Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Interviu cu PS Macarie Drăgoi (III)


Preasfinția Voastră, într-o epocă a globalizării, care demontează valorile autentice naţionale, prin ce este generația tinerilor din satele noastre diferită de generația din mediul urban mai ales că tehnologia 4G și plasmele au pătruns și acolo ?
Diferențele se șterg tot mai mult. „Satul global” înseamnă, de fapt, că întreaga societate este înghițită de consumism. Există, încă, diferențe circumstanțiale: tinerii de la sat trăiesc într-o lume familiară, mică, au contact cu natura mai direct. Din acest motiv, într-un fel, pot fi feriți de anumite excese care sunt mult mai ușor accesibile tinerilor de la oraș. Dar majoritatea fac liceul în oraș, deci se confruntă oricum cu aceste tentații foarte devreme și trebuie să le gestioneze departe de familie și de comunitatea lor. Generația tinerilor de la sate diferită și într-un alt mod față de cea la orașe: este mai defavorizată, mai puțin educată, mai vulnerabilă socialmente, probabil mai predispusă să prefere soluția emigrării. Cred că trebuie să îi acordăm mai multă atenție acestei generații, să încercăm să o ajutăm să prețuiască propria lor casă, propria lor lume, să o ajutăm să-și recapete un sens al demnității și al responsabilității.
Preasfinția Voastră, credeți că ideea unui Sat European de Tineret (există un program pilot European Youth Village pentru patru sate: Sînpaul, Sascut, Izvoarele și Copalnic-Mănăștur) construit ca o punte între mediul urban și cel rural, poate fi un refresh dat lucrurilor ce păreau învechite și depășite ?
Aceste programe pot fi bune în măsura în care remediază numeroase aspecte deficitare ale vieții de la sat. Pot fi bune și în acele aspecte care reintroduc în circuit și în atenție tradiții, istorii, moșteniri culturale. Dar să fim precauți, pentru că ele vin și cu unele concepții care au ca finalitate transformarea tinerilor în viitori cetățeni ai unei societăți globalizate fără suflet și fără identitate. Nu au ca scop prețuirea identității noastre culturale profunde sau a Bisericii – dimpotrivă. În plus, rostul tradiției nu este să fie un decor frumos, conservat după toate regulile, eventual transformată în bun de consum cultural, ci să fie funcțională într-un cadru organic, viu. Comunitatea organică nu poate fi născută prin astfel de programe, ci doar prin implicarea directă a noastră, a celor ce suntem responsabili de moștenirea pe care am primit-o și de viitorul acesteia.
Preasfinția Voastră, între eul de ieri cu o identitate distinctă şi eul de mâine impersonal într-o alergare de a ține pasul cu civilizația, e posibil oare să mai găsim satul românesc autentic doar prin muzee ?
Dacă va rămâne doar în muzee, atunci el nu va mai fi autentic. Dacă permitem, în continuare, ca satul românesc să moară, demografic și cultural, atunci va muri și ceva esențial din sufletul nostru, o parte din noi. Iar sufletul nu se conservă în muzee.