Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Satul în tezaurul nostru folcloric – temei și orizont al sufletului românesc (III)





Image result for Pr. Dr. Călin Sămărghițan
Ne confruntăm astăzi cu expansiunea unei noi ideologii: ideologia de gen. Care îi este cea mai mare piedică? Unde se simte cel mai incomod această ideologie? În sânul satului! Acolo e marea piedică! Acolo e cel mai mare obstacol! În mediul acesta trans și supra-temporal, ale cărui experiențe și adevăruri descoperite și-au găsit forma, matricea, cu mult înainte de a ne trezi noi să-i impunem niște reguli artificiale și străine pe care le consideră nefirești. Nu poți schimba firea a ceea ce este, deorece nu ești deasupra ei, nu ești creatorul ei pentru a avea capacitatea dea o modela după bunul plac. Nu poți schimba fluiditatea ancestrală a unei naturi care îți este dată sau, cel puțin, își urmează cursul pe care ea, prin experiere, l-a găsit firesc și împlinitor.
O foarte bună analiză dogmatică a ideologiei de gen o găsim la cardinalul Ratzinger, fostul papă Benedict al XVI-lea: ,,Ideologia de gen este ultima rebeliune a creaturii împotriva condiției sale de creatură. Prin ateism, omul modern a dorit să nege existența unei instanțe exterioare care să îi spună despre adevărul despre el însuși, despre bine și despre rău. Prin materialism, omul modern a intenționat să-și nege propriile exigențe și propria libertate, care derivă din starea să spirituală. Acum, cu ideologia de gen, omul modern vrea să se elibereze inclusiv de exigențele propriului său corp; el se consideră astfel o ființă autonomă care se construiește pe sine însuși, voință pură care se autocreează și se transformă în dumnezeul lui însuși.”
Lucian Blaga deschide astfel drumul ideatic al unei întregi pleiade de cercetători care s-au aplecat asupra giuvaerurilor satului românesc, le-au scos la iveală, le-au șlefuit și le-au așezat în marele ansamblu al culturilor civilizației umane. ,,Avem un orizont sufletesc al nostru, acel spațiu indefinit ondulat, ca plaiurile țării, manifestat îndeosebi în doină și în cîntecele noastre, și nu mai puțin într-un unanim sentiment românesc al destinului.” [https://jurnalspiritual.eu/lucian-blaga-elogiul-satului-romanesc/]. Să vedem câteva din aceste giuvaeruri ale satului românesc:
1. Rămânând tot la Miorița, remarcăm lipsa de teamă în fața morții. Moartea nu e ceva de speriat, apropierea ei nu este trăită cu intensitatea dramatică a inevitabilității sfârșitului absolut, nu e spaima în fața neantului și a nimicirii ultime. Mircea Vulcănescu în Dimensiunea românească a existenței, spune că ceea ce-l preocupă pe cioban când află că i s-a pus gând rău nu e teama de nimicire. Pentru el lumea de dincolo este o continuare a celei de aici, ,,posesiunea existenței” nu încetează, perspectiva morții nu-l determină să ia nici o măsură de prudență sau de pază. El este preocupat de împlinirea unei anumite ordini, a unui ritual anume, care să-i asigure legătura cu cele de aici. Cuvântul/cântul său ultim nu este ”ruperea sfâșietoare a ființei [...], ci e clamare pentru integrare în liniștea a toate, așezate, împăcate.” [Mircea Vulcănescu, Dimensiunea românească a existenței, Editura Fundației culturale române, București, 1991, p. 148-149].
Atitudinea în fața morții nu este nici pasivism resemnat, ci o reordonare a ierarhiilor ontologice, o pregătire pentru primirea și integrarea sensurilor ultime. Nu este vorba de moartea-sfârșit, ci, Petru Ursache vorbește de ”moartea ca așteptare” [Petru Ursache, op. cit., p. 154]. Ciobănașul Mioriței nu se raportează la sine, ci la universul căruia îi aparținea, el se pregătește să moară frumos, moartea nu mai este limită, ci categorie estetică, prag și vamă spre o altă realitate.
Ovidiu Papadima, critic literar, cronicar și estetician, etnolog și folclorist la revista Gândirea a lui Nichifor Crainic din perioada interbelică, vorbește și el despre ”sublima liniște mioritică în fața morții”. Având certitudinea vieții de dincolo, deprinzând știința tuturor legăturilor ce le va putea păstra cu cei de aici, ”e firesc ca moartea să nu îl sperie pe om în satul nostru.” [Ovidiu Papadima, O viziune românească a lumii, Editura Saeculum I.O., București 1995, p. 134]. Pentru Nichifor Crainic Miorița se referă la ,,limita supremă a puterii omenești, la predarea în abis (...) predarea euforică în moarte.” [Nichifor Crainic, Revista Gândirea, inedit, în ,,Gândirea – serie nouă”, anul IV, nr. 1-2, 1995, p. 7].
Atitudinea ciobanului nu este una impusă, ci e natural descoperită, nu-i este ceva străin ființei sale, ci parte împlinitoare. El se gătește, se desăvârșește, iar atitudinea aceasta profund creștină este modalitatea sa de integrare în ordinea lucrurilor, o simte interior ca pe un dat ontologic, consonant ființei sale. Creștinismul nu este asimilat exterior, ci este împlinire interioară, descoperită prin experiență trans-generațională și nu prin asimilare rațională, este dobândită ritualic prin armonizare cosmică.
2. Un alt aspect al vieții satului românesc, asupra căruia dorim să ne aplecăm este, după cum remarca Ovidiu Papadima, rânduiala – ordine creștină a lumilor.
Înțelesul acestei ordini, spune același, ,,are foarte puțin din înțelesul apusean modern, de disciplină constrângătoare”, ci are multe alte înțelesuri ,,mai domoale, dar nespus mai largi” [Ibidem, p. 60]. Astfel, rânduiala nu este o ordine impusă de oameni (cum greșit se interpretează azi, neținând seama de matricea definită de Blaga), ci este o lege a firii, o ordine nesilită a ei. Are, deci un înțeles cosmic, omul nu o crează și nici nu o păzește, ci i se integrează în mod firesc [Ibidem].
Rânduiala satului, a țării, a lumii, a cosmosului este o reflexie a chipului lui Dumnezeu, este armonia originară în care Dumnezeu le-a făcut bine pe toate. Ieșirea din rânduială este astfel accident și dezordine, stricare a armoniei, iar restabilirea ei se face doar ritualic, fie că e ritual precreștin cu reminiscențe până în ziua de azi, fie că e creștin, ritualul de restaurare trebuie păstrat cu sfințenie. Rânduiala satului nu-l cuprinde însă doar pe sătean, ci toate viețuitoarele, sălbatice sau domestice, văzute sau nevăzute, căci toate făpturile lumii sunt date în grija unui sfânt: păsările sunt în grija Sf. Simeon stâlpnicul, peste lupi e Sf. Nicolae și Sf. Filip, peste gângănii e Sf. Arh. Mihail. Peste cai, vite sau holde e Sf. Gheorghe, peste strigoi Sf. Andrei, Sf. Alexie Omul lui Dumnezeu închide vara și iarna [Cf. Ion Ghinoiu, Panteonul românesc. Dicționar, Editura enciclopedică, București]. Rosturile lumii se cer respectate, iar omul trebuie să le ceară voie viețuitoarelor, spiritelor sau stihiilor dacă vrea să se amestece  în rânduiala lor, pentru a nu strica echilibrul și ierarhiile acestora. Omul se supune și nu dictează, stă la masă cu stăpânii puterilor lumii și se străduiește să le împlinească voia.

Pr. Dr. Călin Sămărghițan