Despre Fenomenele
populare, ne lămureşte, într-o perspectivă dialectică, acelaşi vizionar
Traian Herseni, care consideră că, „În perspectiva timpului, fenomenele
populare nu sunt decât, foarte rar, creaţii ale prezentului, ele sunt, de
cele mai multe ori, fenomene tradiţionale. Aceasta însemnează că nu
le putem explica fără raportare la trecut. A explica, în cazurile acestea,
însemnează nu numai a stabili funcţiile şi înţelesurile, ci mai ales, a stabili
originile şi evoluţia fenomenului, geneza şi dezvoltarea lui”.
Identitatea şi rolul
Tradiției/Datinei.
„Fiecare naţiune posedă un mod propriu de a vedea, a simţi şi
a gândi, ceeeace reprezintă caracterul naţional”, Fiecare popor, ca fiecare
individ, are o logică a sa, adică un mod propriu de a concepe şi dezvolta ideile.
Logica excentricului englez diferă de cea a sistematicului neamţ; melancolicul
spaniol cugetă altfel decât vivacele francez şi nici unul dintre ei, nici
englezul, nici spaniolul, nici francezul nu se pot asemăna cu fantasticul
oriental”(B. P. Haşdeu).
„Fiecare naţiune are o fizionomie
proprie, un caracter deosebit, fizic, moral, intelectual”(
Gh. Bariţiu).
„Identitatea este
conştiinţa de sine a unei comunităţi etnoculturale. Ea nu e un dat peren, ci o
conchistă de fiecare zi, un plebiscit cotidian”(Al Zub).
„Identitatea culturală
reprezintă ceea ce este cel mai mult încărcat de semnificaţii pentru
majoritatea oamenilor” (Samuel Huntington).
„ Identitatea este
construcţia propriei imagini din perspectivă istorică şi a tradiţiilor sale (Octavian
Paler).
„Cea mai oarbă rătăcire a sinelui
este să uiţi cine eşti şi să cazi într-o stranie xenolatrie”(C-tin
Noica).
„Principala nevoie la care
răspunde cultura este identitatea individuală şi de grup. Suntem cine
suntem prin limba pe care o vorbim, prin moştenirea istorică, prin valorile, tradiţiile
şi obiceiuri pe care le împărtăşim, prin creaţia literară, artistică şi
filozofică în care ne-am format”(Mircea Maliţa).
„Nimic nu pare a fi mai
important pentru un individ sau pentru o etnie, decât să ia cunoştinţă de sine,
cât mai exact şi pe acest temei să-şi asigure o integrare cât mai armonioasă în
lume”(Al Zub).
„Acest mit al identităţii a
rămas, în mod constant, prioritar faţă de oricare altă problemă culturală sau
ideologică”(H.R. Patapievici).
„Viaţa umană constă în
preocuparea conştientă şi constantă a
ceea ce va fi în viitor, căci a trăi înseamnă, întotdeauna, întotdeauna fără
oprire, fără odihnă, a crea, a face, iar a face va însemna, întotdeauna, a
realiza viitorul, în numele tradiţiei. Tradiţia nu reprezintă,
nicidecum, rădăcini care te înlănţuie, ci aripi cu care să zbori, cât mai
departe cu putinţă, păstrând pe toată durata zborului, conştiinţa cuibului”(Ortega
y Gasset).
„Tradiţia este forma
spirituală sublimă de continuitate a însăşi esenţei culturale a popoarelor,
capacitatea valorilor de a se transporta de la o generaţie la alta, peste timp
şi epoci”(L. Blaga)
„Tradiţia este păstrarea în
spirit a ceea ce a fost bun în trecut” (C-tin
Noica).
„Tradiţia fără modernitate
este o fundătură, iar modernitatea fără tradiţie, o iremediabilă şi totală
nebunie”(contele de Saintsbury).
Perspectivele
pluridisciplinare şi interdisciplinară în cercetarea ştiinţifică a subiectului.
Geo-Istorică: „Geografia
şi Istoria sunt cei doi magiştri ai popoarelor lumii” (Otto von Bismark)
Istorică : „În istoria
civilizaţiei, ca şi în cea a individului, copilăria e hotărâtoare”.(Jacques
le Goff)
Geografică : „Fiecare
civilizaţie este o adaptare aproximativă la un mediu diferit, având o ideologie
adecvată. Diversitatea rezultă dintr-o sumedenie de descoperiri minore sau
invenţii pur locale, determinate de particularităţile geografice, climaterice
şi botanice”(Verde Gordon Childe)
„Elementul spaţial, deci
geografic, este crucial. Oamenii trăiesc în anumite locuri, în care ei învaţă
cine sunt şi ce sunt, şi de asemenea, graţie acestor localizări, ei învaţă cum
să gândească şi cum să se comporte. Locul natal, formativ, îşi pune amprenta pe
modul nostru de manifestare în societate, în lume” (Ion
Nicolae).
Antropologică:”Orice cultură
naţională este echivalentul elipsei în raport cu cercul european. Cu fiecare
cultură naţională, s-a ivit putinţa transformării monoculturalităţii europene
într-un fenomen de bino-culturalitate. Europa, una şi aceeaşi, este de fiecare
dată, prin miracolul fiecărei culturi naţionale, diferită de ea însăşi,
întrunind condiţia binoculară, de a se zări pe sine însăşi şi întreg
spectacolul lumii”(Ilie Bădescu).
Etnologică: „A face
inteligibil un fenomen înseamnă a-l raporta la totalitatea socială şi culturală
în care se înscrie şi totodată, a-l studia în multiplicitatea dimensiunilor
sale”(Laplantine).
Lingvistică:”Limba este
tezaurul cel mai preţios pe care-l moştenesc copii de la părinţi, depozitarul
sacru lăsat de generaţiile trecute şi care trebuie să fie păstrat cu sfinţenie
de generaţiile care-l primesc”(Vasile Alecsandri).
„Limba este cartea de
nobleţe, testimoniul de naţionalitate al unui neam, semnul caracteristic prin
care membri aceleiaşi familii se recunosc în marea diversitate a popoarelor
lumii, lanţul tainic care leagă împreună şi-i face să fie
fraţi, altarul în jurul căruia toţi se adună cu inimi iubitoare şi cu simţământ
de devotament, unii către alţii”(Augustin Deac).
Folclorică: „Aproape tot
ce a dat mai bun geniul românesc, până în prezent, l-a dat la nivelul creaţiei
folclorice”(Mircea Eliade).
Filozofică: „Când
rădăcinile sunt în confuzie, nimic nu poate fi bine condus” (Lao Tzâ).
Etiologică: „Fericit, cel
care a putut pătrunde cauzele ascunse ale lucrurilor”(Virgiliu).
„Adevărata cunoaştere este
prin cauze”(Fr. Bacon). Dialectică : „Pentru cercetător, nu e
important să ştie cum sunt lucrurile, ci cum au devenit ceea ce sunt”(Franz
Boas).
Religioasă: „Viaţa
creştină înseamnă siguranţa valorilor sufleteşti şi a permanenţei acestor
valori, optimism. Încredere, drum drept, rodnicie”(Mircea Eliade).
Mitologică: „Îţi poţi
trăi viaţa doar în două moduri : să crezi că nu există magie sau să crezi că
totul e magie”(Einstein).
„Civilizaţia noastră
trăieşte în senzaţional, precum a grecilor, în mitologie” (Malraux).
Artistică : „Un popor aşa de evident orientat spre pitoresc, e departe de
orice primejdie de a crea după clişee.... Poporul românesc e fără îndoială
îndrumat dintru adâncul său spre pitoresc. El pune, totuşi, în această patimă a
lui o măsură, un ritm şi un duh atât de degajat, cum nici unul dintre toate
neamurile înconjurătoare” (Lucian
Blaga).
Interdisciplinară: „Timpului
nostru i-a fost ursit a demonstra, până la ultima evidenţă, acea solidaritate
ştiinţifică universală. Istoricul şi naturalistul, economistul şi
matematicianul, lingvistul şi filozoful, nici o specialitate nu se poate
baricada în propria sa sferă, fără a fi silită să ia mereu câte ceva de la
toate celelalte şi să dea mereu câte ceva, la rândul său, lumină pentru lumină”
(B. P. Haşdeu).
Corneliu
BUCUR