Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 31 mai 2019

Satul în tezaurul nostru folcloric – temei și orizont al sufletului românesc (I)

 „În porturi deschise spre taina marilor ape/Am cântat pescarii, umbre înalte pe valuri,/[...] am visat lângă oi cu ciobanii/și-am așteptat în prăpăstii cu sfinții./Acum mă aplec în lumină/și plâng în târziile rămășițe/ale stelei pe care umblăm.” (Lucian Blaga – Tristețe metafizică) 

Imagini pentru pr calin samarghitan
     Cobor spre satul românesc ca înspre mama acasă și urc spre satul românesc ca înspre cheia de boltă pe care se spijină cerul. Adevăratul tezaur al satului nostru românesc, expresie și matrice a sufletului nostru, izvor de la care pleacă de fapt și marile opere literare de la noi, este bineînțeles creația folclorică. Ea este cea care a adăpat necontenit inspirația scriitorilor și totodată cea care a și dat temele majore ale creațiilor acestora. Iar prima operă, capodoperă!, la care m-aș opri, atât datorită importanței sale, dar și datorită readucerii controversate a ei în actualitate, este balada populară Miorița. Începem prin a aminti un studiu foarte interesant, în care Miron Scorobete afirmă că în Miorița există un „duh hristic” [Carte publicată sub pseudonim: S. Coryll, Valahia în cartea Genezei, Editura Promedia Plus, 1996] care ființează în cele mai adânci substraturi ale baladei, nu la suprafață, deci nu ca element preluat. Seninătatea cu care păstorul privește moartea se regăsește în chipul păstorului cel bun care-și pune viața pentru oile sale. Prin sufletul „măicuței bătrâne” îndurerate ghicim cum „trece sabia” prin inima Maicii Domnului. Iar când ciobănașul spune că și după moarte „să fiu tot cu voi” suntem martorii unei parafrazări a sfârșitului Evangheliei de la fiecare botez (”Eu cu voi sunt în toate zilele până la sfârșitul veacului”; Matei 28, 20). Dar Miron Scorobete merge chiar mai departe în studiul său, afirmând că crima ce se petrece acolo este ecoul crimei originare a lui Cain asupra fratelui său Abel, aducând argumente foarte convingătoare pentru ipoteza originii precreștine a cunoscutei noastre balade populare. Creația folclorică nu este opera unui singur autor ci este un construct social de-a lungul veacurilor reflectând expresia și experiența acumulate de mai multe generații. Măreția creației folclorice constă în faptul că, fiind expresia unei colectivități, depășește limitele subiectivității individuale umane, nu rămâne prizoniera stilului individual al unui autor sau altul, ci se circumscrie acestora, alunecând înspre obiectivare, cizelând prin faceri și refaceri succesive expresia experiențelor definitorii, capitale, care prin repetare, experiere în diferite împrejurări conturează și adâncesc ceea ce Blaga numea a fi „matrice stilistică”. În finalul cărții „Orizont și stil”, primul volum din „Trilogia culturii”, Lucian Blaga arată că „matricea stilistică” poate fi „substratul permanent pentru toate creațiile de o viață întreagă ale unui individ, [...] poate fi asemănătoare până la echivalență la mai mulți indivizi, la un popor întreg sau chiar la o parte din omenire în aceeași epocă” [Lucian Blaga, Orizont și stil, Humanitas, p. 172-173], este ca „un mănunchi de categorii care se imprimă, din inconștient, tuturor creațiilor umane. [Ibidem, p. 176] În discursul prilejuit de primirea lui Lucian Blaga în Academia română, acesta face un inegalabil elogiu al satului românesc pe care îl arată a fi „creatorul şi păstrătorul culturii populare, purtătorul matricei noastre stilistice.” [https:// jurnalspiritual.eu/lucian-blaga-elogiul-satului-romanesc/] Deschiderea Mioriței spre semnificațiile ei ontologice o face fără îndoială Lucian Blaga, cel care va și promova specificitatea ei pentru spiritualitatea românescă. Iar studiul cel mai complet al Mioriței îi aparține probabil lui Petru Ursache, „Miorița. Dosarul mitologic al unei capodopere”, unde face un adevărat „comparatism mitologic”. 
Pr. Dr. Călin SĂMĂRGHIȚAN