Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

„FILOSOFIA” SATULUI ROMÂNESC. O apologie la răscruce de vremuri (I)


Image result for Pr. Lect. Dr. Ioniţă ApostolacheCând vine vorba despre cele mai de seamă creaţii populare româneşti, nu putem să nu aducem în discuţie pe marii gânditori şi trăitori ai credinţei, culturii şi spiritului strămoşesc. Cu toţii au plecat de la sat şi oricât de departe au ajuns anterior, au păstrat aproape de inimă şiragul de mărgăritare izvorât din zicerile bătrânilor, din tainiţa colindelor şi cântecelor de stea, din preplinul şi preafrumosul tezaur al Bisericii Ortodoxe. De aceea, vom încerca în cele ce urmează să creionăm câteva coordonate ale „filosofiei satului românesc”. Vom parcurge, după a noastră putere, amintirea marilor genii şi marilor creaţii rurale, oferită în buchet de apologie mărturisitoare „la răscruce de vremuri”.
Într-una din meditaţiile sale filosofice, marele nostru învăţat şi om de carte Constantin Noica vorbea despre o realitate perenă a spiritului românesc, determinată printr-o imensă moştenire de idei şi gânduri curate, păstrate până nu de mult sub obrocul vremii. În această veritabilă introspecţie axiologică, legat de satul şi sufletul românesc, Noica defineşte „trei momente culturale de culme: unul din secolul al XVI-lea, altul din secolul al XVIII-lea, iar al treilea din secolul al XX-lea”. În prima treaptă, ochiul istoric se lămureşte „într-o conştiinţă orientată spre absolut, unde precumpăneşte eternul”. În cea de a doua se scoate „la iveală criza şi nemulţumirea cu sine, pe care le trezeşte în aceeaşi conştiinţă, precumpănirea caracterului istoric”. Nu în ultimul rând, în cea de a treia, se încercă „o împăcare între planul eternităţii şi cel al istoricităţii româneşti”, decantată într-o autentică „afirmaţie la luptă pentru valorile vii ale culturii” [Constantin Noica, Pagini despre sufletul românesc, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014, p. 12]. Marele nostru filosof şi apologet creştin descoperă în monumentala sa lucrare „Pagini despre sufletul românesc” trei momente providenţiale pentru istoria culturii şi a existenţei noastre ca popor. Aceste „pietre de hotar” din tradiţia noastră românescă sunt marcate prin gândirea şi spiritul creştin al lui: Neagoe Basarab, pentru secolul al XVI-lea, Dimitrie Cantemir, pentru secolul al XVIII-lea, şi Lucian Blaga, pentru secolul XX.
Sfântul Voievod Neagoe Basarab oferă posterităţii o moştenire a filosofiei sale existenţiale creştine într-o sintetizează de idei şi gânduri, dovedind mai cu seamă „ce înseamnă conflictul dintre etern şi istoric şi cum se prezintă spiritualitatea românească în clipa în care învinge eternul”. Structurat sub formă de poveţe către fiul său Teodosie, testamentul pravoslavnicului voievod muntean adună numeroase sentinţe biblico-patristice, vorbind „nu numai despre puterea lui Dumnezeu şi slăbiciunea omului, despre împăraţii cei răi pedepsiţi de Dumnezeu, şi despre obligaţia domnitorului de a asculta marile comandamente religioase şi morale, ci şi despre lucruri mai personale” [Ibidem, p. 15].
Elementul-cheie al diferenţierii conceptuale dintre gândirea şi spiritul românesc din această perioadă se arată prin „orientarea contemplativă spere eternitate”. Cu privire la această stare de fapt, Contantin Noica spune: „Odată lumea oprită, se iveşte obişnuit spiritul. Lumea e oprită tocmai pentru ca spiritul să aibă netezită în faţa lui calea spre cunoaştere şi acţiune. Aşa fac toate filosofiile, chiar dacă nu recunosc făţiş că sunt idealiste, că pun spiritul însuşi. Ce se întâmplă însă în viziunea eternităţii de aici? Spiritul nu apare. Cugetul nu ia cunoştinţă de sine şi nu se aşează în faţa lumii, nu reface mai bine lumea pe care a oprit-o. În clipa când totul e tăcere, conştiinţa unui Neagoe Basarab e cuprinsă de umilinţă şi plânge” [Ibidem, p. 17]. 
Cel de al doilea reper filosofic în specificul gândirii şi spiritului românesc este Dimitrie Cantemir. De data aceasta, paradigma existenţială este transferată critic din sfera eternităţii spre „înţelesul şi gustul lumescului”. Gândirea marelui Cantemir este, pe de altă parte, legată atât de umanismul apusean, cât şi de vechea cultură bizantină. Opera sa se cuprinde în paradox. Pe jumătate apologet al valorilor culturale şi spirituale româneşti, pe jumătate critic şi contestatar al acestora, luminatul domn al Moldaviei caută de fiecare dată „o ieşire”. După el „neamul românesc a ştiut să-şi conserve totdeauna neatinse legile sale civile şi cele bisericeşti”, dar, pe de altă parte, tot el afirmă că „românul nu se prea ţinea nici de cele dumnezeieşti. Iar când întâlneşte curaj, ştiţi ce spune? Fatalismul e cel care le dă curaj”. În consecinţă, spune acelaşi Constantin Noica, „Cantemir a voit pentru neamul lui o ieşire în istorie. Dar, dinainte încă de a-l vedea pornit pe căile devenirii şi ale împlinirii istorice, el îi judecă din perspectiva unor criterii care nu-şi găseau aici locul. Câtă nedreptate se făcea astfel neamului românesc nu ne interesează, nici de astă dată. E semnificativ însă faptul că nedreptatea vine de la un român, care iese din cadrul anistoric al vieţii româneşti, spre a fixa cel dintâi termenii conflictului dintre ceea ce este etern şi ceea ce trebuie să fie istoric în neamul românesc” [Ibidem, pp. 25-26].

Pr. Lect. Dr. Ioniţă Apostolache