Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Un mare mecenat român: Emanuil Gojdu (IV)



    Chiar dacă unii elevi sau studenți au avut burse mai mulți ani școlari, în orice caz, numărul bursierilor se ridică la peste 3 000. La început, numărul lor a fost mic, ca apoi să crească mereu, variind de la an la an, în funcție de veniturile Fundației. Astfel, în 1871 s-au acordat numai 4 burse, în 1872–12, în 1873–33, ca în 1884 să se ajungă la 116, în 1900 la 135, în 1911 la 223, iar în 1917 la 306. Prin însuși testamentul lui Gojdu se prevedea ca bursele unor studenți să fie de 300-500 de florini pe an, iar cele pentru școlile medii și elementare să ajungă până la 300 de florini pe an. Pentru ca să ne dăm seama de valoarea unei burse, trebuie să notăm că, după datele pe care le oferă Telegraful Român din acea perioadă, venitul anual al unui preot era în medie de 400 de fl., deși unele parohii de munte aveau un venit anual sub 200 de fl. Un învățător confesional avea de la 150 până la 500 de fl. salariu anual, deci mai puțin decât o bursă din Fundația Gojdu. Un bursier nou al Fundației putea să-și păstreze bursa din primii ani de liceu până la absolvirea facultății, unii primind chiar și ajutoare speciale pentru doctorat sau excursii de studii. Bursierii erau obligați să prezinte, la sfârșitul anului școlar, o dovadă de la școala pe care o urmau, cu rezultatele la studii și purtare. Cei cu rezultate slabe la examene sau cu purtare necorespunzătoare erau înlăturați din lista bursierilor. La distribuirea burselor se ținea seama de cei cu rezultate excepționale la învățătură, de cei orfani, de fiii unor preoți, învățători și țărani săraci, de fiii de intelectuali fără avere [Regulamentul pentru afacerile interne ale Fundației, în Analele Fundației, tom. II, 1884-1889].
     Făcând un calcul al tuturor burselor oferite de Fundație între anii 1871 și 1918, deci în 48 de ani, am ajuns la suma de 1 039 373 de fl., o sumă enormă la vremea respectivă, la care se adaugă cele din anii 1918-1920.
Pentru supravegherea studenților și elevilor bursieri s-a hotărât, în 1898, ca anumite persoane de încredere să fie însărcinate cu îndrumarea și controlul lor, și anume: la Budapesta, preotul român Ghenadie Bogoevici; la Cluj, protopopul Tuliu Roșescu; la Oradea, Dionisie Poinar; la Sibiu, Partenie Cosma; iar la Brașov, Virgil Onițiu (mai târziu prot. Ioan Petric). În 1897, la propunerea lui Partenie Cosma, se hotărâse chiar înființarea unui internat, la Budapesta, pentru 50 de bursieri, hotărâre care nu s-a putut pune în practică decât în 1904 [Ibidem, tom. IV, 1895-1899, fasc. IV, p. 9, și fasc. V, p. 10].
    Cercetând listele celor peste 3 000 de bursieri ai Fundației Gojdu, constatăm că foarte mulți dintre ei, după terminarea studiilor, n-au rămas intelectuali anonimi în cine știe ce oraș din Transilvania și din Banat; ei au ajuns să dețină funcții importante în viața culturală și politico-socială a românilor transilvăneni dinainte de 1918. Consemnăm doar câteva nume de foști bursieri: savanții de renume mondial Victor Babeș și Traian Vuia, acad. Iuliu Prodan, botanist și profesor universitar în Cluj, acad. Cornel Micloși, profesor la Politehnica din Timișoara, Victor Stanciu, acad. Ioan Lupaș și acad. Silviu Dragomir, profesori la Institutul Teologico- Pedagogic din Sibiu, apoi la Universitatea din Cluj, profesorul Romulus Vuia, specialist în probleme de etnografie, Valer Moldovan, profesor la Facultatea de Drept, profesorul Ilie Minea de la Universitatea din Iași, poetul Octavian Goga, ziaristul Valeriu Braniște, medicul acad. Marius Sturza, economistul Ioan Lapedatu, diplomatul Vasile Stoica, profesor la Facultatea de Medicină din Cluj, apoi o serie de profesori la secțiile pedagogice ale institutelor teologico-pedagogice sau la Liceul „Andrei Șaguna” din Brașov, între care Patriciu Drăgălina, Ștefan Velovan și Enea Hodoș la Caransebeș. Augustin Hamsea și Avram Sădeanu la Arad, Aurel Bratu și Ascaniu Crișan la Sibiu, Virgil Onațiu, Aurel Ciortea, Liviu Blaga (fratele lui Lucian) și Ioan Moșoiu la Brașov, cunoscutul publicist și om politic bănățean Aurel C. Popovici, avocații sibieni Lucian Borcia și Ioan Fruma. Tot cu burse din Fundația Gojdu au studiat fostul episcop al Aradului, Andrei Magieru, iar în liceu, cunoscutul compozitor și muzicolog Zeno Vancea, viitorul mare arheolog și acad. Constantin Daicoviciu, poetul Aron Cotruș, preotul profesor și acad. Dumitru Stăniloae etc. Așadar, bursierii Fundației Gojdu au ajuns să fie profesori universitari și în învățământul mediu, oameni politici, scriitori, ziariști, juriști, medici, farmaciști, ingineri, preoți, ofițeri, economiști, agronomi, compozitori și cu alte cariere.
    Toți acești bursieri au studiat în diferite institute de învățământ din Austro-Ungaria și Germania (căci în alte țări puteau studia numai cu aprobarea guvernului): Cluj și Oradea (Academia de Drept), Debrețin, Bratislava, Budapesta (cei mai mulți), Viena, Graz (mai ales la Medicină), iar în Germania, la Schemnitz (mai ales la Mine și Silvicultură), Berlin, München, Leipzig, Heidelberg, Zürich, Anvers etc. De exemplu, în anul școlar 1919/1920, ultimul în care Fundația Gojdu și-a mai putut îndeplini menirea, s-au acordat 336 de burse și ajutoare, după cum urmează: 26 pentru susținerea examenului de doctorat, 33 de burse pentru studii la facultăți de Drept, 69 la Medicină, 20 la Filosofie, 23 la Politehnică, 5 la Farmacie, 2 la Academia de Muzică, 2 la Academia de Belle Arte, 1 pentru studii economice și 11        la academii comerciale, 4 la școli pedagogice superioare, 5 la Silvicultură, 2 la Agronomie, 1 la Academia Veterinară, 1 la Academia „Orientală”, 1 la Academia Militară, 7 la școli de ofițeri (licee) [Cornel Sigmirean și Aurel Pavel, Fundația „Gojdu”, 1871-2001, Târgu-Mureș, 2002, p. 53 și 56-57; o listă cu 1 346 de foști studenți la p. 81-170]. Prin munca lor, ei au ținut trează conștiința românească și ortodoxă din Transilvania. Din cercetarea acelorași liste de bursieri se poate constata cu ușurință că mulți dintre ei au avut un rol hotărâtor în pregătirea marelui act al Unirii Transilvaniei cu România de la 1 decembrie 1918. în același timp, ei au rămas pentru toată viața oameni devotați Bisericii strămoșești. Cercetând listele membrilor adunărilor eparhiale și ale Congresului Național Bisericesc al Mitropoliei ortodoxe transilvănene, constatăm că aproape toți membrii acestora erau foști bursieri ai Fundației Gojdu.
    Așadar, timp de o jumătate de secol, Fundația Gojdu și-a îndeplinit cu prisosință menirea ei, potrivit dispozițiilor testamentare ale marelui mecenat. Biserica, prin reprezentanții ei, și-a îndeplinit cu cinste îndatoririle ce-i reveneau prin dispozițiile testamentare ale lui Gojdu [Cornel Sigmirean și Aurel Pavel, Fundația „Gojdu”, 1871-2001, Târgu-Mureș, 2002, p. 53 și 56-57; o listă cu 1 346 de foști studenți la p. 81-170].
    După 1920, deci după încheierea tratatului de pace de la Trianon, practic activitatea Fundației „Gojdu” a încetat. Spre sfârșitul anului 1918, Imperiul Austro-Ungar se destrămase, iar românii din Ardeal, Banat, Crișana și Maramureș s-au unit cu vechea Românie, prin actul de la 1 decembrie 1918.
Pentru Ungaria a urmat instaurarea regimului comunist al lui Kun Bela (1919) – înlăturat și prin intervenția armatei române –, apoi regimul dictatorial al amiralului Horthy Miklos (1920- 1944) și, curând după aceea, un regim comunist-totalitar (până în 1989). în astfel de condiții, era firesc ca Fundația Gojdu să nu-și mai poată îndeplini menirea, pentru că majoritatea proprietăților ei (casele din Budapesta, moșii, acțiuni în bănci) au rămas pe teritoriul Ungariei „trianonice”. Totuși, „Reprezentanța” și-a continuat activitatea la Sibiu, fiind condusă acum de noul mitropolit al Ardealului, dr. Nicolae Bălan (1920-1955), iar „administrația” bunurilor din Budapesta era încredințată preoților-parohi de acolo: protosinghelul Ghenadie Bogoevici (t23 noiembrie 1933) și Toma Ungureanu (până în 1952).
    După 1920, membrii Reprezentanței Gojdu, în frunte cu mitropolitul Nicolae Bălan, au început o serie de demersuri în vederea redobândirii drepturilor ei legitime asupra averii lăsate de Gojdu, dar au întâmpinat în permanență obstrucția guvernelor maghiare. Prezentăm doar câteva momente din „odiseea Fundației Gojdu” după 1920. Chiar din acel an Reprezentanța a fost pusă în situația de a sista acordarea de burse, în urma blocării fondurilor din Budapesta din dispoziția Guvernului Maghiar. Fundația l-a delegat pe Nicolae Poinar (membru în Reprezentanță și descendent al familiei Gojdu) să se deplaseze la Budapesta ca să se informeze la fața locului de situația imobilelor, a chiriilor și a acțiunilor depuse în bănci. El a și înaintat un raport asupra celor constatate. în același an a fost trimis la Budapesta și cunoscutul economist ardelean Ion I. Lapedatu (1876-1951), pentru evaluarea averii Gojdu, iar la demersurile Ministerului de Externe al României, pe lângă Comisia pentru Stabilirea Reparațiilor de Război din Budapesta, aceasta a înaintat un raport în 1923 din care rezultă că averea Fundației consta în 4 clădiri în strada Kirâly nr. 13, 3 clădiri în strada Dob nr. 16 și o clădire în strada Hollo nr. 8.
La 16 aprilie 1924 s-a semnat la București un Acord între Ungaria și România pentru reglementarea afacerilor Fundației. în pofida demersurilor Reprezentanței pentru intrarea în posesia bunurilor din Budapesta, Guvernul Maghiar a tergiversat mereu rezolvarea problemei.
    Mai mult chiar, în 1927 Ministerul Cultelor din Budapesta a decis blocarea conturilor Fundației (până atunci, ea reușise să transfere la Banca „Albina” din Sibiu 1 270 de milioane de coroane, din care s-au plătit o parte din datoriile Fundației). Au urmat noi memorii din partea română, între care și unul semnat de mitropolitul Nicolae Bălan către primu-ministrul Iuliu Maniu, la 7 martie 1930.[Nicolae Cordoș și Maria Magdalena Jude, Contribuții documentare referitoare la Emanuil Gojdu și fundația sa, în „Acta Musei Napocensis”, 26-30, 1989-1993, p. 575-590; Comei Sigmirean, Istoria formării intelectualității românești din Transilvania și Banat în epoca modernă, Cluj-Napoca, 2000, p. 237-243; Pavel Cherescu, op. cit.; C. Sigmirean și Aurel Pavel, op. cit., passim; vol. Emanuil Gojdu. Bicentenar, București, Editura Academiei Române, 2003, 203 p. (culegere de studii)].
La 27 aprilie 1930 s-a semnat un nou Acord între România și Ungaria, de data aceasta la Paris, prin care Guvernul Maghiar se angaja să înceapă – la Sibiu – negocieri cu autoritățile române pe această temă. S-au și instituit două comisii, cea română urmând să fie condusă de Ion I. Lapedatu.
Au avut loc mai multe runde de convorbiri, la Sibiu, dar delegația maghiară a adoptat aceeași tactică a unor amânări nejustificate.
   Ea a revendicat câteva imobile din Transilvania pentru maghiarii de la noi (Orfelinatul Romano-Catolic „Theresianum” din Sibiu, Sanatoriul Sf. Elisabeta din Cluj, Fondul de învățământ din județul Trei Scaune și altele). Aceeași delegație maghiară a cerut ca 1/3 din averea Fundației să rămână pentru românii din Ungaria.
Abia la 27 octombrie 1937, după ani îndelungați de negocieri, s-a încheiat la București un Acord definitiv, semnat din partea română de Ion I. Lapedatu, iar din partea maghiară, de Aurel Egry. Partea maghiară se angaja ca, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Acordului, să pună la dispoziția Fundației Gojdu întregul patrimoniu pe care îl deținea în Ungaria. Acordul a fost ratificat de statul român printr-un Decret regal din mai 1938, publicat în „Monitorul oficial” din 13 mai 1938. Camera Inferioară (Dieta) a Parlamentului Maghiar l-a ratificat abia la 14 februarie 1940, iar Camera Superioară (Casa Magnaților) la 4 aprilie 1940 (Articolul de lege 21/1940). În felul acesta, statul maghiar a recunoscut dreptul de proprietate al Fundației Gojdu asupra averii ei din Budapesta.
Din nefericire, evenimentele care au urmat după Dictatul de la Viena din 30 august 1940, mai apoi instaurarea unui regim comunist în Ungaria – ca și la noi, de altfel –, au împiedicat punerea în aplicare a prevederilor Acordului din 1937. în anii premergători războiului, dar mai ales în timpul lui, starea imobilelor din Budapesta s-a degradat foarte mult (unele apartamente și spații comerciale fuseseră închiriate de evrei, încât au avut mult de suferit în acei ani).
La începutul anului 1952, prin Decretul-lege nr. 4, dat de noile autorități comuniste maghiare, s-a decis ca toate casele cu mai mult de 6 camere să fie naționalizate. în felul acesta, toate imobilele Fundației Gojdu au intrat în proprietatea statului maghiar. Un ultim memoriu al mitropolitului Nicolae Bălan, din același an, a rămas fără rezultat [detalii interesante asupra acestor demersuri și negocieri la Cornel Sigmirean și Aurel Pavel, op. cit., p. 56-75; Pavel Cherescu, op. cit., p. 37-40 și, mai ales, la Maria Bereny, op. cit., passim].
      În urma schimbărilor politice care au avut loc în Ungaria și România după 1989, s-au reluat discuțiile în legătură cu Fundația Gojdu, din nefericire fără concursul ierarhilor Bisericii. La 30 septembrie 1996, un grup de teologi sibieni au reînființat „Fundația Gojdu”, ea fiind recunoscută prin sentința civilă nr. 608 din 9 octombrie 1996 a Tribunalului Sibiu. Sub conducerea dr. Pavel Cherescu, fost profesor la Facultatea de Teologie din Oradea, iar din 31 martie 2001 a preotului dr. Aurel Pavel, azi profesor la Facultatea de Teologie din Sibiu, au început demersurile necesare pentru ca statul român, respectiv Mitropolia Ortodoxă a Ardealului, să reintre în posesia imobilelor Fundației din Budapesta.
    Oricum, numele lui Emanuil Gojdu „va fi veșnic în mijlocul poporului său”, așa cum își exprimase el însuși dorința în fața tinerilor studenți români în 1862. Pentru Biserica Ortodoxă și pentru poporul român din Transilvania, Emanuil Gojdu va rămâne ca un mare „ctitor și binefăcător”, care a știut, prin muncă cinstită, să înmulțească talanții pe care i-a dăruit Dumnezeu, risipindu-i cu noblețe și mână largă printre fiii poporului său, ca apoi să aducă roade însutite. Toate acestea îl fac vrednic de cinstirea noastră, aducându-i-se prinos de recunoștință din generație în generație.


Pr. Acad. MIRCEA PĂCURARIU