Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Pastorala fricii



    Cu multă vreme în urmă, am recenzat traducerea cărții lui Jean Delumeau, Frica în Occident. În acel impresionant exercițiu de istorie a mentalităților, regretatul profesor de la Collège de France scria: „Animalul nu-și anticipează moartea. Omul, dimpotrivă, știe foarte devreme că va muri. El este, așadar, singura ființă de pe lume care cunoaște într-un grad atât de redutabil și de durabil. Pe de altă parte (...) frica speciilor animale este unică, identică sieși, imuabilă: frica de a fi devorat. În timp ce frica omenească, odraslă a imaginației noastre, nu-i una singură, ci multiplă, nu-i fixă, ci veșnic schimbătoare”. Nu putem contesta variațiile spaimelor colective. Mai nou, în lumea globalizată, unde până și crizele sunt interconectate, frica majoră, cu impact economic negativ și uriașă viteză de propagare, privește riscurile de pandemie. Am avut gripa aviară, pornită din China. Avem acum COVID-19, zis și „coronavirus”, apărut pe lume tot din pliurile „imperiului de mijloc”. Știm că măsurile clasice de carantină (aplicate din Evul Mediu) nu-și mai ating scopul într-o societate fără frontiere, unde oamenii, ideile, mărfurile și, iată, patologiile virale circulă nestingherit, sporind anxietățile legate de o posibilă catastrofă. E deci nevoie de o raționalizare a fricii. Ea poate fi obținută atât printr-o comunicare științifico-medicală promptă și pertinentă, cât și printr-un efort spiritual adecvat. În fața riscului de îmbolnăvire, ca pericol „public”, avem nevoie de luciditate, solidaritate și bun simț, chiar dacă primim – mai des decât am vrea – isterie, egoism și panică irațională. Știm că COVID-19 poate infecta asimptomatic, că vizează letal mai ales categoriile de persoane deja vulnerabile (vârstnici cu diverse afecțiuni cronice) și că nu se va putea produce un vaccin eficient înainte de un an. Iar când va fi produs, el nu va putea fi distribuit pentru toți. OMS coordonează campania de prevenție, însă statele vor acționa de capul lor, căutând să-și protejeze cetățenii prin măsuri adesea brutale (precum închiderea temporară a granițelor).
     Biserica noastră s-a confruntat mai întâi cu această nouă sursă de frică nu în țară, ci în diaspora italiană. E probabil inevitabilă apariția primelor cazuri și în România, ferită de primejdie directă la ora la care scriu prezentul articol, dar expusă (mai ales prin circulația intensă dintre peninsulă și principalele aeroporturi autohtone). Preasfințitul Siluan, arhipăstorul comunităților ortodoxe române din Italia, a recomandat, corect, atât rugăciunea și leacurile duhovnicești, cât și respectarea sfaturilor medicale formulate de autoritățile competente. Într-o parte a presei din țară, mesajul Bisericii a fost trunchiat, din motive ideologice anticlericale și fără urmă de conștiință deontologică. Deși ierarhii sau preoții care au comunicat public pe tema „coronavirus” au vădit realism și moderație, ei au fost acuzați că predică exclusiv tratamentele spirituale, neglijându-le „iresponsabil” pe cele medicale. M-a întristat partizanatul acelor ziariști care folosesc până și o asemenea situație (potențial gravă) pentru a-și bifa agenda anticreștină. De aceea, e nevoie de o mobilizare mai intensă a comunicării sociale dinspre Biserică spre societate. Poate că se cuvine să explicăm mai insistent că sfânta împărtășanie, mirungerea sau rugăciunile personale și de obște invocă mila lui Dumnezeu asupra tuturor, fără să se opună sau să se substituie acțiunilor de prevenție, vaccinare sau tratament spitalicesc operate cu metodele și mijloacele medicinei umane. Primele se adresează sufletului, celelalte, trupului. Și, cum suntem unitatea dintre trup și suflet, avem nevoie de ambele, așa cum avem trebuință de o răbdătoare încredere în pronie. Cred că Biserica trebuie să-și păstreze seninătatea pastorală, fără a intra în jocurile necinstite pe care le criticam adineaori. Dacă ateii și agnosticii dau vina pe Dumnezeu, pe Biserica Lui, pe stat și guvern sau pe vecinul din autobuz, creștinii au ocazia de a se evidenția prin decență, generozitate și înțelepciune, fără să alimenteze psihoze apocaliptice sau defetisme străine de vestea cea bună că Dumnezeu este cu noi până la sfârșitul veacurilor.

TEODOR BACONSCHI