Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Un mare mecenat român: Emanuil Gojdu (III)



       
     Un celebru discurs politic pe care l-a rostit în Casa Magnaților și care a avut un larg ecou în cercurile românești a fost cel din 19 iunie 1861. Pentru a fi cât mai documentat, a cerut informații asupra doleanțelor românilor transilvăneni de la Andrei Șaguna, de la George Barițiu și de la mitropolitul Alexandru Sterca-Șuluțiu de la Blaj. Șaguna, de pildă, i-a răspuns la 4 iunie 1861, sfătuindu-l să propună convocarea „unui congres național, care să formuleze modul și chipul egalei îndreptățiri a nației și limbii române”. în continuare, îi arăta că românii transilvăneni n-ar fi împotriva unirii cu Ungaria, dacă ei ar fi tratați în mod echitabil, dar „o unire prejudicioasă” pentru români nu se poate accepta. în sfârșit, Șaguna îl sfătuia să ceară să se acorde românilor „egalitatea, libertatea și frățietatea individuală, civilă, națională și confesională” [Teodor Neș, Oameni din Bihor, 1848-1918, Oradea, 1937, p. 94]. Cunoscând opiniile acestor trei lideri ai românilor transilvăneni, împreunate cu vederile sale proprii, Gojdu a rostit discursul amintit, în care punea în lumină motivele pentru care românii nu puteau accepta unirea Transilvaniei cu Ungaria. El prezenta obiectivul luptelor naționale prin aceste cuvinte: „Românii doresc viață națională, conservată de o mie de ani printr-atâtea nenorociri, pe care voiesc a și-o păstra, cultiva și lăți și în viitor, iar pe fiii săi, aplicându-i în toate ramurile guvernării, voiește a-i pregăti pentru un viitor mare...” [V. Păcățian. Cartea de aur, vol. II, Sibiu, 1904, p. 418-427 (citatul la p. 426). Rezumat și aprecieri asupra discursului la I. Lupaș, E. Gojdu, p. 17-20].
     Se înțelege că discursul lui Gojdu a nemulțumit cercurile conducătoare maghiare. În schimb, s-a bucurat de recunoștința, aprecierea și felicitările românilor. Acest discurs constituie punctul culminant din cariera politică a lui Gojdu. De altfel, în curând și-a dat demisia din postul de comite suprem, încetând astfel și mandatul său din Casa Magnaților.
      Mai târziu, între anii 1865 și 1868, Gojdu a făcut parte din Adunarea Deputaților (Dieta) din Pesta, ca ales al Cercului electoral Tinca din Bihor. în campania electorală a rostit aceste faimoase cuvinte: „Voi strigați să trăiască Gojdu! Eu răspund: Gojdu numai până atunci să trăiască până când va trăi pentru voi, pentru poporul român!”.
A rostit și în Adunarea Deputaților câteva cuvântări, dar niciuna n-a produs efectul celei din 1861. Retras din viața politică militantă, în 1869 Gojdu a fost numit septemvir (consilier la Curtea de Casație), funcție pe care a deținut-o până la moartea sa, survenită la 22 ianuarie (3 februarie) 1870 [Ibidem, p. 20-21. Vezi și Viorel Faur și Ioan Golban, „Momente din activitatea politică a lui Emanuil Gojdu”, în vol. Emanuil Gojdu, Oradea, 1972, p. 33-43].
Chiar dacă Emanuil Gojdu ar fi făcut numai atât pentru ai săi, numele lui ar fi rămas înscris între oamenii de seamă ai poporului român. Dar el n-a lucrat pentru poporul său numai în cursul vieții pământești, ci roadele iubirii sale față de popor s-au putut vedea mai ales după trecerea din această viață.
Datorită proceselor sale, cât și spiritului său practic, Gojdu a ajuns curând la o stare materială dintre cele mai prospere. Neavând urmași nici de la soția a doua, aromânca Melania Dumcea, cu care s-a căsătorit la ianuarie 1864 (moartă în 1911, ca văduva Nemeshegy), și-a lăsat întreaga avere pe seama „acelei părți a națiunii române din Ungaria și Transilvania care aparține la confesiunea orientală ortodoxă”, în scopul creării unei fundații sub numele său.
       Prin acest testament, Gojdu dispunea ca timp de 50 de ani să se capitalizeze 2/3 din veniturile Fundației, iar din 1/3 să se acorde burse „acelor tineri români de religiune răsăriteană ortodoxă, distinși prin purtarea bună și prin talente, ai căror părinți nu sunt în stare, cu averea lor proprie, să ducă la (în)deplinire creșterea și cultivarea copiilor lor”. După 50 de ani, urmau să se capitalizeze 3/5 din veniturile anuale, iar 2/5 să se împartă ca burse studenților de la universități, dar și „tinerilor care voiesc a se califica pentru cariera artistică, preoțească și învățătorească”. în a treia perioadă de 50 de ani, urmau să se capitalizeze 50% din venituri, iar din 50% să se ajute, după principiile de mai sus, mai mulți tineri studenți, însă atunci să se remunereze din venit și „preoți și învățători săraci, cu însușiri eminente, familie numeroasă și îmbătrâniți”. în sfârșit, după 150 de ani, să înceteze „capitalizarea” și să se formeze un fond de rezervă din 1/10 a veniturilor anuale, iar restul „să se întrebuințeze pentru orice alte scopuri religionare ale românilor de religiunea ortodoxă răsăriteană..., având în vedere prosperitatea și înflorirea patriei, a Bisericii răsăritene ortodoxe și a nației române”.
    Cu administrarea fundației, Gojdu a încredințat un comitet, numit „Reprezentanță”, format din mitropolitul ortodox al Ardealului, ca președinte, și din episcopii săi sufragani (până în 1918 cei de la Arad și Caransebeș) și din tot atâția membri mireni, plus alți trei membri mireni, cunoscuți ca buni români și buni ortodocși. Deci, ca și în Statutul organic al lui Andrei Șaguna, s-a urmărit să fie 1/3 clerici și 2/3 mireni. La alegerea membrilor mireni trebuia să-și dea consimțământul și soția sa, până va fi în viață, precum și rudele sale după mamă, care vor purta numele de Poinar. De asemenea, din familia Poinar trebuia să fie cel puțin un membru în „Reprezentanță”, dacă își păstrau credința ortodoxă. Membrii Reprezentanței erau îndatorați, prin testament, să lucreze „fără vreo remunerare materială, simțindu-se remunerați prin conștiința că au ajutat și ei la prelucrarea materiei date de mine spre înflorirea iubitei națiuni” [Testamentul publicat în TR, nr. 9, 1870 și urm.; Analele Fundației Gojdu, t. 1, pe anii 1870-1883, Budapesta, 1886, p. 1-9; I. Lupaș, E. Gojdu, p. 52-59].
Reprezentanța se întrunea în două sesiuni pe an, fie la Sibiu, fie la Budapesta, în martie, când se aproba gestiunea pe anul precedent și bugetul pe noul an, și în august, când se acordau bursele. Din sânul Reprezentanței se alegea un comitet executiv format din trei membri, pe trei ani, care conducea în permanență afacerile Fundației.
Trebuie să reținem că Fundația a avut norocul să fie administrată de oameni capabili, care și-au pus tot sufletul și toată puterea lor de muncă pentru ca dispozițiile testamentare ale marelui mecenat să fie duse la îndeplinire în bune condiții și să poată fi de un real folos poporului român din Transilvania. Astfel, pe lângă mitropoliții Andrei Șaguna, Miron Romanul și Ioan Mețianu, episcopii Iosif Goldiș și Ioan Papp de la Arad, Ioan Popasu, Nicolae Popea și Miron Cristea de la Caransebeș, Reprezentanța a avut ca membri laici câteva personalități de frunte din viața politică și culturală a Transilvaniei din secolul al XIX-lea și de la începutul celui următor. La loc de cinste trebuie consemnați Ioan Pușcariu (1870-1911), Iosif Gali (1872-1912), Gheorghe Șerb (1870-1913), Partenie Cosma (1892-1923), Ioan Mihu (1912-1915), Andrei Bârseanu (1916-1922) și alții. Dintre aceștia, rolul hotărâtor în bunul mers al Fundației l-a avut Ioan Pușcariu. În mai multe rânduri Fundația a fost amenințată cu desființarea. în primul rând, îndată după moartea întemeietorului, văduva sa, Melania, îndemnată de unii, nemulțumiți de dispozițiile testamentare deosebit de favorabile fiilor Bisericii noastre, se pregătea să atace testamentul în justiție. Acest lucru era destul de ușor, căci el cuprindea mai multe prevederi vulnerabile, între care și aceea ca, în caz de proces, judecătoria să decidă, întotdeauna, în favoarea văduvei.
       A fost nevoie de tactul și priceperea lui Ioan Pușcariu ca procesul să fie evitat și Fundația salvată. De asemenea, în urma repetatelor pretenții ale rudelor lui Gojdu, tot Pușcariu a fost cel care a știut să le aplaneze în așa fel încât să se evite procesele. Ca președinte al Comitetului executiv al Reprezentanței, Pușcariu a depus toată râvna pentru buna administrare a averii, pentru vinderea în condiții avantajoase a unor terenuri, pentru întocmirea statutelor Fundației, pentru publicarea Analelor și pentru rezolvarea altor probleme [amănunte la Ioan cavaler de Pușcariu, Notițe despre întâmplările contemporane, Sibiu, 1913, p. 163-170]. Astfel, printr-o bună administrare, averea Fundației a crescut, din anul întemeierii (1870) până la 1897 cu 1 099 690 de fl. în felul acesta, Fundația Gojdu a devenit cea mai importantă fundație românească din fosta monarhie habsburgică [Partenie Cosma, „Gozsdu Emanuil”, în Enciclopedia română a lui C. Diaconovich, II, Sibiu, 1900, p. 591]. Notăm că, după moartea lui Gojdu, Reprezentanța a mai cumpărat două case în Budapesta (una în str. Dob, nr. 16, alta în str. Hollo, nr. 8), precum și câteva case și terenuri intravilane în Oradea, de la familia Poinar. între anii 1903 și 1905 s-au construit în Budapesta, între străzile Király 13 (unde locuise Gojdu) și Dob 16, șapte clădiri noi, și anume: patru clădiri cu câte trei etaje și alte trei cu câte două etaje, după planurile arhitectului Czigler Gyozo; în aceiași ani s-a modernizat și casa din Str. Hollo, nr. 8. În felul acesta a luat naștere „cvartalul Gojdu”, cu șapte edificii, formând un pasaj cu cinci curți interioare, din strada Király în strada Dob, având în total 39 de apartamente, iar la parter, 45 de prăvălii și două locuințe pentru portari.
      La acestea se adaugă numeroasele acțiuni depuse la două bănci din Budapesta (în 1917 valoarea lor se ridica la 6 500 934 de coroane). La 31 decembrie 1917, valoarea totală a averii se ridica la 8 390 700 de coroane, iar în 1918 depășea 10 milioane de coroane. în 1915 și 1916 Reprezentanța a fost obligată să aprobe două „împrumuturi de război”, în valoare de 250 000 de coroane, la care s-au mai adăugat apoi alte 500 000 de coroane, bani care au fost definitiv pierduți, iar în 1919, veniturile din chirii au fost luate de autoritățile comuniste ale lui Kun Bela [Amănunte la Pavel Cherescu, Un umanist român – marele mecenat Emanuil Gojdu, București, 2002, p. 33-34].
Începând cu anul 1871 și până în 1920, Reprezentanța a oferit mereu burse de studii unor studenți și elevi ortodocși români. Din actele Fundației (procesele verbale), publicate cu regularitate până în 1918, rezultă că s-au acordat burse în 48 de ani școlari (1871-1918), iar numărul burselor a fost de 5 559. Acte recente publicate arată că au fost oferite alte 324 de burse în 1918/1919, precum și 336 de burse în anul școlar 1919/1920. Ar fi un total de 6 219 burse [Maria Bereny, Istoria Fundației Gojdu, Budapesta, 1995, p. 21].

Pr. Acad. MIRCEA PĂCURARIU