Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 8 decembrie 2020

„ÎMPĂRĂŢIA MEA NU ESTE DIN LUMEA ACEASTA”. O apologie pentru spaimele seculare împietrite (II)

 

Pr. Lect. Dr. Ioniţă Apostolache

          

Între cei mai fervenţi contestatari ai creştinismului din primele veacuri se regăseşte filosoful păgân Celsus. Despre el se crede că ar fi trăit în vremea împăratului Nero (cca 54-68) sau pe timpul împăratului Adrian (cca 117-138) şi ar fi fost originar din Roma. Cea mai importantă lucrare a sa „Cuvânt adevărat”, care, deşi distrusă ulterior în întregime [Deşi nemenţionată expres în edictul din 16 aprilie 449, semnat de împăraţii bizantini Teodosie II şi Valentin III, moştenirea scrisă lăsată de Celsus în lucrarea sa „Cuvânt adevărat” se socoteşte, alături de însemnările lui Porfir, între scrierile interzise: „Decretăm ca toate operele pe care Porfir în furioasa sa nebunie, sau oricare altul, le-a scris împotriva pioasei religii creştine, la oricine s-ar găsi, să fie aruncate în foc. Voim, în sfârşit, orice scriere care incită mânia divină şi răneşte sufletele să dispară din mâinile oamenilor” (Codex Justiniani I, 1, 3, apud. B. Abue, B. Aube, Historie des persecutions de l’Eglise. La polemique paienne a la fin du II-e siecle, ed. a 2-a, Paris, 1878, p. 160)], poate fi recompusă din citatele folosite de Origen în apologia sa „Contra lui Celsus” (scrisă în 248, în Alexandria). Tot din însemnările lui Origen reiese că era un filosof eclectic, înzestrat cu talent oratoric, cunoscând în parte Evangheliile, Epistolele şi chiar Vechiul Testament. „Ceea ce l-a caracterizat pe Celsus cel mai mult” – notează mitropolitul Nicolae Corneanu – „a fost pronunţatul său spirit critic. Nu-l mulţumea nimic şi în toate găsea ceva de obiectat. Aşa se face că, deşi îi socotea pe magicieni drept înşelători şi chiar va scrie împotriva lor, totuşi a crezut în magie şi a invocat-o pentru a pune pe seama ei minunile lui Iisus; aprecia ca superstiţii principalele riatualuri păgâne, dar a făcut apologia legendelor mitologice pentru a minimaliza relatările biblice; detesta întrebuinţarea alegoriei în interpretarea Sfintelor Scripturi, dar a recurs la ea pentru a explica diferite credinţe păgâne; elimina din Evanghelii toate faptele menite să dovedească dumnezeirea Mântuitorului, dar s-a servit de ele pentru a combate creştinismul; reproşa creştinilor că dispreţuiesc cultura – şi trebuie să ştim că e vorba de cultura păgână –, dar în acelaşi timp îi învinuia că au împrumutat doctrina filosofilor elini” [Mitropolitul Nicolae Corneanu, Origen şi Celsus. Confruntarea creştinismului cu păgânismul, Ed. Anastasia, Bucureşti, 1999, p. 12].

Cu toate că pregătirea filosofică şi diversele cunoştinţe de cultură generală de care dispunea îl recomandă ca pe un „adversar neînduplecat al creştinismului” şi nicidecum ca pe un fanatic [„Celsus este mai puţin un duşman al creştinismului decât un adversar, care ştie câteodată să dea dreptate celui pe care îl combate, care foloseşte deseori ironia, dar se fereşte, în general, de discursuri înfumurate şi de invective brutale, incapabile să dovedească ceva care caută argumente şi pretinde că le află, dar nu voieşte să triumfe prin violenţă, preferă să găsească căile concilierii, un modus vivendi acceptabil şi temelia unui tratat de pace între cele două mentalităţi” (B. Aube, Historie des persecutions de l’Eglise, p. 169)], critica sa a fost totuşi una brutală. El contesta dintru început întruparea Mântuitorului, socotind că „Iisus era fiul Mariei şi a unui soldat roman din Panthera”. Valoarea dumnezeirii Sale era respinsă, aducându-se ca argument „lepădarea lui Petru, trădarea lui Iuda şi chiar moartea Sa de pe cruce”. Evenimentul Învierii era, de asemenea, desfiinţat, fiind considerat drept o „realitate fictivă”, căci, se întreba Celsus, „pentru ce ar coborî atunci Dumnezeu pe pământ sau ar trimite pe un Altul aici, jos? O asemenea schimbare în Dumnezeu nu era necesară, fiind într-adevăr imposibilă pentru natura divină”. La modul general, „creştinismul era un fenomen iraţional”, acceptarea sa de către mase datorându-se numai caracterului său punitiv, de teroare şi de frică pentru chinurile veşnice. Celsus afirmă astfel că valoarea vieţii creştine este predilectă celor „needucaţi şi săraci, oferindu-le posibilitatea de iertare şi pocăinţă”, mesajul Evangheliei îndreptându-se îndeosebi către „sclavi, femei şi copii, victime sigure ale deziluziei, în mare parte destrămaţi”. Despre Ucenici, Celsus spune că erau „înşelători, care au fabricat minunile scrise în Evanghelii, în special Învierea, care s-au trădat însă singuri. Iisus, astfel, a fost un înșelător, punându-şi la cale toată înşelăciunea Sa în Egipt” [W.D. Niven, The Conflicts of the Early Church, New-York, 1931, p. 98-99].

Argumentarea filosofului păgân nu lasă nicio urmă de îndoială în privinţa unei serioase pregătiri a argumentelor sale. Principala sa lucrare („Cuvânt adevărat”), combătută punctual de Origen, atrage atenţia asupra unor „eventuale raporturi” cu primii apologeţi ai Bisericii primare. El se foloseşte de lucrările lor tocmai pentru a genera o pledoarie întoarsă, în favoarea tezei sale anti-creştine. Critica sa dezvoltă concepte şi idei preluate de la Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful, aşezate mai apoi în logică răsturnată „ca bază a propriilor doctrine fundamentale în legătură cu divinitatea supremă; referirea amândurora la mărturii scrise, unul la cea a profeţilor, celălalt la cea a înţelepţilor din Antichitate; folosirea aceluiaşi argument polemic de răstălmăcire a doctrinelor, făcută, în opinia lui Iustin, de păgâni faţă de afirmaţiile Scripturii şi, în opinia lui Celsus, de creştini în dauna doctrinelor platoniciene” [Claudio Moreschini, Istoria filosofiei patristice, traducere de Alexandra Cheşu, Mihai-Silviu Chirilă şi Doina Cernica, Ed. Polirom, Bucureşti, 2009, p. 90].

Profitând de toate elementele de împrumut, însuşite de fiecare dată răsturnat, Celsus şi-a construit critica după un plan ingenios. Pe firul apologiei lui Origen, Mitropoltitul Nicolae Corneanu identifică în acest sens patru coordonate principale pe care se desfăşoară ideile filosofului păgân:

1. „obiecţii aduse creştinismului din punct de vedere iudaic, caracteristicile noii învăţături şi elementele propovăduirii evanghelice”; 2. „obiecţii împotriva învăţăturii cuprinse în Vechiul Testament cu privire la posibilitatea ca Dumnezeu să Se descopere oamenilor şi mai ales să Se arate în lume sub formă personală”; 3. „critica la adresa învăţăturii, practicilor şi moralei creştine”; 4. „propuneri de împăcare şi chemare adresată creştinilor cinstiţi la a-şi aduce contribuţia la mai binele imperiului” [Mitropolitul Nicolae Corneanu, Origen şi Celsus. Confruntarea creştinismului cu păgânismul, p. 19].

În esenţa savantă, dar plină de amănunte pesimiste şi antiteze tăioase, critica adusă de Celsus anunţă cu îngrijorare ridicarea unei noi lumi peste cea veche, a unei Împărăţii peste zidirea milenară a filosofiei şi culturii antice. În afara contextului apologetic, din care este aproape nelipsit, nu vom găsi prea multe detalii cu privire la opera sa. Cu toate acestea, există o recentă tendinţă de reactivare a sa, cel puţin ca atitudine, în mediile actuale anti-creştine [O încercare recentă de recuperare a lui Celsus şi a gândirii sale anti-creştine se poate găsi în traducerea cercetătoarei britanice, Chaterine Nixey, Epoca întunecării. Cum a distrus creştinismul lumea clasică (traducere din engleză de Dionisie Cosntantin Pîrvuloiu, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2019, p. 56-83)]. Există, de asemenea, şi revendicări caracteriale ale unor personaje actuale, titrate mediatic, ce-i drept mult mai palide ca prezenţă şi discurs în comparaţie cu marele preopinent al lui Origen [În spaţiul medicatic românesc, în special pe canalele radio-tv sau pe site-urile cu specific predilect anti-eclesiastic, îşi fac tot mai des apariţia diferite personaje pseudo-cultivate religios, care descondideră vădit valorile creştine. Departe de a îmbrăca forma unei dezbateri elevate şi documentate, discursul lor se transformă direct în acuză şi desconsiderare faţă de nişte valori străine etosului, mediului ostil şi ideilor pseudo-cultivate pe care le propagă. În felul acesta se poate identifica, din punct de vedere apologetic, trecerea brutală de la discursul materialist-dialectic al regimului comunist, care totuşi se oferea cu o oarecare „eleganţă” prin celebrul „crede şi nu cerceta” societăţii, şi manifestul nejustificat şi plin de ură al neomarxismului actual].

Marele filosof Constantin Noica, mare admirator al geniului eminescian, comentează indirect această speţă, problematizând pe marginea unui vers descoperit în caietele poetului de la Academia Română [Manuscrisul nr. 2254, în Constantin Noica, Eminescu sau Gânduri despre omul deplin al culturii româneşti, Ed. Humanitas, p. 132]. „Ca o spaimă împietrită, ca un vis încremenit”, spune Poetul, lăsând pe filosof să ne descopere două coordonate existenţiale: „frământarea filosofică a omului modern, existenţialismul, prin prima jumătate a versului lui Eminescu – spaima împietrită; şi depăşirea existenţialismului, prin cealaltă jumătate – visul încremenit” [Ibidem, p. 133]. La lumina „felinarului apologetic” pare să se desluşească conturul împietrit al spaimelor seculare, dar şi drumul spre Împărăţia lui Dumnezeu, care „nu este din lumea aceasta”.