Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 31 mai 2019

CONŞTIENT ŞI INCONŞTIENT ÎN INTELIGENŢA SOCIALĂ (IV) – cum gestionăm ingerinţele subliminale

Imagini pentru Pr. Dr. Ciprian Valentin BÃŽLBÄ‚     După cum rezultă din principalele cercetări şi studii în domeniu, întotdeauna inconştientul e mai iute cu câteva fracţiuni de secundă decât conştientul. Am văzut şi de ce se întâmplă aşa. Pentru o perioadă lungă de timp din istoria omenirii, omului îi era de mai mare utilitate intuiţia rapidă bazată pe sentimentele de teamă şi de frică pentru a putea supravieţui condiţiilor ostile de mediu. Puterea raţională şi de analiză a conştientului, deşi exista, funcţiona la parametrii minimi, ba chiar era total suspendată în condiţii de pericol major. În vremea aceea nu erau sculpturi sau picturi celebre de contemplare, nevoia primordială legându-se de hrană şi de perimetrul din care omul şi-o putea procura şi unde putea trăi împreună cu tovarăşii săi. Lucrurile acestea s-au transmis cumva şi, pentru aceste motive, emoţia o ia întotdeauna înaintea raţiunii. Inconştientul, deţinător al bagajului principal de emoţii şi informaţii necesare supravieţuirii, are prioritatea de orientare în situaţiile de urgenţă, implicarea dimensiunii conştiente rămânând de domeniul organizării şi planificării acţiunilor cu scop. Deşi până în acest moment lucrurile par bune, totuşi există şi un inconvenient major. Viteza pe care persoana o are la nivelul de reacţie, contrabalansează, într-un fel, calitatea umană a reacţiei. Ca să luăm un exemplu plastic, am zice că un părinte care îşi apără copilul de agresivitatea manifestă a altui copil şi-l loveşte pe acesta din urmă fără a sta prea mult pe gânduri, se comportă ca o ursoaică ce-şi apără puii. Creierul reptilian răspunzător de emoţii – comun cu al altor fiinţe – a devansat raţiunea care are nevoie de timp pentru a analiza lucrurile la rece şi pentru a lua decizii eficiente. Ori pentru a putea trăi azi printre oameni şi împreună cu ei, e nevoie de ceea ce s-ar putea numi capabilitate interpersonală, care începe exact cu autocontrolul sau controlul impulsurilor, impulsuri, cum am văzut, atât de necesare odată pentru conservarea vieţii într-o ambianţă extrem de defavorabilă. Aşadar, pentru relaţii interumane sănătoase şi, să zicem, ecologice, e neapărat nevoie de ceva mai mult decât inconştientul şi emoţiile care-l populează. Pentru a înţelege de ce inconştientul nu e de ajuns pentru a putea avea relaţii sociale mulţumitoare cu cei din jur, ar trebui să ne focusăm câteva momente pe felul în care procedează el în cazul unui pericol. Pentru asta, luăm ca exemplu calitatea vederii ochiului uman. Ştim că nici măcar pe departe, omul nu se poate apropia de calitatea şi rezoluţia imaginii vizuale pe care o au animalele în sălbăticie. Pentru animale văzul este extrem de important pentru a scăpa din pericole şi pentru a-şi conserva viaţa. La om însă, nu mai e nevoie de o atât de mare acurateţe vizuală, deoarece supravieţuirea lui în zilele noastre este mult uşurată de cuceririle civilizaţiei. În consecinţă, calitatea vederii oamenilor a scăzut considerabil faţă de cea a animalelor sălbatice. Persoana umană vede cumva superficial lucrurile la distanţă, situaţie pe care o putem constata şi noi cu diferite ocazii. Una e să privim ceva anume de la o distanţă de douăzeci de metrii şi este cu totul altceva pe măsură ce ne apropiem privirea de acel ceva, observându-i de această dată şi detaliile. Aşadar, omul vede cumva în ceaţă (Mlodinow, 2013, p. 65). Ce face inconştientul în această situaţie? Beneficiază de experienţa sa multiseculară şi completează informaţiile lipsă cu ceea ce are el în depozit. Iar reacţia poate fi una disproporţionată cu situaţia reală. Şi, ceea ce este şi mai interesant e că aşa se întâmplă nu numai cu informaţia pe care o primim prin intermediul văzului, ci şi cu auzul şi cu celelate simţuri. Pentru aceste motive, specialiştii atrag atenţia asupra informaţiei pe care omul o primeşte şi pe care o supune unui proces inconştient întreit de omisiune, generalizare şi deformare (O’ Connor, 2010, pp. 205 – 213). Omisiunea este operaţia de stergere a aspectelor care nu sunt esenţiale pentru om în acel moment. Dacă omul se află în situaţia de a privi un tablou, persoana poate omite din câmpul atenţiei rumoarea din jur sau gălăgia din stradă. Însă, odată cu asta poate omite şi muzica de fundal şi care poate că are o anumită contribuţie la înţelegerea semnificaţiei şi mesajului tablourilor respective. Generalizarea este o scurtătură a raportării omului la mediul înconjurător. Adică omul încearcă să introducă informaţiile pe care le primeşte în diferite categorii mai mari şi, astfel, trăsăturile comune ale tuturor sunt transferate automat şi cu efort raţional minim asupra tuturor lucrurilor, persoanelor, sau fenomenelor pe care el le consideră de acelaşi fel. Acum înţelegem mecanismul interioar al formării prejudecăţilor. De pildă, cineva ar putea zice „şi doctorii ăştia…” sau „şi profesorii ăştia…”. Distorsiunea sau deformarea se referă la capacitatea omului de a selecta ceea ce e important pentru el la un moment dat. Un fel de a spune că „pasărea mălai visează” sau un fel de „hoţul strigă hoţul”. Altfel spus, eu nu pot vedea şi înţelege lucrurile mai departe decât sunt eu cu nivelul înţelegerii în acel moment. Aşa cum am spus, noi nu vrem să devenim martori mincinoşi ai informaţiilor ai căror beneficiri suntem, însă inconştient facem acest lucru şi am văzut şi de ce se întâmplă aşa. Şi de aici pornind, îl lăsăm pe fiecare să găsesacă o sumedenie de exemple din viaţa personală când a „înţeles greşit” ceva sau „a fost înţeles greşit” de către cineva… . Partea bună a lucrurilor este că relaţiile interumane pot fi îmbunătăţite prin cultivarea aptitudinilor de inteligenţă socială, ca de exemplu: – empatia: „aptitudinea de a fi conştient de sentimentele celorlalţi, de a le înţelege şi aprecia”. – testarea realităţii: „aptitudinea de a evalua corespondenţa între ceea ce simte sau trăieşte o persoană şi ceea ce există cu adevărat, obiectiv, în realitate”. – flexibilitatea: „aptitudinea unei persoane de a-şi adapta emoţiile, gândurile şi comportamentul la situaţiile şi condiţiile aflate în schimbare, în jurul său” (Bar-on, 2009, pp. 24-25). Cum? O să vedem în materialele următoare. Bibliografie: BAR-ON, Reuven, (2009). Emotional Quotient Inventory: EQ-I. Manual tehnic şi interpretativ, tradus şi adaptat în România de Raluca Levinţi şi Dragoş Iliescu, Cluj Napoca: Editura Sinapsis. MLODINOW, Leonard, (3013). Subliminal – cum ne determină subconştientul comportamentul, Bucureşti: Editura Humanitas. O’CONNOR, Joseph, (2010). Manual de NLP – ghid practic pentru a obţine rezultatele pe care le doreşti, Bucureşti: Editura Curtea Veche. 

Pr. Dr. Ciprian Valentin BÎLBĂ