Domnul merge de bună-voie la Patimă, este legat,
biciuit, scuipat, judecat şi apoi răstignit între doi tâlhari. Din acestă
postură, poporul nu-L mai putea percepe ca pe un împărat. Imaginea Lui
mântuitoare fusese deîndată dată uitării şi aceiaşi oameni, care astăzi Îl
primesc cu osanale, mâine Îi vor striga: „Răstigneşte-L! Răstigneşte-L!”.
„Cetatea Ierusalimului, care astăzi e teatrul acestei sărbători strălucite” – zice
marele predicator Ilie Miniat – „peste câteva zile va fi priveliştea
înfricoşătoarelor tânguiri. Ea, care-L primeşte acum ca pe un Împărat al lui
Israel, peste câteva zile Îl va pironi pe cruce ca pe un făcător de rele. Acest
popor, care acum fâlfâie stâlpări de finic, peste câteva zile îi va ciopli
crucea. Aceştia, care îi strigă acum Osana, vor striga să se răstignească.
Astăzi îi arată atâta cinste, iar peste câteva zile atâta defăimare. Aceştia
care acum se închină Lui, sunt cei care Îl vor răstigni” [Ilie Miniat,
Episcopul Cernikăi şi Kalavritei din Peloponez (1669-1741), Predici la
Postul Mare şi la diferite trebuinţe, traducere din limba greacă de
Pr. Dumitru Iliescu Palanca, Ed. Anastasia, Bucureşti, 2004, p. 242].
Pornim de la această imagine în abordarea noastră,
tocmai pentru a înţelege că, până astăzi, „logica” socială a Adevărului divin
nu s-a schimbat foarte mult. Cu toate că ne găsim de atâtea veacuri ca martori
la Taina Potirului Euharistic, cu glasul ridicat cerem de la cezarul ca
Stăpânul să fie, de data aceasta, „răstignit” în recipiente de plastic. El, Cel
ce este Izvorul vieţii şi al nemuririi noastre, „cu moartea pe moarte călcând
şi celor din morminte viaţă dăruindu-le”, Se vede astăzi calculat la metri
distanţă, departe de cei ce sunt învăţaţi de acum să „învieze” singuri. Textul
pe care îl oferim, cu deosebită onoare, Telegrafului Român este în fapt
o apologie a datului euharistic în logica unei mărturisiri ortodoxe, spre
încurajare şi răspuns celor ce încă mai vor să primească sau cel puţin să
cunoască despre Împărăţia care „nu este din lumea aceasta”.
Epoca primilor apologeţi şi apologii creştine se
evidenţiază prin necesitatea lămuririi unor probleme de ordin logic şi de
interes general. Fără aceste exegeze existenţiale, viaţa Bisericii şi a
credincioşilor ei nu şi-ar regăsi Adevărul şi libertatea de mărturisire, fiind
astupată mereu de strigătul surd al unei lumi „păgâne”, care, lipsită de orice
fel de raţiune, va striga tot mai tare: „Răstigneşte-L! Răstigneşte-L”. De
aceea, necesitatea construirii unor argumente puternice în vederea susţinerii
şi apărării vieţii bisericeşti în contextul social, filosofic şi cultural a
fost dintotdeauna preocuparea esenţială a Apologeticii Ortodoxe. Cele mai cunoscute
interacţiuni doctrinare sunt justificate în primul rând istoric, scoţând de sub
colbul vremii: contestatari, apologeţi şi apologii celebre. Prin
intermediul însemnărilor lăsate, apologeţii Bisericii nu numai că au încercat
să lămurească principalele coordonate ale învăţăturii creştine, ci au trebuit
să demonteze calomniile publice şi atacurile venite din partea culturii păgâne.
Dacă în cazul calomniilor viaţa creştină a fost poate cel mai potrivit răspuns,
în situaţia asalturilor culturale a fost nevoie de o interacţiune mult mai
directă.
Pr. Lect. Dr. Ioniţă Apostolache