De la
începutul creştinismului, locaşul de cult special rânduit pentru săvârşirea
Sfintei Liturghii era considerat „domus
ecclesiae”, locul adunării Bisericii, ca o
reunire, în Hristos, a cerului şi a pământului şi a întregii creaţii, ceea ce
constituie esenţa şi destinaţia Bisericii [Pr. Al. Schmemann, L’Eucharistie
– Sacrement du Royaume, trad. par
Constantin Andronikof, coll. „L’échelle de Jacob”, Paris,1985, p. 32; trad.
rom. de Pr. Boris Răduleanu, Ed. Anastasia, Bucureşti, 1993, p. 9].
În locaşul
bisericesc, Hristos continuă să săvârşească în modul cel mai direct toată
lucrarea Sa mântuitoare şi sfinţitoare. Locaşul de închinare este centrul
liturgic al creaţiei sau locul central unde se săvârşeşte şi de unde se
răspândeşte peste întreaga creaţie puterea mântuitoare a lui Hristos, prin
Duhul Său cel Sfânt. El este spaţiul central al lucrării mântuitoare a lui
Hristos, el este loc al prezenţei şi lucrării lui Dumnezeu, Cel în Treime.
Precum este în cer, aşa este Sfânta Treime şi în biserică, sau cerul e prezent
în biserică. Dumnezeu Cel în Treime nu ascultă numai din cerul depărtat
rugăciunile credincioşilor, ci la chemarea lor răspunde cu prezenţa şi lucrarea
Lui. Întâlnirea aceasta culminează în Sfânta Liturghie, în care credinciosul ia
parte la Cina Împărăţiei veşnice, împărtăşindu-se cu însuşi Trupul şi Sângele
Mântuitorului Iisus Hristos. Întâlnirea cu Hristos, Care aduce şi face prezentă
în om întreaga Sfântă Treime, nu este experiată de credincioşi ca persoane
izolate, ci în sânul comunităţii, aducând întărirea unităţii dintre ei,
o unitate ce este imprimată de unitatea treimică, o unitate ce unifică
persoanele în iubire, fără riscul de a le confunda între ele [Pr. Prof. Dr.
Dumitru Stăniloae, „Locaşul bisericesc propriu-zis, cerul pe pământ sau centrul
liturgic al creaţiei”, în rev. Mitropolia Banatului, nr. 4-6 (1981), p.
277 ş.u.].
Nevăzuta
prezenţă a lui Dumnezeu, Cel Unul în Treime, luminează şi descoperă toate în
biserică. Astfel, elementele arhitectonice, icoanele, nu sunt simple simboluri,
în sensul unor semne sau analogii ce fac trimitere la o realitate transcendentă
despărţită de ele, ci sunt mijloace sensibile prin care se împărtăşesc
creatului lucrările divine necreate. În acelaşi sens, actele liturgice nu sunt
doar reprezentări, „iconizări” sau chipuri ale operei de mântuire,
ci sunt forme sensibile în care şi prin care credinciosul reiterează întreaga
viaţă a lui Hristos, prin harul Sfântului Duh. Aceasta face ca locaşul bisericesc
să nu fie numai locul de împlinire a unor acte simbolice, ci să fie, de fapt,
locaşul Sfintei Treimi, a Cărei sfinţenie transfigurează acest spaţiu şi
sfinţeşte astfel prin om întreaga creaţie [Ibidem, p. 290].
Credincioşii
trăiesc în biserică în alt plan al realităţii, într-o altă ambianţă decât cea a
lumii naturale. Totul este transfigurat, trecutul nu mai e în biserică despărţit
de prezent şi de viitorul eshatologic, între pământ şi cer nu mai este
despărţire, creatul nu mai este închis în el însuşi, ci este transfigurat de necreat.
Omul pătruns de Liturghie, ce experiază tainicul prezent în locaşul de cult,
priveşte totul prin prisma unei vederi lăuntrice. Pentru el frumuseţea lăcaşului
de cult primeşte adâncimi nebănuite, iar evenimentele iconomiei dumnezeieşti nu
sunt evenimente trecute şi închise, ci prezente şi lucrătoare [Arhim. Vasile, Eisodikon.
Elemente ale trăirii liturgice a misterului unităţii in Biserica ortodoxă,
Stavronikita, 1974, p. 123 şi 125. În sufletul credinciosului, toate elementele
arhitectonice, precum şi iconografia şi actele liturgice primesc
semnificaţii adânci, bazate pe faptul că lucrarea mântuitoare săvârşită
de Hristos cel întrupat provoacă în om, prin lucrarea Sfântului Duh,
anamneza reală a întregii Lui vieţi, căci aceste acte rămân în Hristos
cel înviat şi înălţat ca urme vii şi eficiente ce iradiază în întreaga
umanitate. A se vedea: Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, „Locaşul
bisericesc propriu-zis, cerul pe pământ sau centrul liturgic al
creaţiei”, postfaţă la traducerea Mystagogiei Sf. Maxim
Mărturisitorul, Bucureşti, 2000, p. 85.].
Astfel,
locaşul unei biserici poate fi cercetat şi apreciat şi din punct de vedere
arhitectonic, stabilindu-se valoarea lui artistică, însă, aşa după cum apreciază
Paul Evdokimov, înţelegerea simbolisticii lăcaşului de închinare este strâns
legată şi condiţionată de experierea tainică a harului prezent în biserică: „Ca
să înceapă să vorbească fiecare piatră, fiecare părticică şi ca întregul
ansamblu să devină o cântare, o liturghie, trebuie să înţelegi … ideea măreaţă de
biserică. Arta mută ştie să vorbească, spune Sfântul Grigorie de Nyssa” [Paul
Evdokimov, L’Orthodoxie, Neuchatel,1965, trad. rom.
de Dr. Irineu Ioan Popa, Arhiereu-vicar, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune
al B.O.R., Bucureşti, 1996, p. 231.].
În aceste
locaşuri sfinţite şi sfinţitoare se constituie Biserica nevăzută,
instituţia divino-umană ca Trup tainic al lui Hristos (cf. Ef 1, 23),
comunitatea credincioşilor care se împărtăşesc din acelaşi potir. „Tot ceea ce
se săvârşeşte aici este impregnat de prezenţa nevăzutului Dumnezeu, a lui Hristos,
Întemeietorul şi Conducătorul Bisericii Sale, deoarece El Însuşi a făgăduit că
«unde vor fi doi sau trei adunaţi în numele Meu, voi fi şi eu în mijlocul lor»”
(Mt 18, 20) [Pr. Prof. Dr. Ene Branişte, Liturgica generală. II. Noţiuni
de artă bisericească, arhitectură şi pictură creştină, ediţia a III-a,
tipărită cu binecuvântarea P.S. Dr. Casian Crăciun, Ed. Episcopiei
Dunării de Jos, Galaţi, 2002, p. 91]. În acest sens, locaşul bisericii a fost
numitcorabia mantuirii care ne conduce pe valurile învolburate ale mării
acestei vieţi, spre limanul cel ceresc.
Istoricul
Eusebiu de Cezareea numeşte biserica sfinţită „marele temple pe care Cuvântul
etern l-a zidit în lume”, exprimând „frumuseţea Ierusalimului ceresc, a
Muntelui Sion, a cetăţii lui Dumnezeu care este în cer”, unde „cete nenumărate
de îngeri şi de prunci creştini cântă laudă Stăpânului lor” [Ibidem, p.
92].
Sfântul
Gherman, patriarhul Constantinopolului, din veacul al VIII‑lea, spune despre locaşul de închinare: „Biserica
este cerul pe pământ, în care locuieşte şi Se preumblă Dumnezeu Care este în
cer; …ea este preaslăvită mai mult decât Cortul Mărturiei al lui Moise, a fost
preînchipuită în patriarhi, întemeiată pe Sfinţii Apostoli..., vestită de
prooroci şi împodobită de ierarhi, desăvârşită de către martiri şi aşezată pe
sfintele moaşte ale acestora ca pe un tron” [Descriere a bisericii şi
talcuire mistică, P.G., 98, 384, trad. rom. de N. Petrescu, în Mitropolia
Olteniei, nr. 5-6 (1964), p. 357.], iar Sfântul Maxim Mărturisitorul afirmă
în tâlcuirea Sfintei Liturghii din Mystagogia sa că: „Sfânta Biserică a
lui Dumnezeu este icoană a lumii sensibile. Ea are drept cer dumnezeiescul altar,
iar ca pământ frumuseţea naosului” [Mystagogia, P.G., 91, 672A; a se
vedea trad. rom. Sfântul Maxim Mărturisitorul, Mystagogia, cosmosul şi
sufletul, chipuri ale biserici, introducere, traducere şi analiză de Pr. Prof.
Dr. Dumitru Stăniloae, Bucureşti, 2000, p. 17, precum şi textul critic publicat
în: Massimo Confessore, La mistagogia ed altri scritti (=Testi
Cristiani), Florence, 1931, p. 122-214.].
Biserica,
locaş de închinare, este un „bun sacru”, un spaţiu liturgic,
un loc sfinţit şi sfinţitor, prin lucrarea harului divin.
Sfinţirea bisericii îşi are începutul în ritualul punerii pietrei de temelie,
când, prin înconjurare, stropire cu apă sfinţită şi aşezarea Sfintei Cruci,
care va marca masa Sfântului Altar, terenul pe care se va ridica sfântul locaş
este scos din uzul comun, curăţit, sfinţit şi oferit Domnului, devenind spaţiu
liturgic. Târnosirea noului locaş şi zidirea altarului, prin punere de sfinte
moaşte, desăvârşesc lucrarea de sfinţire, oferindu-ne imaginea cerului
dumnezeiesc coborât pe pământ. La sfinţirea bisericii: „Dumnezeu Îşi face al
Său locul şi îl transformă în Casa lui Dumnezeu, iar Liturghia ia numele de
dumnezeiască. Din acest centru sfânt,
«asupra căruia veghează Dumnezeu, zi şi noapte» (1 Rg, 8, 29), Fiul va
înălţa spre Tatăl jertfa şi tămâia rugăciunii liturgice” [Paul Evdokimov, op.
cit., p. 232].
Despre
biserica sfinţită, deosebită de orice locuinţă omenească, Sf. Simeon al
Tesalonicului spune: „Biserica este casa lui Dumnezeu… că se sfinţeşte cu dumnezeiescul har şi cu rugăciunile cele preoţeşti, şi nu este ca
celelalte case, ci este făcută pentru Dumnezeu şi pe Dansul Il are
locuitor şi intr-insa este slava, puterea şi darul Lui”[ Simeon al Tesalonicului, Despre biserică şi tarnosirea ei, cap.
128, trad. rom. În vol. Tract asupra tuturor dogmelor credinţei noastre
ortodoxe, tip. de Toma Teodorescu, Bucureşti, 1866, p. 93].
Locaşul sfinţit ne oferă imaginea întregii
lumi văzute şi nevăzute, având în centru pe Dumnezeu, Creatorul şi Proniatorul,
este chipul împărăţiei lui Dumnezeu, a Ierusalimului celui ceresc. „Biserica
este… locul unde se întâlneşte cerul cu pământul, acea scară a lui Iacob care
înlesneşte comuniunea Divinului cu umanul, pe treptele căreia îngerii coboară
pe pământ, iar oamenii se urcă în cer, unindu-se într-un singur cor de mărire a
lui Dumnezeu. Biserica-locaş trebuie să ne dea, în ansamblul ei arhitectonic şi
pictural, o viziune sau imagine sensibilă a Bisericii cereşti, a «cerului pe
pământ»…”[ Pr. Prof. Dr. Ene Branişte, op. cit., p. 95.].
Învăţătura
ortodoxă despre locaşul de închinare se află într-o strânsă legătură cu
rânduielile de cult ale Bisericii, dar şi cu organizarea practică a acestuia,
cu formele arhitecturale, cu pictura şi decoraţia care îl înfrumuseţează. Biserica-locaş,
prin structura sa şi părţile componente, nu are doar o funcţionalitate
liturgică, ci şi o semnificaţie mistico-simbolică, care întregeşte tainicul
lucrărilor sfinţitoare săvârşite în acest spaţiu liturgic.