Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 31 mai 2019

CANDID M. MUȘLEA (1846-1934) (I)




                                                 BIOGRAFIE 
        Învățăturile unui tată către fiul său: „Acolo e rău, aici nu-i bine, ce să ne facem dragă Ionele? Eu ştii ce mi-am propus? Să-i mulţumim lui Dzeu de toate. Să avem răbdare şi să ne vedem de treabă, căci Dzeu nu ne lasă. De multe ori am fost atât de strâmtorat şi lipsit, dar nădejdea de la Dzeu n-am pierdut-o şi nici că m-a uitat şi nu m-a lăsat. Aşa şi tu, dragă Ionele, pune-ţi nădejdea în Dzeu şi mergi în drumul tău”. În aceste condiții, deci numai cu această credință neștirbită și prin entuziasmul, știința și buna sa credință de dascăl niciodată desprins de ruralitate, a reușit copilulțăran dintr-un sat mixt predominant săsesc, cu un număr de români care nu depășeau cu mult o sută-două de credincioși ortodocși -lipsiți de bunuri materiale, el, dar în acei ani numai el, să fie bine școlarizat, să devină însuși un ferment în educarea semenilor, un model capabil să-i antreneze pentru însușirea noutăților vremii etc. Dimensiunea reală a împlinirilor sale, ca învățăcel, dascăl până la bătrânețe, suplinind pe cei plecați la război, activist inovator, este revelată cu dreptate prin fapte, dar neapărat luând în considerare condițiile concrete de viață ale comunității. Dacă reușește să aibă roade, ele sunt mai valoroase decât unele strălucitoare ale altora – creițarul văduvei! –, ale celor ce au beneficiat de un substrat material temeinic, un mediu generos în bunuri materiale și oameni deja aleși, școliți și umblați în lume. CANDID, fiul lui Moise și al Ioanei MUȘLEA (Mâjlea) [Vezi studiul nostru preliminar menționat în Bibliografie.] s-a născut într-o familie de țărani gospodari, în 24 August 1846, după călindarul vechi. Naşă i-a fost Varvara Langa şi preot botezătoriu Ioan Bonea. În ziua nașterii sale, trecuseră doar două zile de la magistrala descălecare la Sibiu a lui Andrei Șaguna, ca vicareș general -în 21 August 1846 călindarul vechiu. Această împrejurare, firește, extrem de bine conștientizată de familie, va marca viața tuturor mușleștilor rodbăveni și apoi risipiți în lume. Educația școlară. A urmat întâi școlile română și germană din sat și Vaida Recea. Ajunge la școli strict șaguniene din Sibiu-Josefin și Rășinari. Plecare sa la școli mai înalte este parte integrantă din (1) politica șagunienă, (2) aspirația, voința și statutul economico-social al familiei și a altor împrejurări. Dintre acestea din urmă, una ar fi potențiala întâlnire a sătenilor cu însuși Andrei Șaguna în vizitațiune, când, printre altele, căuta și prunci buni de școală. Ori măcar cu Nicolae Popea, atunci cu atribuții de administrare protopopească în protopopiatul Nocrich, în care a dominat însă consistorialul sibian Ioan Panovici. Pe acest subiect, printre localnici au circulat mai multe variane de amintiri, povești devenite legende. Ajunge prin alte școli comunale, apoi normale și în final în Brașov. În lumea acestei societăți braşovene ambițioase el nu era un oarecare fecior de ţăran. A se vedea tabloul lui Mișu Pop, iar în viaţa socio-maritală este un tânăr căutat. Un nivel şi mai înalt al vieţii sociale -la care nici nu a râvnit- i-a fost limitat, în anul 1874, printr-o căsătorie mai modestă din punct de vedere material, dar cu o domnişoară Pitiş, Ecaterina, urmaşa unor negustori de rang din ai lui Din și preoți Pitiș:Voina, Bonifație etc.. 1884. 

Un episod caracterizant pentru expresia demnității sale rurale, reprezentativitativ pentru toată dăscălimea, care ocupă câteva pagini din TR, se referă la un brașovean -dintre numeroși alții, orgolioși la vedere- acesta cerându-le să facă inspecții cu deplasări neplătite, deși lefile lor erau minimale. Risca inamiciţii periculoase prin dezvăluirea clară a unor adevăruri, pentru unii supărătoare, mai ales că erau și ironice: „când i se va mai întâmpla [unuia din oficiali, nu prea dedat cu lectura!] să se împedece de vr’o corespondenţă nevinovată [din jurnale], ca cea din Nr 31 al Telegrafului Român din a.c., ear de totuşi se va împedeca [va ajunge și el să citească ceva !], îl rugăm prea frumos să caute să aibă de basă adevărul, dreptatea (...)”. Candid răspunde unui preopinent, răspicat, pentru văzul şi auzul public, satisfăcând nemulţumiri ale unei tagme socio-profesionale tot mai conştientă de sine – dăscălimea: „simplu, din aceste cuvinte (...) poate vedea ori ce om nepreocupat (neinteresat. nn, AG) aroganţa, mistificarea adevărului, dispreţul pentru învăţători (...)”, ei, cei onorați cu epitetele de opincar şi venetic. Adaugă o imputaţie, deși subtilă, deosebit de gravă despre contrarii săi: „când vin cu cuietanţiele după ratele lunari ale salariului (...) îl rugăm încă a ne solvi salariile mai regulat şi creiţărece”, adică bani numărați până la unul. (Subl. n) Având de mult cualificaţiunea recerută, abia după cinci ani de la acest episod, prin Decret învățătoresc semnat de Dr. Ilarion Pușcariu, a devenit „Înveţetoriu definitiv la şcoala elementară greco-orientală română din oraşul Braşov”, în anul 1889, la 43 de ani; a fost reconfirmat în anul 1908, după noile legi maghiare. În timpul şi imediat după Războiul reîntregirii a trudit mai departe ca institutor, cu sau fără plată, tinerii fiind pe front, căzuţi, dispăruţi, fugiți în România. Copilele din Braşovul său românesc se adunau în jurul bătrânului institutor, regăsindu-se parcă într-un spaţiu familiar, dar triste şi cuminți. În anul 1887 se remarcă la o expoziție națională din Țară, de la Craiova, primește o Diplomă de argint și o alta (ex aequo) de aur (vezi la Distincții). În 1889 se află între românii din același imperiu: din Bucovina austriacă, în Frătăuții Vechi a lui Iraclie Porumbescu. 


Ana GRAMA