Ioan Lupaş, în Voivodatul
Transilvaniei şi Ioan Moga, în Scrieri istorice, mi-au lămurit
realitatea istorică miraculoasă (unică în Europa) a supravieţuirii ţăranilor şi
satelor libere (neiobăgizate) din Carpaţi (în cazul de faţă din Mărginimea
Sibiului), prin integrarea lor, după cucerirea Ardealului de către Regatul
Ungariei, teritoriul rezervă a posesiunii regale (Fundus Regius), ca
grăniceri (plăieşi) meniţi a asigura graniţa de sud-est a Regatului
Ungariei - ceea ce a oferit satelor din regiune şansa dezvoltării lor
economice, sociale şi culturale neîngrădite de servituţile unui regim feudal opresiv şi discriminativ şi
totodată, păstrarea nealterată a obiceiurilor şi datinilor străbune, a
credinţei şi riturilor precreştine şi mai târziu, creştine, până astăzi (Udatul
Ionilor - la Tălmăcel, Obiceiul flagelatului cu leuşteanului şi înconjuratul
monumentelor de cult creştin, într-un ritual al cetelor de feciori călare, în
sensul invers mişcării aştrilor şi curgerii timpului - la Sibiel, Cetele de
feciori - colindători, între Moş Nicolae şi Bobotează - în toate satele din
Mărginime, Boul înstruţat - la Amnaş, fiind exemple edificatoare).
Această dăinuire
necontenită, de mii de ani, în arealul Carpaţilor a ţărănimii libere, realitate
socio-economică şi culturală, nemaiîntâlnită în alte ţări din Europa,
constituie, indiscutabil, unul dintre miracolele istorice ale poporului român,
care asigură perpetuarea unor forme străvechi de organizare a vieţii obşteşti,
de continuare a unor practici, ocupaţii şi tehnici de lucru, obiceiuri şi
ritualuri, care constituie arhetipuri economice, sociale şi culturale, tradiţii
multimilenare, pe plan european.
Simion Mehedinţi, Caracterizarea
unui popor prin munca şi uneltele sale, ne-a deschis perspectiva generoasă
şi originală a descoperirii civilizaţiei populare din perspectiva progresului
tehnic şi a impresionantei evoluţii tipologice a sistemului tehnic
instrumental, care avea să ne ofere firul roşu
al demonstrării existenţei unei „civilizaţii tehnice” a poporului român,
de o bogăţie, diversitate şi valoare documentară incomparabilă cu cea a altor
popoare, în întreaga lume, fapt ilustrat de sistemul taxonomic general, cu o
completitudine tipologică impresionantă, a instalaţiilor de tehnică
tradiţionale: „Cine vrea să cunoască civilizaţia unui popor şi să cerce a-l
caracteriza ca o variantă a omenirii, trebuie să culeagă, cu cea mai mare
îngrijire, uneltele sale şi anume în
exemplare autentice, care să poarte semnul munci”.
Investigarea, zeci de ani, a
acestui univers tematic, din perspectivă fenomenolgică, prin asumarea viziunii
revoluţionare a lui George Vâlsan – care, în lucrarea sa, „Etnografia, o
nouă ştiinţă” consideră Etnografia, „însăşi istoria culturii, înţeleasă
evolutiv” - ne-a înlesnit o interpretare corectă a specificului tehnic,
instrumental şi energetic, al fiecărei epoci istorice (Neolitic şi civilizaţia
pelasgică, Epoca fierului şi civilizaţia tracilor şi geto-dacilor, Antichitatea
romană şi civilizaţia daco-romană Epoca prefeudală şi civilizaţia românilor din
mileniul migraţiilor, Feudalismul şi civilizaţia vlahilor şi românilor, în
final, epoca modernă şi intrarea civilizaţiei românilor, după o catacronie
îndelungată, într-un proces eucronic cu civilizaţia europeană .
Romulus Vuia, în Tipuri
de păstorit la români şi Etnografie, Etnologie, Folclor, a
demonstrat că adevăratele argumente ale temeiniciei românilor, în spaţiul de
formare şi dăinuire multimilenară, ca şi ale străvechimii şi originalităţii
neamului nostru, trebuie căutate în civilizaţia şi cultura populară a satului
românesc, între acestea, arhetipul pastoral fiind cel al iernării în hotarul
satelor, în „staule” şi al vărării la „stânile”din păşunile
alpine ceea ce leagă şi condiţionează, esenţial, păstoritul românilor de
agricultură. Evidenţiind importanţa „civilizaţiei fânului”, la români (alături
de „plug”şi de „seceră”, „coasa” fiind cunoscută, în spaţiul
ţării noastre, din preistorie (din epoca neolitică) şi atestată în civilizaţia
metalurgică a geţilor.
Jacques le Goff, Istoria
Occidentului medieval şi Bertrand Giles, Revoluţia tehnică medievală m-au
ajutat să înţeleg cauzele şi contextul istoric al producerii „Revoluţiei
tehnice medievale”, în secolele IX-X, în Imperiul carolingian şi ale
difuzării continentale a „industriilor medievale”, generalizate, în
secolele XI-XIV, în toată Europa, ca monopol feudal, preludiu al practicării
transhumanţei pastorale de către românii ardeleni, cu începere din secolul XIV,
în forma sa „ascendentă” şi limitată exclusiv la trupele de animale ovine
(locuitorii satelor libere din sudul
Transilvaniei, de la poalele Carpaţilor Meridionali urcă muntele şi trec în
Ţara Românească, pentru a ierna în câmpiile din Sud, cu o vegetaţie abundentă,
asigurată de clima mediteraneană, lâna recoltată primăvara fiind transportată
la spălătoriile din Ardeal, pentru asigurarea cu materiale ţesute din lână a
pivelor, dârstelor şi vâltorilor, ori daracelor hidraulice, din oraşele cu
populaţie germanică, privilegiată), spre deosebire de transhumanţa
„descendentă”, practicată de satele vlahilor din Balcani, retrase în munţi, în
secolele VII şi VIII, la invazia slavilor, care ocupă regiunile fertile ale
văilor şi cele riverane mării, în
condiţiile inospitaliere ale reliefului muntos şi climei reci din munţi, care
nu asigurau condiţii de viaţă,
populaţiei vlahilor, pe timpul iernilor geroase şi nici vegetaţie pentru
păşunatul turmelor de animale. În timp ce aici asistăm la o pendulare regulată
a întregii populaţii a satelor între satul din munţi şi „câmpia de iarnă” -
închiriată în zonele joase, mai calde, în cazul transhumanţei ardelenilor,
populaţia continuându-şi viaţa, acasă, în sate, după obiceiuri şi ritualuri
ancestrale, turmele fiind însoţite în transhumanţă de câţiva păstori
specializaţi (ciobani).
Corneliu
BUCUR