Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Mărgăritare risipite: satele din Mărginimea Sibiului (II)




Dacă privim fenomenul transhumanţei mărginenilor pe durata mai multor secole, adică din secolul al XVII-lea, menţionat în articolul anterior, până în secolul al XIX-lea, atunci, înainte de a vorbi despre locurile unde urmau să ajungă la păşunat, să caracterizăm Transilvania natală.  În cartea Istoria Transilvaniei, autorii, Ioan-Aurel Pop și Ioan Bolovan, afirmă: Entitatea transilvană este un dat al trecutului, dar, în acelaşi timp, ne însoţeşte peste tot, astăzi, sub ochii noştri. E singurul loc din Europa unde o biserică bizantină stă lângă o bazilică romanică, lângă o biserică gotică şi lângă alta barocă, toate vecine cu o sinagogă! De asemenea, singurul loc în care un locaş de cult ortodox este la câţiva paşi de unul greco-catolic, de altul romano-catolic, de unul calvin, de altul luteran sau unitarian. Aceasta spune mai mult despre convieţuirea paşnică decât despre conflicte, iar mesajul acestei lucrări este unul generos: trecutul trebuie cunoscut nu pentru încrâncenare şi răzbunare, ci pentru destindere şi înţelegere (Ioan-Aurel Pop, Ioan Bolovan, Istoria Transilvaniei, Academia Română, Centrul de Studii Transilvane, Cluj-Napoca, Editura Eikon, 2013, p. 348).
Oierii mărgineni s-au întreptat, printre altele, şi spre pământurile din dreapta Dunării atât spre cele din Dobrogea, cât şi spre cele din sud, care le ofereau multiple avantaje pentru păstoritul de iarnă şi nu numai. Plecarea cu oile spre zonele respective mai prielnice se făcea după datini şi ceremonii, tot aşa cum se desfăşurau cele dinaintea plecărilor la munte, mişcare se petrecea în Postul Paştelui, cam pe la începutul lui martie. Ciopoarele de oi, evident însoţite, erau mânate spre Sibiu, se opreau la Râul Vadului, la vamă, iar la Câineni poposeau peste noapte, ciobanii dormind fie pe la oameni, fie prin hanuri, după care o apucau spre Sălătruc, alt loc de odihnă, ca următorul popas să fie Curtea de Argeş ori Piteşti. Plecau apoi pe şoseaua cea mare în direcţia Bucureşti – unii evitând oraşul, cel puţin cei care nu aveau planuri de negustorie acolo –  spre Vlaşca (Victor V. Grecu (coord.), Săliştea Sibiului străveche vatră românească, Sibiu, 1990, pp. 143-144).
O idee despre cam câţi au trecut în dreapta Dunării ne ajută să ne facem Carantinele de pe linia Dunării din care aflăm că, spre pildă, în martie 1831, numai pe o singură carantină, cea de la Călăraşi, au intrat în ţară venind din Dobrogea 54 turme cu 57.181 oi aparţinând locuitorilor din satul Sălişte. Pe la Olteniţa, considerat atunci un punct mai puţin important, trec în Dobrogea, în 1840, 28 turme ale mocanilor cu 39.348 oi. (Grecu, op. cit., p.144).
Din dorinţa de a clarifica unele aspect, mai puţin cunoscute din istoria sanitarã, corelatã la transhumanţa oierilor mãrgineni, zãbovim pentru moment asupra carantinelor dunãrene, pomenite mai sus. Prin Regulamentul Organic, adoptat în Ţara Românească în 1831, iar în Moldova în 1832, s-au impus măsuri de organizare sanitară de inspiraţie apuseană, care prevedeau, printre altele, instituirea sistemului carantinelor pe linia Dunării, prin Legea poliţiilor de ciumă, dublate de unele servicii de sănătate publică, formate, în oraşele mari, dintr-un medic şi un chirurg. Cordonul de carantină al Moldovei era desfăşurat între gura Siretului şi cea Prutului, cuprinzând 32 de posturi de supraveghere a circulaţiei pe fluviu şi o carnatină de gradul I la Galaţi. Utilitatea acestor măsuri şi-a arătat eficienţa în timpul epidemiei de ciumă din 1837, care a făcut nenumărate victime pe malul drept al Dunării, dar care nu s-a propagat în Principate. Alte carantine, tot pe Dunăre, au fost cele de la Piua Pietrei (azi Giurgeni), Călăraşi, Giurgiu, Zimnicea, Izlaz, Calafat, Cladova şi Vârciorova (Adina Ginghină, Reglementarea carantinei la Dunărea de jos în secolul al XIX-lea, în ”Studium”, anul I, nr. 1, pp. 55-59, la pp. 56-57).
Tratatul de pace de la Adrianopol, din 1829, a constituit o frână în dezvoltarea tranhumanţei, obligându-i pe unii economi de oi din Mărginimea Sibiului să-şi schimbe profilul activităţii. Dar, pentru a afla mai multe, îi vom urma, în drumurile lor, în articolul urmãtor.


Dr. Constantin Ittu
Profesor asociat, Universitatea Lucian Blaga, Sibiu