Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Un „CAVALER” în administrarea Fundației EMANUIL GOJDU: Ioan Cavaler de PUȘCARIU (1873-1889, 16 ani de activitate gojduiană)



     
    Dintre toate actele mărețe [„Cine va cerceta trecutul poporului nostru de la 1848 încoace, va afla, desigur, pe fiecare pagină numele lui Ioan Puşcariu.” (Verax, †Ioan cav. de Puşcariu, „Revista Teologică”, Sibiu, an.VI, nr. 3/1912, p. 84)] de care este legat numele lui Ioan Cavaler de Pușcariu (1824-1912) a fost și va rămâne și acela al multiplelor inițiative în domeniul educației. Prin deosebita sa activitate pe tărâmul ridicării culturale a românilor Transilvăneni [Cele mai relevante fiind: Ioan Cavaler de Puşcariu, Comentariu la Prea Înalta Patentă din 21 iunie 1854 lucrat pentru poporul român, Sibiu, 1856; diferite dicționare, latin-german, maghiar-român și german-român, extrem de utile în administrație] a fost inaugurarea de noi școli construite la inițiativa lui, printre care monumentala Școală Capitală Confesională Ortodoxă din Veneția de Jos [Arhivele Naţionale de Stat Braşov, foaia de început, Memoriu, BV-F-00259-2-01001 – Veneţia de Jos (1858-1912)], Școala Capitală din Lisa [Stan Constantin, Şcoala poporană din Făgăraş şi de pe Târnave, vol. I, Sibiu, 1928, p. 291-296], ambele în județul Brașov, ca și în Comitatul Târnavei sau Cetatea de Baltă [În Comitat, ca și conducător suprem, a susținut și intensificat viața școlară, iar tinerilor juriști, patru la număr, le-a acordat patru burse, trei de la Sibiu și unul la Cluj]. Era pe deplin convins că numai prin „cultură și învățătură un popor se poate ridica și emancipa” [Josan, Nicolae, Ioan Pușcariu (1824-1912), Muzeul Unirii Alba Iulia, 1997, p. 156].

    Prin toată activitatea sa sârguitoare ca funcționar de stat, a avut un deziderat: „o școală în fiecare sat”, după modelul șagunian, de aceea s-a spus că „se bucura de o deosebită prietenie şi consideraţie din partea Mitropolitului Şaguna” [Verax, †Ioan cav. de Puşcariu, „Revista Teologică”, Sibiu, an.VI, nr. 3/1912, p. 84]. Relevant este și episodul care îl surprinde pe Pușcariu în cadrul unui sinod arhidiecezan de la Sibiu, din 1876, când propune acordarea unui stipendiu (o bursă) pentru un tânăr care să se specializeze în contabilitatea teoretică și practică. Ideea lui Pușcariu era aceea de a avea un om specializat în această speță și care să-i instruiască în acest domeniu pe viitorii preoți și învățători confesionali. Se pare că era mare lipsă în registrele și rapoartele preoților parohi și a directorilor confesionali în această privință [Protocolul sinodului arhidiecezei greco-orientale române din Transilvania ținut la anul 1876, Sibiu, 1876, p. 34].
     În 1878, din aceleași simțăminte de dezvoltare școlară, Congresul Bisericesc îl numește în deputațiunea care să solicite guvernului și, la nevoie, chiar Tronului constituirea unui fond de pensii pentru învățării confesionali, sau delegat în comisia care să prezinte monarhului protestul românilor împotriva abuzurilor legii școlare a ministrului Tréfort [T.V. Păcățian, Istoriografi vechi, istoriografi noi. Studiu critic în chestia vechei Mitropolii ortodoxe române, Sibiu, 1904, p. 713-720]. Cu toate acestea, activitatea lui Ioan Cavaler de Pușcariu în cadrul celei mai mari fundații din monarhia austro-ungară, Fundația lui Emanil Gojdu (1870-1917), are cel mai decisiv efect pentru susținerea și dezvoltarea învățământului românesc în tot ansamblul lui.
      După moartea la numai 68 de ani (3 februarie 1870) a generosului avocat mecenat Emanuil Gojdu (1802-1870), Ioan Pușcariu a fost desemnat pentru îndeplinirea testamentului acestuia scris la Budapesta în 4 noiembrie 1869, împreună cu avocatul Ion Alduleanu (1821, Moeciu – 1871, Budapesta). Zelul îndeplinirii misiunii sale cu acuratețe se vede cel mai bine în corespondența purtată de Pușcariu cu Mitropolitul Șaguna în anii 1870-1872. Majoritatea scrisorilor exprimă caldele mulțumiri și recunoștința Mitropolitului Andrei Șaguna pentru „bunătatea inimei și zelul către interesele noastre biserico-naționale” [Biblioteca Academiei R.S.R., Corespondența generală, nr. 166.302 și 180.062-180.117]. Sub nicio formă toate acestea nu erau gratuite, dacă se iau în considerare lăcomia și interesele manifestate de văduva Melania Gojdu, născută Dumcea, ca și altor rude colaterale, de a ataca Testamentul Gojdu. Seriozitatea misiunii sale la momentul necesar se văd din memoriile Pușcariului scrise la aproape 43 de ani de la consumarea evenimentelor, apărute post-mortem [Pușcariu, Ioan, Notiție despre întâmplările contemporane, Sibiu, 1913, p. 9-10]. Toate aceste lucruri sunt explicabile dacă se ia în considerare sfătuirea personală și permanentă a lui Puşcariu cu episcopul Andrei Şaguna, episcopul scriindu-i într-o epistolă, la un moment dat (20 iunie 1865): „aşadară toată doctrina mea o reduc la proverbul nostru: fă şi taci!” [dr. Ioan Lupaș, Mitropolitul Andrei Şaguna – monografie istorică, Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu, 1911, 242]. Rapiditatea și sinceritatea cu care Ioan Cavaler de Pușcariu reușește să satisfacă pretențiile văduvei Melania Gojdu și împăcarea cu rudele apropiate familiei, mai exact 16 decembrie 1871, fără procese lungi și interminabile sunt surpinse pe larg atât în istoricul Fundațiunii, cât mai ales de avocatul și omul politic Partenie Cosma (1837-1923) [A se vedea: Analele Fundațiunei lui Goszdu de la 3 faur 1870 până la finaea anului 1874, fasc. I, edițiunea a II-a, Budapesta, 1866, p. IV-VI; Diaconovich, C. Enciclopedia Română, tom. II, 1900, p. 590-591].
Pentru această reușită, Ioan Cavaler de Pușcariu primește o nouă scrisoare presărată de sincere mulțumiri din partea Mitropolitului Andrei Șaguna, ce îl aprecia foarte mult [Biblioteca Academiei R.S.R., Corespondența generală, nr. 180.089].
     Fundația Emanuil Gojdu a fost condusă, conform testamentului lăsat de marele avocat, de mitropolitul de la Sibiu, Andrei Șaguna, ca președinte, episcopii de Arad și Caransebeș și câte doi „mireni” din fiecare eparhie ca membri. Pușcariu a fost ales notar al comitetului de conducere al Fundației după decesul lui Alduleanu (aprilie 1871). După demisia președintelui executiv al Fundației Gojdu, a juristului George Mocioni (1823-1887), funcția va fi preluată de Pușcariu, moment în care „rămasul” [În Analele Fundației Gojdu, „rămasul” reprezintă activele și pasivele fundaționale, cu alte cuvinte soldul sau capitalul cu care se dorea acordarea de burse și sprijinirea tineretului ortodox din Transilvania, dar care trebuia menținut și chiar sporit prin toate metodele posibile, astfel ca 200 de ani după decesul marelui mecena Fundațiunea să producă efecte] fundațional era de 93.429 de florini, după opinia lui Pușcariu, 200.000 de florini după cea a lui Partenie Cosma. Noul președinte executiv a avut inițiativa de a crește valoarea acțiunilor prin plasarea lor la „Prima casă de păstrare pestană” din Budapesta. Operațiunile financiare inițiate de Pușcariu și colegii săi din comitet nu au fost înțelese și aprobate de președintele Șaguna, transmițând la Budapesta că avocatul Gojdu și-a dorit o reprezentanță în cadrul Fundației, și nu speculanți. În 27 decembrie 1872 își retractează cuvintele scriind lui Pușcariu: „pe deplin m-ai convins că operațiunea cu fondul Gojduian a fost în folosul fondului și trebuia să se facă, prin urmare observația mea de mai înainte o retrag” [Biblioteca R.S.R., op. cit., nr. 180.015-180.117]. Convingerea marelui mitropolit a venit și din faptul că din patru bursieri în 1871 cu 600 de florini, s-a ajuns la 38 de bursieri în 1874 cu 5530 de florini în total.
      A fost și un regres în activitatea Fundației Gojdu sub locotenența executivă a lui Pușcariu, anume anii 1874-1880, datorată, în cea mai mare parte, trecerii la cele veșnice a Mitropolitului Șaguna. Urmașii săi la cârma ortodoxiei din Sibiu, printre care vicarul Nicolae Popea, considerat urmașul destoinicului Șaguna, și Miron Romanul, susținut de guvernul maghiar, nu au apărat bune relații cu frații Pușcariu. Pe 12 octombrie 1878, Ioan Pușcariu demisionează oficial din funcția de președinte executiv al Fundației. Însă, în urma hotărârii Congresului Național Bisericesc ținut chiar în aceeași lună, evidențiind meritele Cavalerului în bunul mers al Fundației Gojdu, l-au făcut pe Pușcariu să revină la decizia sa [Protocolul Congresului ordinar național bisericesc al românilor ortodocși de pe cuprinsul de Dumnezeu păzitei Mitropolii a Ardealului, convocat la Sibiu pe 1/13 octombrie 1878, p. 131-132]. Încercând să demisioneze din nou în 1879, primește o scrisoare chiar de la episcopul Miron Romanul, care aprecia efortul și efectele benefice asupra Fundațiunii, dând asigurări că „întraga Mitropolie îi va fi cu cea mai bună recunoștință” [Arhiva Muzeului Alba Iulia, inv. nr. 6195/20].
    După 1879 și stabilizarea relațiilor dintre conducerea Mitropoliei din Sibiu și prezidiul societății, încep adevăratele preocupări pentru menținerea Fundației Gojdu pe liniile trasate de marele filantrop:
– elaborarea și aprobarea statutelor fundaționale, realizate „cu multă trudă și insistență în perioada 1878-1885”, conform documentele cuprinse în Analele Fundațiunei lui Goszdu [Analele Fundațiunei lui Goszdu..., fasc. II, 1886, p. X-XI și 19-26; fasc. VI, 1886, p. XII-XIII];
– recăsătoria în iunie 1879 a văduvei Melania Gojdu și necesitatea restabilirii raportului dintre aceasta și Fundație, plătindu-i-se suma de 60.000 de florini pentru a fi definitiv „econtentată” de averea fundațională [Pușcariu, Notițe…, p. 169. Analele, fasc. II, 1886, p. XII-XIII]. În urma acestei tranzacții s-a recurs la vânzarea în condiții avantajoase a vilei Rákos din apropierea Budapestei, pentru ca în 1883-1884 să se achiziționeze spații imobiliare lângă clădirea Fundației, strada Regelui, nr. 13, cu perspectiva deschiderii unui „bazar trecător” pentru suplimentarea venitelor;
– cea mai importantă mutare dorită de Pușcariu de mai multă vreme: transferarea acțiunilor și „pairelor” (acțiunilor) de stat, deodată cu actele originale ale fundației de la Budapesta la Sibiu, la Casa Mitropolitană. În realizarea acestui deosebit efort și-a dat aportul marele om politic Iacob Bologa (1817-1888) [Analele, fasc. III, p. 6-7 și fasc. VI, 1886, p. 6];
– în 1888 se concepe un nou Regulament de ordine interioară, cu două ședințe anuale, față de una ca până atunci: prima, în martie, pentru „darea de seamă” și stabilirea bugetului și a doua, în luna august, pentru stabilirea burselor.
Trebuie menționat că apogeul perioadei Pușcariu în viața Fundației Godju este atins în 1887, când averea se ridica la 100.000 de florini, și până în anul 1886 se acordase 480 de burse cu o valoare de 88.500 florini, la un număr de 170 de tineri elevi și studenți [Analele, fasc. I, p. 33 și fasc. VI, p. VII].
Dacă ar fi să luăm în considerare pretențiile testamentare ale avocatului Emanuil Gojdu de a se capitaliza 2/3 din venituri și de a se acorda 1/3 sub formă de burse, ne putem imagina efectele lăsate posterității de marele donator, dar și buna chibzuială în gestionarea patrimoniului primit moștenire sub cârma lui Ioan Cavaler de Pușcariu. Inclusiv în cuvântul [Analele, tom. II, 1884-1889, Budapesta, 1889, p. 1] de despărțire din cauza „bătrânețelor ce le-am ajuns”, Pușcariu lasă să se întrevadă erodarea Cavalerului în misiunea de a duce la îndeplinire misiunea testamentară lăsată de Gojdu, nădejdea pusă în sinceritatea și devoțiunea față de interesele fundaționale, ca și misiunea obștească: ridicarea poporului român din Ardeal „per aspera, ad astra”. Totuși, Pușcariu nu a uitat nici de rămășițele pământești ale marelui avocat Emanuil Gojdu, ridicând un impunător mausoleu la Budapesta, transferând acolo osemintele defunctului, înainte de a demisiona din carul Fundației, pe 1 octombrie 1889.
      Conștienți de perenitatea trecerii lor pe acest pământ vremelnic și de nevoile neamului lor,  însă preocupați de patria veșnică a lui Dumnezeu, atât Emanuil Gojdu, cât și Ioan Cavaler de Pușcariu trăiesc în această lume cu spiritul lor viu, modele generațiilor următoare. Rămân epocale cuvintele marelui filantrop: „ca fiu credincios al Bisericii mele, laud dumnezeirea, căci m-a făcut român; iubirea ce am către Națiunea mea mă îmboldește a stărui în fapta ca încă și după moarte să erump de sub gliile mormântului, spre a putea fi pururea în sânul Națiunii”.


 Pr. Alexandru Socaciu