Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 31 mai 2019

Despre frumusețea neuitată a satului românesc


Imagine similarăDe-a lungul timpului, istoria unei biserici din mediul rural poate fi descoperită urmărind atât existența cotidiană a unei parohii cât și istoria satului românesc iar cele câteva rânduri din acest material se doresc a fi o evocare a unor realități la care suntem martori dar pe care, poate din pricina societății tot mai aglomerate, ne aplecăm cu greu asupra lor; astfel încât, pot trece pe lângă noi oameni sau situații ce țin de frumusețea uitată a vieții sau de bucuria liniștirii.
Tuturor ne este cunoscută sintagma (metafora, de fapt): „veșnicia s-a născut la sat” dar puțini știu că ea semnifică și percepția relației dintre timpul acțiunii și timpul rodirii. Astfel, putem face o analogie cu un fapt practic, cu cel al pământului cu care țăranul român are o legătură personală: poți să organizezi totul foarte bine din punct de vedere tehnic sau practic, dar dacă ploaia nu vine la timp sau vine cu grindină mare, cultura agricolă poate fi compromisă! Pentru agricultor, între sămânța semănată și recolta scontată este o legătură spirituală trăită existențial în rugăciune, răbdare și speranță. Este vorba de un timp al așteptării, al binecuvântării și al rodirii pe care țăranul îl înțelege altfel decât muncitorul sau inginerul care apasă pe buton în fabrică și obține imediat rezultatul dorit sau programat.  Cred că, părintele Stăniloae avea dreptate când spunea că țăranul român vede prezența harică și ocrotirea milostivă a lui Dumnezeu în toate cele prezente în jurul său: „Vede pe Dumnezeu în taina naturii. Un peisaj frumos al naturii e pentru el un adevărat rai”.
În Elogiul satului românesc, Lucian Blaga ne vorbește despre satul aşezat înadins în jurul bisericii şi al cimitirului, adică în jurul lui Dumnezeu și al morților, un loc unde se vindecă setea de mântuire, iar satul a dat acestui pământ febra eternității fiind mediul cel mai potrivit și cel mai fecund al copilăriei.
În lumea satului, a țăranului român o calitate de bază este statornicia, iar Ernest Bernea, spunea că ţăranul român „nu stătea cu chirie”, el nu se muta din locul de care era profund legat prin trecut şi rădăcini. Este o situaţie cu totul diferită de cea din viaţa modernă urbană, în care omul este forţat să-şi schimbe continuu locuinţa sau, dacă are o casă, nu poate avea parte de tihnă din cauza înrobirii faţă de bănci şi a dependenței de împrumuturi. În plus, spre deosebire de casa omului modern, casa ţăranului era ieftină – fiind construită din materiale ecologice. În mentalitatea vechiului sat, părăsirea moştenirii părinteşti era considerată o greşeală, o rupere de trecut, de un „tezaur familial” care, prin părăsire, era sortit dispariţiei, iar adaptarea la o viaţă lipsită de rădăcini era extrem de dureroasă. Satul românesc e prezent astăzi în tot ce are autentic în acei oameni care s-au născut sau nu la țară, dar care, indiferent de spațiul pentru care au optat să-și trăiască vremelnicia, poartă în sufletele lor pecetea omeniei, a ospitalității, a cuviinței, ce își au rădăcinile în satul autentic românesc de odinioară. Acest odinioară nu s-a născut brusc, ci este un amestec de spiritualitate creștină, de Evanghelie predicată și pusă în faptă, intrată în sufletul comunităților care au avut o șansă mai mare de a deveni o familie, o comuniune.
Satul romanesc are un caracter de străvechime: întreg felul lui de a fi, organizarea lui lăuntrică, în gesturi imemoriale și gânduri colective care însoțesc aceste gesturi, este nepulverizată pe unități individuale autonome, ci dimpotriva puternic închegată în sistem de obiecție cu tradiții difuze. De aceea, pe deasupra oamenilor, care vremelnic îl alcătuiește, satul, ca atare, are o ființă socială vie, care singură, în totalitatea sa, cuprinde înțelesul ultim al vieții sale, precum și tehnica ducătoare la scopurile ei. Un adevărat axis mundi, după expresia lui Mircea Eliade, în care se întâlneşte cerul cu pământul, îngerii şi sfinţii cu oamenii, oamenii între ei, dar şi vii cu morţii. Un univers întreg. În jurul sfântului locaş gravita toată viaţa comunităţii, doarece sfintele sărbători îşi au obârşia în cuvântul psalmistului: „Tocmiţi sărbătoare cu ramuri umbroase până la coarnele altarului” (Psalmul 117, 27).
Astăzi, asistăm la o realitate tristă dar trebuie să fim sinceri și să admitem că în satul în care nu este biserică, nu este preot, nu este casă parohială, sau preotul nu locuiește în sat, ci la oraș și face naveta la sat, există mai multe cazuri de alcoolism, mai multă singurătate, mai puţină solidaritate între oameni, mai puţină comuniune și mai puţină bucurie. În schimb, acolo unde biserica este deschisă în fiecare duminică și în zi de sărbătoare, unde preotul aduce speranţă, organizând programe de întrajutorare frăţească și mobilizând oamenii credincioși să-i ajute pe cei mai săraci, situaţia spirituală și socială a parohiei este diferită. Deci, actul religios nu are numai o consecinţă cultică sau spirituală, ci el influenţează și viaţa socială, aduce un spor de calitate vieţii într-o anumită comunitate, după cum sublinia PF Părinte Patriarh Daniel.
Așadar, putem spune că preotul satului românesc rămâne în „centrul lumii” cu orizonturi cosmice ce se prelungesc în mit dar el trăiește împreună cu a sa comunitate în „centrul lumii duhovnicești”, o lume în fața căreia se pleacă cu pioșenie și cu mulțumire într-o rugăciune către Dumnezeul ca Cel ce pe toate le stăpânește și Care are față de toți și toate grija Tatălui. Prin toate cele menționate aici am dorit punctarea unor adevăruri mai puțin știute de lumea de la oraș, angrenată într-o fugă continuă după cele lumești, de care se leagă uitând să privească în sus și să nu mai fie stăpânit de cele de jos.
           
     
 Ștefan Claudiu Raicu