
Axa tripartită, pe care o
evocă Noica în „paginile” sale despre „sufletul românesc”, descoperă conştiinţa
iubirii de înţelepciune a neamului nostru. Ea se desfăşoară etapizat de la
evaluarea ancestrală a eternului la motivul istoric, de la năzuinţă şi ideal la
concret, rezumându-se magistral în specificul „mioritic” al satului românesc.
Se pune totuşi o problemă: cum ne-am raportat ca popor şi gândire la
pragmatismul istoriei?
Neapreciat la adevărata sa
valoare de contemporani, Lucian Blaga marele nostru creator de sistem filosofic
dezvoltă cu adevărat în însemnările sale despre satul românesc o vocaţie de
vizionar, care a transmis posterităţii „curajul de a întrebuinţa termeni
filosofici luaţi de-a dreptul din viaţa ţărănească. Cu autoritatea pe care i-o
dă nivelul creaţiei lui, a consacrat dreptul cuvintelor româneşti în filosofie,
chiar dacă sunt luate din cea mai rurală viaţă a noastră” [Vasile Băncilă, Lucian
Blaga, energie românească, ediţie îngrijită de Ileana Băncilă, Ed.
Marineasa, Timişoara, 1995, p. 218].
Mereu preocupat de absolut,
Lucian Blaga invocă existenţa „Marelui Anonim”. Într-Însul filosoful descoperă:
„factorul metafizic absolut, factorul central al existenţei, centrul creator
primar şi, în acelaşi timp, cenzorul absolut, sediul cunoaşterii absolute”
[Lect. Dr. Adrian Boldişor, „Fenomenul religios între filosofie şi teologie”,
în Revista Teologică, nr. 95/2013, p. 88]. Pe de altă parte, Îl numeşte
„Marele – pentru a circumscrie supunerea supremă cu care el ne îndatorează,
guvernând totul; şi Anonim pentru ca termenul să menţină permanent trează
nedumerirea, uimirea, întrebarea ce această existenţă o provoacă în noi”
[Ovidiu Drîmba, Filosofia lui Lucian Blaga, Casa de editură Excelsior,
Bucureşti, 1995, p. 142]. Această perspectivă dă tonul unei impresionante
împletiri dintre filosofie şi religie, aşezate în nota inconfundabilă a geniului
blagian. În abordarea sa, Marele Anonim are deopotrivă „atribute divine şi
demonice, apărând ca centru metafizic suprem ce emană din el şi, în acelaşi
timp, limitează posibilităţile de creaţie” [Boldișor, op. cit., p. 88].
Într-o altă cheie de
interpretare, dar păstrându-se esenţa mesajului filosofic, „Marele Anonim”
reprezintă o sinteză a căutărilor mistice în care şi pentru care se frământă
filosoful. care testează generozitatea unui spaţiu apofatic de exprimare,
aşezat sub autoritatea revelaţiei.
Pr.
Lect. Dr. Ioniţă Apostolache