Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 3 martie 2020

Mărgăritare risipite: satele din Mărginimea Sibiului (I)




Image result for Dr. Constantin IttuArticolul acesta debuteazã cu o confesiune: citind relativ recenta apariţie editorială Avva Iosif Hazzaya Văzătorul de Dumnezeu, Scrieri duhovniceşti, traducere, studiu introductiv şi note: Ierom. Agapie Corbu, Arad, Editura Sfântul Nectarie, 2019, am aflat, la o infranotã, o sintagmã – e drept, parte a unui titlu: Mărgăritare risipite: o istorie a literaturii şi ştiinţelor siriace – care, mai întâi m-a pus pe gânduri, imediat m-a îmbãtat cu parfumul ei oriental, apoi m-a îmbiat s-o adopt.
Anul 2019 a fost declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române drept Anul omagial al satului româ­nesc (al preoţilor, în­vă­ţă­torilor şi primarilor gospodari) şi Anul come­morativ al patriarhilor Nicodim Munteanu şi Iustin Moisescu şi al traducătorilor de cărţi bisericești în Patriarhia Română. Din tot acest construct, îmi propun sã mã rezum doar la un fragment, la satul românesc, cu intenţia de a-l completa cu date din anul imediat urmãtor Marii Uniri din 1918, privind locuitorii satelor din Mărginimea Sibiului, sate rispite ca nişte mărgăritare în natura primitoare. Aflăm astfel că În toamna anului 1919, pe când oierii ardeleni din Crimeea se aflau în curs de retragere cu turmele lor şi cu tot avutul spre casă, în Transilvania, Consiliul Dirigent al Transilvaniei de la Sibiu le adresează acestora rugămintea de a contribui fiecare pentru ajutorarea măcar cu un procent din averea pe care o posedă la o donaţie Consiliului Dirigent. Şi românii nu s-au lăsat mult rugaţi: printr-o scrisoare înaintată Consiliului Dirigent la data de 18 septembrie 1919 din oraşul Sevastopol, un număr de 92 de oieri înştiinţează că depun 90.000 ruble aur ca ajutor la solicitarea făcută.  O treime din deponenţi sunt tilişcani, iar depunerile lor ating 39.000 ruble, ceea ce reprezintă 43,1% din total (Ioan Păltineanu, Tilişca. Monografie, vol. I, Sibiu, Editura Etape, 2003, p. 281). De reţinut că titulatura completă a acestui veritabil guvern provizoriu a fost Consiliul Dirigent al Transilvaniei, Banatului și ținuturilor românești din Ungaria, având ca arie cronologică perioada 2 decembrie 1918–4 aprilie 1920.
Generațiile ultimelor două secole au fost învățate să gândească în coordonatele frontierelor moderne, pentru mulţi dintre cei de azi fiind o surpriză să afle că, în vremuri nu tocmai îndepărtate, grupuri de români s-au răspândit pe areale intinse, precum Dobrogea, Crimeea sau Caucaz. E adevărat, spaţiul carpato-danubiano-pontic este miezul locuirii noastre, însă în perioada modernă, în special în perioada comunistă, el a fost prezentat ca un "lighean" în care românii erau ţinuţi captivi, ignorându-se alte orizonturi. Comunismul avea obsesia sedentarismului. Ca să-i combată pe adepţii teoriei imigraţioniste, istoricii noştri trebuiau să exagereze, la rândul lor, prezentându-i pe români exclusiv ca un popor de agricultori, deci strict sedentar. În plus, păstorul sugera libertatea, depăşirea frontierelor construite de om, iar lucrul acesta nu convenea câtuşi de puţin (George Enache, Transhumanţa în istoria neamului românesc, în ”Ziarul Lumina”, 10 Iulie 2011 (http://ziarullumina.ro/transhumanta-in-istoria-neamului-romanesc-8102.html).
 Dar până să ajungem la anul 1919 şi la solicitarea acelui veritabil guvern provizoriu al Transilvaniei care a fost Consiliul Dirigent, să încercăm o singură incursiune pe mai multe planuri. Dezvoltarea luată de economia pastorală a făcut ca economii de oi – cum le place locuitorilor din Mărginimea Sibiului să fie numiţi – a dus la extinderea ariei de păşunat în zone extracarpatice cu secole şi secole înainte de data pomenită mai sus.
Documentele atestă faptul că până în 1629, când Leon Tomşa (1629-1632), va percepe primele taxe la intrarea precum şi la ieşirea din Ţara Românească, mărginerii Sibiului nu plăteau nimic pentru turmele trecute peste munţi. În schimb, în 1635, Matei Basarab (1632-1654) va recunoaşte că nu ar trebui percepută dijmă de la oierii ardeleni, motiv pentru care se obligă să dea, el împreună cu boierii munteni, 5.000 florini principelui Transilvaniei, Gheorghe Rákóczi I (1630-1648) ca o răscumpărare a taxelor pe care oierii le plătiseră în vremea domniei precedente. La rându-i, Mihail Apafi I (1661-1690) parafează o nouă înţelege cu boierii munteni prin care se reafirmă posibilitatea pentru păstorii ardeleni de a trece graniţa liberi de orice taxă.

Dr. Constantin Ittu

Profesor asociat, Universitatea Lucian Blaga, Sibiu