Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Mărgăritare risipite: satele din Mărginimea Sibiului (IV)




Crimeea – cunoscută în lumea antică drept Bosforul Cimerian – una dintre ţintele de păşunat ale celor din Mărginimea Sibiului, ne aduce în memorie, cel puţin pentru început, marea colonizare greacă şi, prin aceasta, primele colonii greceşti din zonă, în jurul anului 450 î. Hr.
Se pare că locuitorii din Rod au fost primii mărgineni care au trecut cu oile [...] în stepele intinse ale Rusiei. Turmele lor au găsit în Ucraina păşune îndestulătoare. Înaintând spre Crimeea şi Caucaz [alţi mărgineni] s-au avântat chiar până în regiunea Astrahanului, pentru a-şi procura animale de prăsilă din mult apreciata rasă Karakul (Cornel Irimie, Nicolae Dunăre, Paul Petrescu (coord.), Mărginenii Sibiului. Civilizaţie şi cultură populară românească, Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1985, p. 204). Dacă rodenii au fost primii, nu înseamnă că au fost singurii, căci dintre mărginenii sibieni care au fost plecaţi [...] cei mai mulţi au fost originari din comunele (sic!) Rod, Tilişca, Sălişte, Vale şi Cacova (Fântânele),  iar numărul lor n-a depăşit, la un moment dat, 500 de oameni. Unul dintre fruntaşii comunei Tilişca, născut în 1879, fost primar, pe numele său Ioan Bumbea – socrul lui Pantelimon (Monu) Bratu, unchiul dinspre mamă al subsemnatului – afirma, la un moment dat: din satul nostru mai mult de un sfert a fost în Rusia  (Boris Zderciuc, Tilişca, un sat din Mărginimea Sibiului, Bucureşti, 1963, p. 15).
Un alt exemplu: în anul 1983, ing. Tudor Trihenea (Tudoru' Trihenii, cum era cunoscut în localitate) îi relata autorului monografiei Tilişca, Ioan Păltineanu, următoarele: pe la anul 1880, părinţii mei, Gheorghe şi Ana Trihenea, proaspăt căsătoriţi, au plecat din Tilişca la oi în Rusia”, stabilindu-se în zona oraşului Mariupol [Mariopol, la nordul Mării de Azov, în Ucraina, aproape de graniţa cu Rusia]. S-au instalat lângă gospodăria temeinică a unui unchi de-al tatei aflat pe acele locuri cu vreo zece ani mai înainte şi pe care l-au moştenit. Şi-au întemeiat stâna lor, mărindu-şi continuu numărul de animale, ajungând la aproape 6.000 de oi. Acolo ne-am născut noi, copiii: Maria, sora mea mai mare, (care s-a căsătorit în zonă, a avut 12 copii şi nu s-a mai întors în Tilişca), Ioan (născut în 1907 şi stabilit mai târziu în Tilişca, pe strada Luncă, la nr. 131), Dumitru (plecat de tânăr la Sfântul Munte Athos) – şi călugărit sub numele Dometie – şi eu, cel mai mic, născut în 1914. Am urmat şcoala primară şi pe cea medie la Mariupol, iar Facultatea de industrie alimentară la Harcov. M-am întors în ţara mea în 1944 ((Ioan Păltineanu, Tilişca. Monografie, vol. I, Sibiu, Editura Etape, 2003, p. 277).
Într-o primă etapă, păstorii mărgineni au venit în noile locuri de păşunat aducându-şi turmele, apoi, chibzuind că e mai avantajos pentru ei, au venit fără oi, cumpărându-şi la faţa locului animalele, ori câştigându-le prin muncă, o sută de oi gestante pentru un an de ciobănit. În patru sau cinci ani, înmulţind aceste oi proprii cu altele, pe care le cumpărau, unii dintre oieri ajungeau să posede ciopoare de peste 3.000 de capete. Ca să păstrăm o exprimare locală, din Mărginime adică, unii tineri au plecat la oi numa' cu bâta şi, prin muncă dârză şi cinstiă, au ajuns oameni înstăriţi. De aceea nici nu prea veneau acasă în primii patru sau cinci ani de Crimeea, iar atunci când se întorceau o făceau mai ales iarna, când participau la sărbătorile religioase din acest interval al anului, mai veneau pentru a se însura ori când ajungeau în vârstă sau bolnavi.
Nu este mai puțin adevărat că, în general, aceste trasee de transumanță nu au fost parcurse din dor de ducă, ci dintr-o subconștientă nevoie să aducă  (George G. Asztalos, Tragedia românească, în ”Multidisciplinaritatea și Umanioarele”, (https://www.facebook.com/groups/philobiblon/), căci la revenirea în Mărginimea Sibiului, oierii aduceau mărfuri orientale, precum ceai rusesc, foi de dafin, măsline, citrice, mătăsuri, gulere de samur, obiecte de uz caznic, icoane ortodoxe, portrete ale Familiei Imperiale a Romanovilor, obiecte de podoabă, bijuterii. Erau însă interesaţi să aducă monede de aur, lucru nu tocmai dificil, având în vedere că, până la revoluţia bolşevică din ‘917, Banca de Stat a Rusiei asigura schimbul bacnotelor în monedă-aur, fără restricţii şi fără plafon maxim  (Păltineanu, op. cit., p. 278).

Dr. Constantin Ittu

Profesor asociat, Universitatea Lucian Blaga, Sibiu