Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 28 mai 2019

Ca toți să fie una...



     Creștinii înțeleg omul și istoria prin lentila cuvintelor revelate ale Sfintei Scripturi. În textul sacru găsim destule dovezi ale unității ca taină: specia umană, identificată prin lăudabila denumire de homo sapiens sapiens, are un singur Creator și, în adâncurile convergente ale aventurii terestre, un singur scop, inclus în revenirea la starea de comuniune dintre făptură și Dumnezeu. Acesta e orizontul: vast, insurmontabil, fără alternativă, însă greu de perceput și aparent imposibil de realizat, dat fiind că – la nivelul evenimentelor și al memoriei umane – ne lovim neîncetat de probe ale dezbinării, violenței, dispersiei și anihilării. Deducem atunci că unitatea panumană e un ideal presant și mereu incomplet, atâta vreme cât suntem în trup, deci sub umbra păcatului și a morții, pe care numai Crucea, ca esență a creștinismului, le transcende, adunând laolaltă orice membra disiecta. Crucea este instrument al mântuirii neamului omenesc atât prin valoarea supremă pe care o dobândește prin ea jerfa Lui Hristos-Mielul, cât și prin sugestia de regrupare a celor răzlețe, în jurul unui ax al lumii. Într-una dintre viziunile profetului Iezechiel (37, 19), Yahwe anunță că toate (triburile poporului ales) se vor reuni sub „un singur toiag”. De aceea S-a rugat Domnul Hristos „ca toți să fie una”, spre a oglindi în lume comuniunea perihoretică dintre Persoanele Sfintei Treimi (Ioan 17, 21).
       M-am referit la cele mai importante pasaje biblice dedicate unității pentru a prefața o reflecție nescutită de o anume tristețe. E vorba despre tensiunea Moscova-Constantinopol, pe tema autocefaliei ucrainene. Faptele sunt deja consumate. Comuniunea ortodoxă e divizată pe falia geopolitică dintre Est și Vest. În afara celor trei capitale prinse direct în conflictul recent acutizat, Bisericile ortodoxe autocefale rămân în expectativă sau devin partizane, ceea ce, firește, nu contribuie la pacificarea situației, ci doar la înghețarea sau escaladarea ei. Biserica noastră îndeamnă la reluarea dialogului, pentru restaurarea comuniunii dintre surorile învrăjbite. Va fi suficient? Oricum, nu e căderea noastră să facem mai mult, cel puțin în această etapă.
     Putem însă pricepe lucrurile ceva mai profund. Avatarurile post-bizantine ale lumii ortodoxe (de la căderea Imperiului Bizantin sub semiluna otomană, până la captivitatea în cuptorul ateist al comunismului) denotă o pedagogie divină pe care ne ne-am lămurit-o suficient, nefiind, prin urmare, capabili să-i culegem roadele spirituale. E limpede că, asemenea oricărui dascăl, și Învățătorul suprem ne-a (pre)dat lecțiile Sale spre îndreptarea unor păcate. Le-am identificat? Am făcut ceva sincer, autentic și sistematic pentru a le corecta și depăși? Rusia post-comunistă (cu tot cu Biserica ei renăscută din deșertul pustiitor al bolșevismului) nu și-a asumat crimele acelui regim. Puteau fi ele șterse cu buretele unei amnezii convertite în triumfalism? Trebuia să tragem linie, dar nu și concluziile legate de faptul însuși că Dumnezeu Pantokrator a îngăduit suma ororilor legate de gulag, blasfemia oficializată și decreștinarea demonică a atâtor națiuni? Am plâns noi la râul Vavilonului? Ne-am întrebat pe ce cale – și cu ce preț – vom evita repetarea unor asemenea cumplite derapaje ?
Se înțelege că orice om cultivat iubește cultura rusă, impregnată de spiritualitate ortodoxă, dar creată, adesea, în lanțuri și surghiun. Nu putem bascula, superficial, într-o rusofobie alimentată din sentiment anticomunist. Pe de altă parte, creștinismul eliberează omul, redându-i demnitatea de suveran al creației, deci nu rimează, oricât am forța definițiile, cu niciun regim dictatorial, liberticid sau agresiv revizionist. Iată termenii dilemei pe care o avem, la scara BOR și a țării noastre, care este acum membră NATO și UE, cu toate avantajele și responsabilitățile aferente acestui statut. Și tocmai pentru că trăim într-o democrație, avem șansa și obligația de a gândi faliile ce subminează mai nou lumea ortodoxă pornind de la valori sigure, imposibil de negociat. Ca toți să fie una nu înseamnă ca toți să fie o apă și un pământ...


Teodor Baconschi