În
,,Prăbuşirea Satanei” Rene Girard ne face atenţi că: ,,dacă nu-L imităm pe
Iisus, modelele noastre devin pentru noi obstacole”. Mântuitorul prezintă
realitatea pe care o aveau de înfruntat toţi adevăraţii ucenici: dacă aleg să-L
urmeze trebuie să fie pregătiţi să înfrunte batjocura şi moartea, trebuie să meargă
pe ,,calea Crucii”. Iar a-ţi înţelege ,,crucea” înseamnă a presimţi datele
destinului tău, a-i descifra sensul, a-l înţelege. Aceasta pare a fi lucrarea
vieţii spirituale: a introduce o ordine în ritualul propriei creşteri printr-o
înaintare pas cu pas.
Rigoarea
şi tenacitatea urmării lui Hristos ţine de exerciţiul virtuţii care nu s-ar
consuma la nivel teoretic, ci ar îmbrăca forma slujirii prin credinţă. Omul se
îndreaptă spre credinţă prin conştientizarea infinitului de care aparţine, dar
pe care nu-l deţine asemeni unei posesiuni (pentru că ar implica puterea şi nu
slujirea). Credinţa devine astfel un act total şi centrat al binelui personal,
actul preocupării necondiţionate dar şi realitatea preocupărilor ultime. (Paul
Tillich).
Aici
se ascunde noutatea Evangheliei: exerciţiul comunităţii care transformă
principiul puterii/ierarhic în cel al slujirii, după modelul Mântuitorului ce
n-a venit să I se slujească, ci să slujească şi să-şi dea viaţa ca răscumpărare
pentru mulţi (Mt. 20,28).
Păcat
că mintea noastră religioasă a fost secularizată, iar simţurile au fost cumva
,,materializate”, au uitat să mai vadă în materie, splendoarea existenţei care
este paradisul (H.R. Patapievici). De aceea vorbim azi de ,,feţele răului”.
Pervertirea cugetării în stare de cădere implică şi o pervertire a simţurilor.
Dacă simţurile nu sunt călăuzite de raţiune atunci acţionează contra firii şi
spre răul ei, prin exagerarea pătimaşă a lucrării lor, abuzând de funcţia lor.
Sfântul
Maxim Mărturisitorul are un întreg comentariu la aceste ,,feţe ale răului”, în
monumentala sa lucrare ,,Răspunsuri către Talasie”, tradusă şi comentată de
eruditul părinte Dumitru Stăniloae.
Merită
să zăbovim un pic asupra lor pentru a vedea în ce măsură mai suntem conştienţi
de sursele care ne hrănesc răutăţile.
Sf
Maxim e convins că lipirea de latura văzută a lumii prin simţire şi căutarea
plăcerii ce o poate aceasta oferi trupului, precum şi fuga de durerea ce poate
proveni din ea dau naştere tuturor patimilor, ca tot atâţia cleşti prin care ne
ţine suprafaţa sensibilă a lumii prinşi de ea. Seva care hrăneşte toate
,,feţele răului” este iubirea trupească de sine pe care omul încearcă să şi-o
satisfacă prin toate mijloacele. Căutarea plăcerii naşte un şir de patimi, fuga
de durere alt şir. Între plăcere şi durere este şi o cauzalitate reciprocă
necontenită, un adevărat cerc vicios ce nu poate fi biruit decât printr-o
sărire în afara acestui cerc. Sf Maxim ne face atenţi că e necesar să stai
neclintit şi la ispita plăcerii şi la ameninţarea durerii ca un ac de balanţă
imobilizat. Aceasta e starea de nepătimire.
Fiecare
om, dacă stă prin credinţă în legătură cu Hristos, poate câştiga această
imunitate. În contact cu lumea cade omul, într-o atitudine faţă de ea trebuie
să se şi ridice.
Sf.
Maxim vorbeşte de două faze importante ale urcuşului duhovnicesc al omului:
prima ar fi cea a curăţirii de patimi şi dobândirea virtuţilor, care nu suprimă
simţirea dar o face să devină liberă de plăcere şi durere, iar ce-a de-a doua
ar fi vederea raţiunilor divine în lume, ce reprezintă o nouă ridicare a omului
de la raţiunea discursivă, care e proprie mai mult fazei virtuoase, la
cunoaşterea simplă, intuitivă a minţii.
Doar
aşa putem identifica răul ca mişcare nesocotită a puterilor naturale spre
altceva decât spre scopul lor, în urma unei judecăţi greşite. Cu cât omul se
îngrijeşte mai mult de cunoştinţa celor văzute numai prin simţire, cu atât îşi strânge
în jurul său neştiinţa de Dumnezeu. Şi cu cât sporesc legăturile neştiinţei cu
atât se accentuează ,,experienţa gustării prin simţire a bunurilor materiale
cunoscute”.
Este
uimitor cât de actual devine un scriitor bisericesc de secol VII prin profunzimea
cu care ne descoperă mulţimea patimilor stricăcioase din viaţa noastră. Este un
manual de autocunoaştere ce porneşte de la constatarea că: deşi suntem de
aceeaşi fire ,,ne mâncâm unii pe alţii ca reptilele şi fiarele”.
Sfântul
Maxim ne avertizează: căutând plăcerea din pricina iubirii trupeşti de noi
înşine şi străduindu-ne să fugim de durere din aceeaşi pricină, născocim surse
neînchipuite de patimi făcătoare de stricăciune. Astfel – spune Sf. Maxim –
când ne îngrijim prin plăcere de iubirea trupească de noi înşine şi fugim de
durere din aceeaşi pricină, născocim surse neînchipuite de patimi făcătoare de
stricăciune.
Sfântul
Maxim grupează aceste ,,feţe” ale răului în trei categorii după cauza care le
generează. Astfel, prima categorie este determinată de plăcerea de iubire trupească de noi înşine. Atunci naştem lăcomia
pântecelui, mândria, slava deşartă, îngâmfarea, iubirea de arginţi, zgârcenia,
tirania, fanfaronada, aroganţa, nechibzuinţa, nebunia, părerea de sine,
înfumurarea, dispreţul, injuria, necurăţia, uşurătatea, risipa, neînfrânarea,
frivolitatea, umblarea cu capul în nori, moleşala, pornirea de-a maltrata, de-a
lua în râs, vorbirea prea multă, vorbirea la nevreme, vorbirea urâtă şi toate
câte mai sunt de felul acesta.
Când
ascuţim mai mult prin durere modul
iubirii trupeşti de noi înşine, naştem mânia, pizma, ura, duşmănia, ţinerea
de minte a răului, calomnia, bârfirea, intriga, întristarea, deznădejdea,
defăimarea Providenţei, lâncezeala, neglijenţa, descurajarea, deprimarea,
puţinătatea de suflet, plânsul la nevreme, tânguirea, jalea, sfărâmarea totală,
ciuda, gelozia şi toate câte ţin de o dispoziţie care a fost lipsită de
prilejurile plăcerii.
Iar
cea de-a treia categorie e determinată de celelalte
motive ce amestecă plăcerea şi durerea
dând perversitatea (întâlnirea părţilor contrarea ale răutăţii):
făţărnicia, ironia, viclenia, prefăcătoria, linguşirea, dorinţa de a plăcea
oamenilor şi toate câte sunt născociri ale acestui viclean amestec.
Felurimea
ispitelor şi dibăcia ispititorului pot fi biruite doar prin adunarea în sinele
înfrânt al celui smerit, spun Părinţii.
Într-o
lume ce a pierdut busola moralităţii printr-un relativism sub toate formele,
există, totuşi, o mare nevoie de a fi vindecaţi de toate ,,relele” ce ne
bântuie. Simţim acut nevoia de a ierta şi de a fi iertaţi, de a ne ridica după
ce am căzut ca şi nevoia unei autentice pocăinţe.
Răul
nu se identifică cu ipostasul vreunei realităţi – spune părintele Stăniloae –
ci e un mod greşit de comportare faţă de realităţi, care vine dintr-o intrare a
omului în relaţie cu un lucru înainte de a fi crescut la capacitatea unei
relaţii juste.
Cheia
unei vieţi aşezate ţine de practicarea virtuţilor ce par a fi concentrate
într-o apoftegmă a Părinţilor: ,,Un bătrân a fost întrebat: - de ce se
râzboiesc demonii cu noi atât de mult? Deoarece ne lepădăm armele, a răspuns
bătrânul, iar prin arme înţeleg: nedorinţa
de mărire, smerenia, nedorinţa de înavuţire şi răbdarea”.
Poate
ar trebui să înţelegem că ,,finalitatea” noastră ţine de efortul real şi
armonios între ,,lumea de aici” şi ,,lumea de dincolo”, raport al cărui termen
ultim este mântuirea şi a cărei realitate sunt faptele: ,,Nimic nu-i mai sărac
decât mintea aceea care filosofează pentru fapta bună, neavând lucrare” (Sf.
Isaac Sirul).
Pr.
Prof. Dr. Cristian MUNTEAN