacrată, i-a acordat adolescentului Ioan Lupaş, imediat după absolvirea faimosului liceu braşovean pomenit, un stipendiu pentru anii 1900/1901, 1901/1902, 1902/1903, 1903/1904 la Facultatea de Litere şi Filosofie a Universităţii din Budapesta şi un altul pentru anul 1904/1905 la Facultatea de Filosofie a Universităţii „Friederich Wilhelm” din Berlin. La universitatea budapestană, Lupaş urmează cursuri de istorie, filosofie şi limba latină, care vor fixa pentru totdeauna formaţia profesională temeinică a specialistului, ca şi orizontul deschis spre domenii adiacente ca filosofia istoriei, literatura, teologia. Cursurile audiate au vizat în mod curent teme ca: Anonymus, izvoarele secolului al XIII-lea, diplomatică, Horaţiu, metrică latină, istoria literaturii române în secolul al XIX-lea, cronicile româneşti, cronistica generală, literatura istorică a secolului al XVII-lea, ştiinţe auxiliare ale istoriei etc. Ioan Lupaş şi-a luat licenţa în anul 1904, în istorie şi limba latină, trecându-şi în acelaşi an şi doctoratul cu o teză despre biserica ortodoxă transilvană şi unirea religioasă în secolul al XVIII-lea (sub conducerea profesorului Henrik Marczali).
      În anii pregătirii sale din Budapesta, viitorul istoric a activat în mişcarea studenţească, a colaborat la publicistica vremii şi a început redactarea primelor studii ştiinţifice. Mişcarea tinerilor români era atunci animată de Societatea „Petru Maior, care desfăşura, prin cultură mai ales, o acivitate politică, militând contra dualismului austro-ungar. Nicolae Iorga, care s-a aflat în 1901 în mijlocul studenţilor de la „Petru Maior, cărora le-a vorbit despre Mihai Viteazul, a fost impresionat de maturitatea acestor tineri români şi de cuvintele rostite de Ioan Lupaş la adresa sa. Studentul de atunci vedea în marele istoric pe cel capabil „să ne cânte doina trecutului nostru”, să ne facă „să auzim îndemnătorul glas al Basarabilor şi al celor Muşatini”.
Ioan Lupaş, alături de Octavian Tăslăuanu sau Ioan Lapedatu, a fost printre iniţiatorii revistei „Luceafărul”, apărută în iulie 1902, prin strădania „tinerilor universitari români din Budapesta”. Aceştia, ca şi întreaga generaţie de intelectuali responsabili ai timpului, erau convinşi că revista trebuia să fie pusă în serviciul naţiunii, să fie o tribună de luptă politică în vederea înfăptuirii unităţii naţionale. În anii cât a colaborat la „Luceafărul”, Ioan Lupaş şi-a început şi consolidat prestigioasa activitate publicistică, pe care a continuat-o apoi întreaga viaţă. A scris acum o mică monografie a comunei natale Sălişte, precum şi articole despre Gheorghe Şincai, şcoala românească din Braşov, chemarea dăscălimii noastre, istoria mai generală a învăţământului etc.
     După luarea licenţei şi a doctoratului (1904), tânărul istoric şi latinist este numit profesor la liceul din Brad. Dar nu apucă să-şi înceapă încă menirea de dascăl, fiindcă îşi continuă studiile la Berlin, împreună cu Octavian Goga, cu o bursă din partea aceleaşi generoase Fundaţii „Gojdu”. La Universitatea din Berlin, pe urmele lui Mihail Kogălniceanu sau Alexandru D. Xenopol, se întâlneşte cu Vasile Pârvan, şi el colaborator al „Luceafărului”. La Berlin, Lupaş a intrat într-un mediu academic de cea mai înaltă elevaţie spirituală, în care discuţiile despre metoda şi concepţia istorică modernă erau la ordinea zilei. Se confruntau acum adepţii viziunilor lui Leopold von Ranke şi Karl Lamprecht, ai pozitivismului şi ai noii concepţii despre tratarea trecutului. Lamprecht, prin a sa Die Kulturhistoriche Methode (1900) milita pentru un alt mod de abordare a vieţii de altădată, pentru investigarea fenomenelor istorice colective, pentru analiza culturilor. Ioan Lupaş a audiat la Berlin cursuri despre aceste noi modalităţi de înţelegere a trecutului, despre istoria religiei (cu Harnack), istoria învăţământului (cu Paulsen), despre rolul istoriei naţionale şi despre cercetarea mişcărilor de emancipare naţională (cu Hinze). în ambianţa unei şcoli istorice de asemenea forţă, cu profesori ca Eduard Meyer, Hans Delbruck, Kurt Breysig, Erich Schmidt sau Otto Hinze, istoricul român şi-a sporit considerabil nu doar cunoştinţele de specialitate, ci şi viziunea generală asupra trecutului, modalităţile de investigare a prezentului oamenilor care au trăit altădată.
   După popasul berlinez, în acelaşi context (1905), Lupaş a făcut o călătorie în Italia, unde ca şi alţi ardeleni de la Inochentie Micu încoace, nu şi-a putut opri admiraţia neţărmurită pentru civilizaţia înaintaşilor romani ai poporului său. A simţit mai acut ca oricând sigiliul Romei, precum şi imboldul de a desluşi istoria „enclavei noastre latine” situate la „porţile Orientului”. După cei cinci ani petrecuţi la studii în Budapesta şi Berlin, graţie bursei oferite de Fundaţia „Gojdu”, Ioan Lupaş şi-a ocupat postul de profesor la Institutul Teologic Andreian din Sibiu, cel mai prestigios pentru un român, în condiţiile lipsei învăţământului superior în limba română.
Niciodată în viaţă, deşi urcase toate treptele ierarhiei profesionale până la rangul de membru titular al Academiei Române, deşi devenise codirectorul Institutului de Istorie Naţională, deşi fusese ministru, Ioan Lupaş nu a putut uita binefacerile stipendiului „Gojdu”. Era convins că bursa respectivă îi deschisese perspectiva vieţii sale. De aceea, între alte gesturi de recunoştinţă, în 1918, evoca, în Istoria bisericească a românilor ardeleni, chipul unui Gojdu venerabil, care, îndemnat să-şi „eternizeze numele întru români”, ar fi spus cu ocazia unei zile onomastice: „Ca fiu credincios al bisericii mele laud Dumnezeirea, căci m-a crescut român; iubirea ce am către naţiunea mea neîncetat mă îmboldeşte a stărui în faptă, ca încă şi după moarte să erump de sub gliile mormântului, spre a putea fi pururea în sânul naţiunii mele”. Ceea ce, prin Fundaţia „Gojdu”, s-a şi întâmplat în chip admirabil. Apoi, în 1920, istoricul nostru publica la Oradea, în revista „Cele trei Crişuri”, articolul Părinţii şi fraţii lui Emanuil Gozsdu. în acelaşi an, tânărul sibian dă la iveală în „Lumina femeii” de la Cluj un articol despre Anastasia Gojdu, născută Pometa. Se împlineau atunci cinci decenii de la moartea inegalabilului mecenat. Peste câţiva ani, într-o culegere de izvoare ale „istoriei române”, acelaşi Ioan Lupaş includea – pentru uzul tinerimii studioase – programul politic al adunării românilor din „comitatele ungurene”, ţinută la Pesta, de la 21 mai 1848, program elaborat chiar de către Emanuil Gojdu. în acest text se regăsesc ideile revolu-ţionarilor români din Banat şi Părţile Vestice: „ocârmuire bisericească cu totul neatârnată de ierarhia sârbească”; utilizarea limbii maghiare ca „limbă diplomatică” (adică limbă de comunicare în scris cu oficialitatea) numai dacă se va admite întrebuinţarea limbii române fără nici o piedică în biserici, în şcoli şi „în toate trebile naţiei noastre cele dinăuntru”; crearea unei „secţii” româneşti la ministerul cultelor, formată din români şi care să „ocârmuiască trebile românilor”; în funcţii publice să fie numiţi „fiii naţiei româneşti”, iar la regimente „să se aşeze ofiţeri români”.
În 1940, când se împlineau şapte decenii de la moartea mecenatului, Ioan Lupaş a încredinţat tiparului în „Memoriile Secţiunii Istorice” ale „Analelor Academiei Române” o lucrare mult mai amplă despre originea şi opera lui Emanuil Gojdu, rezultat al unei comunicări ţinute în faţa celui mai înalt for cultural-ştiinţific al ţării. Acest studiu a fost până de curând cea mai valoroasă scriere în româneşte despre viaţa şi activitatea lui Gojdu. Chiar de la început, istoricul arată motivul principal al înaltei preţuiri de care trebuie să se bucure Emanuil Gojdu în conştiinţa românească: „Dacă în ultima jumătate de veac numărul intelectualilor români cu studii universitare, terminate în condiţiuni mulţumitoare şi cu diplome de doctori, obţinute de la diferite facultăţi ale universităţilor europene, a sporit în chip aşa de îmbucurător în viaţa publică a Transilvaniei şi Banatului, fenomenul acesta se explică, în bună parte, prin dispoziţiile testamentare ale lui Emanuil Gozsdu. încredinţându-şi întreagă agonisita vieţii în grija unei Reprezentanţe, alcătuite de membrii episcopatului ortodox român din Transilvania şi din două ori atâţia fruntaşi mireni, Emanuil Gozsdu a înţeles să dea astfel de îndrumări amănunţite pentru buna chivernisire a Fundaţiunii sale, încât din veniturile ei să se poată împărtăşi din an în an tot mai mulţi studenţi români doritori de progres cultural-ştiinţific şi capabili să contribuie la înfăptuirea lui”. Cu alte cuvinte, Ioan Lupaş, el însuşi bursier Gojdu, cum s-a văzut, vreme de cinci ani, în timpul cărora s-a format ca specialist, nu înceta să amintească naţiunii sale ce uriaşe merite avea ilustrul înaintaş, mort în 1870, în formarea intelectualităţii româneşti ardelene şi bănăţene. în finalul studiului pomenit, istoricul notează că în 1940 erau speranţe ca „Fundaţiunea” lui Emanuil Gojdu „să fie salvată şi să sporească necontenit ca mâna de făină şi ca untul de lemn al femeii credincioase din Sarepta Sidonului”. Aluzia se făcea fireşte la demersurile dintre statele român şi ungar, demersuri care, după 1937, păreau să conducă la rezultate favorabile pentru „naţiunea română”, moştenitoarea de drept a averii Gojdu. Din păcate, perspectivele favorabile din acei ani nu s-au realizat nici astăzi, la două secole de la naşterea generosului fondator.
Lupaş, ca şi Gojdu, s-a format ca intelectual în universităţi străine, unele de prestigiu european, trăind într-o ţară în care românii erau o minoritate cu drepturi limitate. Dar Lupaş, spre deosebire de Gojdu, a avut marea şansă de a vieţui după 1918 în Regatul României, cinstit, onorat şi respectat ca un distins intelectual, profesor şi om politic, aflat la el acasă. Din păcate, marele istoric, fondator al Institutului de Istorie Naţională, şi-a trăit ultimele două decenii de viaţă în tristeţe şi amărăciune, sub regimul de dictatură comunistă. Elogiile şi omagiile cultural-ştiinţifice aduse de Ioan Lupaş lui Emanuil Gojdu au drept scop principal, cum s-a văzut, sublinierea unui fapt extraordinar, anume rolul testamentului şi al fundaţiei în formarea intelectualităţii româneşti. Din acest punct de vedere, Lupaş aşeza opera de mecenat a lui Gojdu la fundamentele naţiunii române moderne.

Acad. Ioan-Aurel POP