Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Starea de urgenţă percepută ca perioadă de evaluare a puterii noastre de a voi să ne apropiem de Dumnezeu şi de a învia împreună cu Hristos



    Prin decretarea stării de urgenţă începând cu luna aprilie a anului curent ne-am văzut puşi cu toţii într-o situaţie fără precedent până acum, nu doar la nivel local sau naţional, ci chiar mondial. Dintr-odată lucrurile pe care le ştiam nu mai erau valabile, aşa că a trebuit să învăţăm să experimentăm altele sau cele pe care le ştiam cumva să le adaptăm sau chiar să le reinventăm. Pentru că decretarea stării de urgenţă a inclus perioada Postului Paştilor şi Praznicul Învierii, nici acestea nu au mai fost la fel, ci altfel. Însă, dincolo de toate schimbările survenite în viaţa noastră de zi cu zi, din punct de vedere sufletesc suntem aceiaşi. Poate că interesul tuturor s-a mutat în ultima perioadă mai mult pe gândirea problemelor sanitare, economice, sociale, care primează, ce-i drept.
Însă noi avem în continuare suflete care au în continuare nevoi specifice vieţii sufleteşti, aşa cum pentru trup există nevoile vieţii trupeşti, pentru societate nevoile vieţii sociale ş.a.m.d. Aşa încât ar fi chiar potrivit să ne gândim (că tot avem timp!) că, dacă mântuirea omului a fost realizată în mod obiectiv de Hristos, din punct de vedere subiectiv este în continuare nevoie de răscumpărare din păcat și din moarte, deoarece efectele păcatului sunt în continuare active în viața de zi cu zi. Dacă mântuirea realizată din punct de vedere obiectiv de către Domnul Hristos a culminat cu Jertfa de pe Golgota, cum se poate realiza această răscumpărare din păcat şi din moarte din punct de vedere subiectiv? Prin „încercarea” de sine sau prin continua evaluare de sine. Încercarea de sine are, desigur, multiple aspecte. Aceasta deoarece omul interacționează de-a lungul vieţii cu mulți oameni și cu multe situaţii, așa încât am putea spune că are de rezistat mai multor încercări, nu doar uneia. Însă, de departe, aspectul cel mai important al încercării de sine implică o înălţare prin lucrare a voinţei omeneşti de la lucrurile lumii, la Dumnezeu.
      Un lucru este sigur, şi anume că noi, oamenii, „nu ne putem trăi vieţile noastre omeneşti fără efort şi fără griji, şi nici fără să facem alegeri care să arate că luăm unele lucruri mai în serios decât altele” [Thomas Nagel, Veşnice întrebări, trad. de Germina Chiroiu, Ed. All, Bucureşti, 2004, p. 33]. Din această pricină, Apostolul Pavel ne îndeamnă insistent spunând: „Toate să le încercați” (I Tes. 5,21). În urma cercetării atente, a încercărilor, a evaluărilor repetate a lucrurilor și a situațiilor cu care vine în contact direct, precum și a încercării și evaluării consecvente de sine, omul trebuie să dobândească o conștiință a propriilor dorinţe, a propriilor limite, a propriei valori, a propriei puteri de a voi să se apropie de Dumnezeu, de a voi să se apropie de mântuire.
Din punct de vedere liturgic, dimensiunea aceasta a existenței creştine care se numește „încercare” este recuperată în practica postirii. În post, omul este răscumpărat în mod subiectiv prin efortul depus în vederea purificării tiparelor/modurilor sale de gândire și de acțiune pe care i le imprimă lumea și care îi devin obişnuinţe. Omul, desigur, are tendința de a se rutina, de a se obișnui cu un anumit mod lumesc de a fi sau cu mai multe moduri de a fi în lume. Din păcate, aceste moduri de a fi nu implică chiar deloc voinţa de a se apropia de Dumnezeu, de a urca spre Dumnezeu prin lucrarea virtuţilor, întocmai ca pe o scară. Şi, tot din păcate, intervine câteodată o schimbare bruscă şi dureroasă a obiceiurilor sau obişnuinţelor lumii – o schimbare exact ca cea pe care o traversăm acum – care zădărniceşte tot ce ştiam în mod cert despre lume. Dar nu şi ceea ce ştim despre Dumnezeu.
     Ştim că omul a primit prin porunca lui Dumnezeu stăpânire asupra sa şi asupra lumii (Fac. 1,28) şi, de asemenea, că, prin păcat, lumea îl stăpâneşte pe om. Atunci când omul devine cu adevărat stăpân pe sine, apare nevoia trecerii la o dimensiune nouă, superioară, spirituală sau spiritualizată a vieţii sale. Această trecere nu se realizează însă fără riscul fatal de a dispărea total, pentru că lumea îl vrea înlănţuit pe om în mrejele sale. Rezultatul trecerii de la viaţa guvernată de lume la viaţa guvernată de dorinţa de a urca spre Dumnezeu este însă pe măsură. Este net superior din punct de vedere calitativ stării anterioare, şi aceasta deoarece, „când iau parte la ceva care îi depăşeşte, oamenii ajung să simtă că şi lucrul respectiv face parte din ei. Sunt mai puţin preocupaţi de ceea ce le este specific, dar se identifică suficient cu acea activitate mai amplă pentru a-şi găsi împlinirea în rolul pe care îl deţin” [Ibidem, p. 37].
Există vremuri şi vremuri. Aceasta pe care o trăim acum ar putea fi o vreme în care fiecare trebuie să încerce să iasă din cele specifice lui, din cele obişnuite lui, pentru a-şi evalua puterea de a voi să se apropie de Dumnezeu. Să încerce fiecare să ia în serios această perioadă care ne poate ajuta să ne găsim împlinirea şi rostul nu doar în lume şi prin lume, ci şi prin angajamentul unui urcuş duhovnicesc spre dincolo de lume, prin Dumnezeu şi spre Dumnezeu.
Complicat, nu? Însă, odată cu izolarea în locuinţe, am început să aflăm despre noi lucruri noi. Multe lucruri noi. Bunăoară aflăm că noi nu suntem noi. Dar atunci cine suntem? Alţii. Nici nu prea avem habar cine suntem.
Suntem aceia care postează fel şi fel de lucruri şi de mesaje pentru a-i încuraja pe alţii? Nu cred. Cei care îi încurajează pe alţii mai degrabă bravează. Pentru că nici ei înşişi nu au curaj.
      Şi atunci mă întreb încă o dată: cine suntem noi? Cei fără curaj. Asta trebuie să înţelegem. Dar suntem cei fără curaj să ce? Am văzut şi vedem în fiecare an de Paşti cum, în preajma pătimirii Mântuitorului Iisus Hristos, Apostolii Îl părăsesc. Se împrăştie. De ce? De teamă. Din lipsa curajului de a rămâne cu El, măcar în priveghere, aşa cum le ceruse în Grădina Ghetsimani (Mt. 26, 38). „Voi bate Păstorul şi se vor împrăştia oile” (Mc. 14, 27), zice Scriptura.
       Numai că Ucenicii, Apostolii nu şi-au dat seama că îndepărtarea de Hristos nu le va aduce mai mult curaj, ci le va diminua şi bruma de curaj pe care au avut-o. Doar apropierea de Dumnezeu ne alungă teama.
Aşa suntem şi noi. Împrăştiaţi. Fără curaj. Din ce cauză? Pentru că nu credem destul în Domnul. Pentru că ne îndepărtăm de Domnul Hristos în loc să ne apropiem de El. Suntem izolaţi cu teama noastră, nu cu El. Şi pentru că nu credem în Domnul şi nu suntem aproape de Domnul, nu ne mai vine să încercăm nimic. Nici măcar să... înviem?! Chiar aşa izolaţi cum ne aflăm, însă cu El?! Şi atunci, ce altceva ne mai rămâne decât... să plângem.
Un Praznic al Învierii cu lacrimi în loc de bucurie? Da. Însă nici aceste lacrimi nu sunt pentru El, ci tot pentru noi. Pentru noi, cei aflaţi în robie. În robia împrăştierii. În robia fricii. A lipsei de legătură dintre noi, în pofida excesivei socializări pe reţele. Şi evreii au plâns atunci când au fost duşi în robie. Atât de trişti erau încât nici nu voiau să se mai roage, nici să mai cânte cântările lor de slavă pentru Dumnezeu. Pentru că, aşa cum se spune în Psalmul 136, se aflau în pământ străin. Însă credinţa nu înstrăinează (decât, poate, cel mult, de lume!). Credinţa îţi conferă sentimentul de apropiere, de apartenenţă la Dumnezeu şi, prin El, sentimentul de comuniune cu toţi oamenii. Iar Dumnezeu este pretutindeni unde este chemat, chiar şi în cea mai strictă izolare a noastră cu noi înşine.
         Dacă plângem înseamnă că nu credem, că nu mai nădăjduim nimic, deşi aceasta ar trebui să facem, indiferent care ar fi încercările la care suntem supuşi. De ce nu putem crede? De ce nu vrem să credem? Atâta derută, atâta teamă, atât împrăştiere şi durere iscată din lipsa de credinţă şi, totuşi, alegem mai bine să rămânem veşnic singuri, veşnic departe de Dumnezeu, veşnic nevindecaţi şi mai bine să plângem decât să credem. De ce? Probabil datorită faptului că expresia cea mai des întâlnită din perspectiva comportamentului uman este aceea că „oamenii nu vor cu adevărat să fie vindecaţi. Ceea ce vor este alinare; vindecarea este dureroasă” [Anthony de Mello, Conştienţa. Capcanele şi oportunităţile realităţii, trad. din lb. engleză de Monica Vişan, Ed. For You, Bucureşti, 2017, p. 8]. Adică am putea spune că, oamenii iubesc mai mult lacrimile sau propria durere decât bucuria învierii şi a izbăvirii din moarte.
    Suntem atât de împovăraţi pentru că ne pasă de tot. Cum să urcăm? Cum să ne ridicăm? Dar, pardon! Doar credem că ne pasă de tot. În fond, nu ne pasă nici de noi înşine. Dacă ne-ar păsa am crede. Credinţa înseamnă responsabilitate. Doar credinţa înseamnă responsabilitate. Restul sunt vorbe. „Hristos a Înviat!” presupune mărturisirea responsabilităţii fiecăruia dintre cei care mărturisesc acest lucru faţă de ei înşişi. Responsabilitatea faţă de sine presupune apropierea de Cel Care îţi poate da viaţă, nu îndepărtarea de El. Mărturisirea presupune măcar atâta credinţă câtă este necesară pentru a încerca să înviezi. De ce? Pentru că se poate. El, Hristos, a Înviat! El ne ajută să urcăm! El ne ridică din păcat şi din moarte!
      Noi, oamenii, avem o apentenţă nesăbuită de a copia aproape orice. Chiar dacă nu reuşim, încercăm. Încercăm să facem şi noi ceea ce îi vedem pe ceilalţi făcând. De cele mai multe ori imperfect. Oare de ce nu încercăm să facem şi ceea ce Îl vedem pe El, Omul-Hristos, făcând? Să încercăm să înviem cu El. Poate nu am reuşit în trecut şi nu am reuşit nici anul acesta. Dar vom mai avea (unii!) posibilitatea de a încerca şi anul viitor, nu? Sau peste doi ani. Sau peste trei. De ce să avem dinainte doar acest „acum” trist, în care nu ne vine să mai încercăm nimic? Timpul sau vremurile ne îndeamnă să încercăm să credem că vom mai avea ocazia de a încerca să înviem. Nu se poate altfel.
     Având în vedere toate cele spuse, mai trebuie să înţelegem un singur lucru. Un lucru pe care, poate, nu l-am înţeles până acum şi din această cauză am avut parte doar de învieri parţiale sau ratate. Noi nu vom putea învia decât cu Hristos. De ce? Pentru că omul poate doar să moară singur. De înviat nu poate învia de unul singur. De aceea trebuie să se apropie de Hristos, pentru a învia împreună cu El. Iar bucuria adevărată se naşte din această nădejde a împreună-învierii cu Hristos. Din această nădejde că vom mai avea ocazia să încercăm, dar nu singuri, ci împreună cu El. Chiar dacă nu vom reuşi din prima, dar nu vom deznădăjdui. De ce? Pentru că ştim şi mărturisim că Omul-Hristos a reuşit. Pentru că ştim şi mărturisim că, Hristos a Înviat!

Pr. Dr. Vasile Gafton