Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 11 decembrie 2020

„Cine-mi va scrie povestea?”


                   Una dintre cărțile care trebuiau scrise este, fără niciun dubiu, și romanul lui Adrian Lesenciuc – Balada care aduce în prim-plan ,,povestea” plină de lumină a compozitorului Ciprian Porumbescu îmbrățișată și vegheată de figura tatălui său, preotul Iraclie, un adevărat Iov care poartă pe umerii săi destinul familiei și al comunității pe care o slujește, ca un ,,țap ispășitor” ce-l prefigurează pe ,,mielul lui Dumnezeu”.

        Descendent din familia Golembiovscki-Porumbescu, Adrian Lesenciuc ne dăruiește acest roman istoric, bazat pe biografia familiei Porumbescu, având în centrul lui două figuri polarizante: părintele Iraclie și fiul său Ciprian.

        Filozoful Mircea Florian punctează, în ,,Îndrumare în filosofie”, sensul istoriei gândind evocarea trecutului ca o transfuzie a sângelui prezent în umbrele trecutului. Tot trecutul, cu urmele arheologice și cronicile sale, înseamnă o parte din noi, fii ai prezentului.

        Acest tip de prezență îl exersează Adrian Lesenciuc prin acest nou roman reconstruind, pentru contemporaneitatea aflată într-o mare criză de identitate, nu doar profilurile unor personaje cu amplă anvergură istorică, ci și climatul unui timp care a marcat evoluția istorică a neamului nostru spre coagularea într-un stat unitar românesc.

        Dacă în ,,Limbile vântului” Adrian pune în discuție neajunsurile unei culturi osificate vorbind despre temeiurile identității și credinței, în romanul de față ne oferă posibile modele pe care eu le văd însumate în părintele Iraclie și fiul său Ciprian.

        Pare o constantă a romanelor lui Adrian nevoia de a vorbi despre pericolele falsificării istoriei și despre prelungirea distopiei din trecut în prezent fie că vorbim despre ,,Limbile vântului”, fie despre ,,Cimitirul eroilor” (distins cu premiul ,,Romanul anului 2017-2018” la Colocviul Romanului Românesc Contemporan 2018). Dacă acceptăm ideea potrivit căreia istoria este cadrul divin în care omul își manifestă conștient libertatea căutării lui Dumnezeu, avem în părintele Iraclie condiția ontologică a omului în lume, aceea de a fi în istorie.

        Destinul nostru cultural a stat sub semnul tainei mănăstirești, așa cum cel al părintelui Iraclie s-a plămădit în jurul vieții mănăstirești a Putnei Sfântului Ștefan. Poate de aici, spun unii, și ,,anonimatul” românilor în istoria culturii vechi. Omul duhovnicesc trăiește anonim duhul lumii pentru că e lipsit de orgolii și ambiții, așa cum icoana e un dar ,,anonim” adus lui Hristos.

        Arta spațiului ortodox și-a păstrat energia tainică a credinței, ea a rămas o formă a rugăciunii, de aceea putem vorbi în spiritul răsăritean despre o ,,estetică a tainei”. Pe aceasta cred că a slujit-o Ciprian Porumbescu dincolo de toată pregătirea sa muzicală vieneză.

        Taina definește poezia, pictura, dar și muzica, în care prezența lui Dumnezeu, a Duhului, e stare de grație, căci ,,nimeni nu poate lua nimic dacă nu-i va fi dat lui din cer”. Artistul ortodox este legat de tainele cerești pentru că e un primitor al glasului divin. În spiritualitatea ortodoxă omul când se roagă nu pleacă din sine spre Dumnezeu, ci Îl cheamă smerit pe Dumnezeu în casa inimii sale, Îl primește pe oaspetele ceresc în odaia de taină a sufletului (Alexandru Horia, Vorbirea în șoaptă, 1995).

        Cum am putea privi altfel creațiile muzicale ale lui Ciprian Porumbescu: Liturghia Sfântului Grigore, Tatăl nostru, Adusu-mi-am aminte, Heruvicul sau chiar Balada, Cântecul gintei latine, Imnul Unirii, Pe-al nostru steag e scris unire sau cântecul Tricolor.

        Romanul descrie efervescența națională la sfârșitul secolului al XIX-lea și lupta de deșteptare a neamului față de politica ,,pașilor mici” a Vienei ce a încercat slavizarea Bucovinei prin dislocarea neamurilor din Galiția și revărsarea lor peste satele românești, iar mai apoi prin germanizarea prin studii a elitei bucovinene a încercat subtil să înfrângă orice dorință naționalistă românească în Bucovina. Și atunci ,,când te expulzează istoria, nu-ți rămâne decât să-ți faci propria istorie”. Deși e romanul ,,iubirilor” lui Ciprian Porumbescu, epicul este îmbrăcat în jurul părintelui Iraclie, tatăl lui Ciprian, ca-ntr-un jurnal de viață, de la copilăria lui din jurul mănăstirii Putna și a părintelui Ghenadie, până la moartea lui Ciprian, amintindu-ne una dintre paginile triste de istorie a Bisericii ortodoxe române în Bucovina.

        Părintele Iraclie fusese secretar al gazetei ,,Bucovina” împreună cu frații Hurmuzachi, în vremea Revoluției de la 1848, alături de alți oameni remarcabili: Alecsandri, Negruzzi, Kogălniceanu, Pumnul, Cipariu și Bariț. Avea legături cu Brașovul scriind la ,,Gazeta de Transilvania” a Mureșenilor. Aici va preda Ciprian, la liceul marelui Andrei Șaguna, muzica, fiind și dirijorul Bisericii Sfântul Nicolae din Schei.

        Pe fondul acestui spirit de neam creează Ciprian întreaga sa muzică ce gustă din rafinamentul occidental, dar e profund străbătută de ,,arheologia spirituală” a creației folclorice generate de lumea satului.

        Cântecul, jocul, portul se împletesc cu responsabilitatea pentru întreaga comunitate adunată în jurul bisericuței de lemn, în taina șoptită a Împărăției.

        Romanul lui Adrian Lesenciuc poate fi și un ghid de reconfigurare a dimensiunii ortodoxe a acestui neam, atât de neînțeleasă și hulită în vremea pe care o traversăm. Transpare un duh de simțire românească și ortodoxă ce ne așază în starea de interval a ortodoxiei, ce se împletește între ivit și neivit, între vorbire și nevorbire. Cum bine zicea Alexandru Horia: ,,Creștinismul răsăritean e o religie a șoaptei pentru că șoapta e zicere și taină... în ambiguitatea șoaptei se află logodna dintre Dumnezeul apofatic și Cel catafatic, între dezvăluire și ascundere”.

        În aceste ,,categorii” își face loc creația lui Ciprian Porumbescu ce redă bogăția de stări și armonii a sufletului românesc, cuprins între luciditatea rațională a latinității personaliste și sentimentul răsăritean de taină prezentă în toate.

Dincolo de toată frumusețea scriiturii nu poți să nu observi atmosfera acelui timp, idealurile (care par azi desuete), dar și neajunsurile, atât de comune și azi.

        ,,Cred că acesta e marele nostru păcat, ca neam: avem prea multe lichele, prea mulți care nu fac altceva decât să-i oprească din drumul către înalte demnități pe cei ce muncesc pe drept și merită să ajungă sus, să nu lase să se așeze societatea după norma dreptății și a bunului simț”. (vorba părintelui Iraclie)

        Romanul lui Adrian Lesenciuc pare să ne spună că adevărata ,,schimbare la față” a destinului nostru spiritual e recuperarea virtuților sufletești, a luminii creștine, auzirea din nou a șoaptei Mântuitorului și regăsirea bucuriei inimii (,,Crai Nou” al Împărăției) în această lume de acum aflată ,,pe culmile disperării”.

        [Adrian Lesenciuc, ,,Balada”, Ed. Creator, 2020, 342 p.]

Pr. Dr. Cristian MUNTEAN