Titlul
n-are nicio legătură cu celebrul roman al lui Alexandre Dumas ci sugerează o
posibilă ,,updatare" la profilul şi rigorile unui intelectual care
marchează, cu voia sau fără voia noastră, spaţiul românesc al ultimilor
douăzeci de ani, fie că vorbim de antropologie, teologie, diplomaţie sau
politică.
Nu
mi-am propus să scriu, încă, un ,,Mic almanah al marilor oameni (pe care i-am
cunoscut)" dar, dacă aş face-o, domnul Teodor Baconschi ar fi unul din
primii la care m-aş opri pentru că spiritul său m-a urmărit încă din anii
facultăţii, citindu-l oarecum subversiv, deşi depăşisem (sau aşa credeam
atunci) perioada comunistă, dar teologia românească se mişca greu în asumarea
unui discurs universalist care să păstreze rădăcinile tradiţiei bisericeşti
într-o formă înnoită.
Nimeni
nu avea curajul într-o facultate de teologie să-ţi deschidă ochii asupra altor
lecturi formatoare care să-ţi diversifice apetitul spre ,,cultura duhului"
prin reveria lecturii. Noi eram generaţia formată în comunism, cu frica de a
avea întrebări care să supere profesorul sau să găseşti răspunsuri unor
întrebări care ,,nu se cade să le pui" într-o facultate de teologie. De
aceea, cărţi ca: ,,Puterea Schismei. Un portret al creştinismului
european" sau ,,Ispita binelui. Eseuri despre urbanitatea credinţei"
ne deschideau un drum nou de aşezare a tradiţiei creştine în era postmodernă,
de regândire a relaţiei dintre comunitatea religioasă şi societatea civilă sau
de necesitate a dialogului ecumenic într-o Europă supusă atâtor prefaceri
instituţionale (încă nu făceam parte din Uniunea Europeană) la care se adăugau
,,exerciţiile" despre ,,urbanitatea credinţei" care aprofundau ideea
unui creştinism cu un profund caracter urban menit să provoace o nouă
mentalitate în contextul actual al lumii pe care îl trăim. Cât de revoluţionare
pot fi astfel de teme în condiţiile în care peste 90% din colegii de Seminar
sau de Facultate erau născuţi şi crescuţi în mediul rural, fără un bagaj de
lecturi formatoare din marea literatură a lumii. Nu ştiu cât de mult s-a
schimbat situaţia azi dar am rezerve şi acum la nivelul de receptare a unei
idei a domnului Baconschi din ,,Ispita binelui" care propunea: ,,o infuzie
de valori catolice în viaţa publică şi intelectuală a României", fără a
înţelege prin aceasta o ,,colonizare doctrinară", ci un real transfer de
Know-how în domenii ca: asistenţa socială, manageriatul instituţiilor de
caritate, ediţia de carte teologică, emisiunile de radio şi tv cu tematică
religioasă etc. Intuiţiile de atunci ale autorului se văd azi concretizate sub
toate formele chiar dacă încă e loc şi de mai bine.
Domnul
Baconschi este un erudit ce încearcă să ne educe intervalul dintre Occident şi Orient
propunându-ne metafora nocturnă a cunoaşterii lui Dumnezeu din ,,Iacob şi îngerul"
ce îmbracă pe tărâmul mărginit celebrarea Cuvântului. Ne face să înţelegem
cultura occidentală ca o şcoală a forţei de expresie, a voinţei de acţiune şi o
permanentă concurentă a glasurilor care ar putea fecunda perceperea firescului
Ortodoxiei pe care, spune domnul Baconschi, ,,am supranaturalizat-o,
privatizat-o, am politizat-o, am hieratizat-o liturgico-clerical etc" (,,Mărturii
încrucişate"). Este convins că devii creştin prin botez şi te lupţi să
rămâi creştin prin reflecţie, meditaţie, căutarea înţelepciunii, a măsurii şi a
proporţiei de aur.
După
douăzeci de ani îl regăsesc pe domnul Baconschi înconjurat de aceleaşi teme
cărora încearcă să le dea viaţă şi substanţă, luptându-se din răsputeri cu
tipul românesc de ,,homo religiosus" care nu pare a surâde
transconfesional.
Cărţile
sale, fie că vorbim de ,,Iacob şi îngerul", ,,Fascinaţia tradiţiei",
,,Cetatea sub asediu", ,,Darul desăvârşit", ,,Mărturii încrucişate"
sau ,,Averea bunei educaţii", ne propun în toate felurile să ieşim din
multiplele ipocrizii schizoide, să evoluăm academic şi intelectual, să
cunoaştem trecutul fără fardurile propagandei şi vălurile idealizării, să
apărăm creştinismul autentic, care nu e nici fudul, nici local-provincial, nici
fariseico-ritualist şi filetist, ci modest, universal, intensiv, existenţial,
curat în surse şi bogat în idei, fidel Evangheliei şi modelului hristic,
implicat în sporirea binelui comun şi deschis către dialogul cu ştiinţele dar
şi cu principalele curente filozofice ale veacului nostru.
Cam în
aceşti termeni ar fi necesar să arate dialogul despre creştinism în secolul
XXI, în plină secularizare, în vremea reţelelor de socializare (să nu uităm de ,,Facebook.
Fabrica de narcisism"), a reciclării neomarxiste dar şi a proastei
sincronizări (retardate) cu anticlericalismul şi religia ştiinţei pozitive.
(,,Mărturii încrucişate")
E
normal să te întrebi azi ce fel de pastoraţie, de apologetică, de filozofie
religioasă şi misionarism ar putea umple golul ce se adânceşte între tineri şi
Biserica lui Hristos?
Domnul
Baconschi ne convinge că suntem rodul direct a ceea ce citim, învăţăm şi aflăm.
De aceea, pentru el, cunoaşterea (pozitivă, raţională) e o formă de doxologie
,,indiferent cine intonează acest imn în marea tăcere cosmică".
Domnul
Baconschi încearcă să fie un mediator între patrimoniul intelectual al
Predaniei, ce pare azi muzeificat, şi ştiinţe moderne ale omului din care nu
poate lipsi astrofizica, neuroştiinţele şi biologia secolului nostru. La toate
acestea se adaugă ,,noile patologii": individualismul antropocentric ateu
(sau cel mult agnostic) relativismul axiologic, gândirea utopic-totalitară,
populismul, nihilismul filosofic şi anarhismul politic, insurecţia iconoclastă
în arte şi demontarea tuturor miturilor fondatoare ale civilizaţiei noastre, cu
care suntem chemaţi să intrăm în dialog după posibilul model pe care ni-l
propune.
În
acest context larg, şi nu neapărat încurajator, o carte precum ,,Averea bunei
educaţii” devine un fel de manifest cultural în care domnul Baconschi, cu
maniera sa inconfundabilă, ne propune o ,,investiţie existenţială în propria
noastră vieţuire” printr-o educaţie neîntreruptă cu noi înşine şi copiii
noştri, făcând din cultură cheia spre domeniul permanenţei. Se pare că educaţia
e tot ce ne-a rămas, ca pariu individual şi naţional, după catastrofa
comunistă.
Autorul
e convins că efortul fiecărei familii pentru buna educaţie a copiilor săi e un
micro-antidot la blestemul unei vieţi comunitare mediocre, fără urmă de
rafinament şi competenţă a dialogului social. Naşterea biologică e premiza şi
condiţia renaşterii printr-o bună educaţie chiar şi atunci când lumea reală
face din cei educaţi o minoritate oricât de mulţi oameni bine educaţi ar
conţine.
Domnul
Baconschi pledează pentru un front civic menit să contrabalanseze atmosfera de
imbecilizare programatică în care am ajuns să trăim pe fondul unei societăţi
dresată de mercenari mediatici să-şi urască scriitorii, artiştii, preoţii şi unde
buna educaţie însăşi e privită ca un handicap. (vezi în acest sens H.R. Patapievici:
,,Anii urii” 2019)
,,Averea
bunei educaţii” te face să înţelegi că o viaţă bine împlinită nu e ,,cool”. E
reală, adevărată, autentică, orientată spre permanenţe şi justificată prin
şlefuirea în primul rând lăuntrică spre care putem tinde doar cu inteligenţa
,,din dotare”. De aceea cred că este o carte absolut necesară celor ce rămân
preocupaţi de adevăratele valori ale vieţii dar şi de maniera cu care pot fi
promovate între contemporani.
N-aş
vrea să închei aceste gânduri fără a semnala, fie şi în treacăt ultima apariţie
editorială a domnului Baconschi în compania prietenului meu Laurenţiu-Ciprian
Tudor intitulată: ,,365 de lămuriri în compania lui Laurenţiu - Ciprian Tudor”,
care configurează, în ambianţa dialogului, personalitatea complexă a omului
Baconschi şi a felului său de a se raporta la marile teme ale universalităţii.
Aş spune că e o carte cât o bibliotecă.
S-ar
putea ca unora dintre noi să nu ne placă Baconschi şi opţiunile sale de orice
fel dar sunt convins, după douăzeci de ani, că sintezele pe care le propune,
eleganţa şi concizia la care a ajuns discursul său teologic, social,
antropologic şi nu numai, ar merita mai
multă atenţie din partea celor ce îşi doresc o biserică înnoită în duhul
Tradiţiei.
Pr.
Prof. Dr. Cristian MUNTEAN