Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

„FILOSOFIA” SATULUI ROMÂNESC. O apologie la răscruce de vremuri (III)


Image result for Pr. Lect. Dr. Ioniță APOSTOLACHEDe la imaginea „Marelui Anonim”, filosofia lui Blaga face un pas înainte şi încercă să explice valoarea şi perspectiva divină a existenţei umane. Pentru filosof, omul îşi găseşte „existenţa în mister”, diferenţiindu-se de celelalte făpturi şi ridicându-se deasupra lor prin capacitatea sa raţională. În virtutea raţionalităţii sale, omul lui Blaga este în stare să se folosească de „cunoaşterea teoretică”. Mai departe acestă cunoaştere teoretică se bifurcă, devenind: „cunoaştere luiferică” şi „cunoaştere paradisiacă”. În prima formă evocată, omul, în virtutea libertăţii sale, poate alege să iasă „din starea de graţie... introducând în spirit problematicul, tatonarea teoretică, construcţia, adică riscul şi eşecul, neliniştea şi aventura” [Lucian Blaga, OPERE, vol. 8, ,,Trilogia cunoaşterii”, ediţie îngrijită de Dorli Blaga, studiu introductiv de Al Tănase, Ed. Minerva, Bucureşti, 1983, p. 316]. Este, cu alte cuvinte, o pierdere în detalii şi problematizări, o risipire a spiritului în angoase şi incertitudini raţionale sau mai puţin raţionale. Pe de altă parte, prin „cunoaşterea paradisiacă” omul se introduce în starea de mister, de taină. Este „modul de cunoaştere înţelegătoare înzestrată cu propriile sale categorii, care stabileşte concretul dat prin simţuri, determină materialul intuitiv prin concepte abstracte, inventează obiectel eşi raporturile acestora, aşa cum sunt ele date” [Ibidem]. Prin cele două tipuri de cunoaştere, filosoful găseşte o diferenţă clară între statutul omului de dinainte şi de după căderea în păcat. Diferenţa dintre ele se cântăreşte astfel pe balanţa în contextul creaţiei primordiale. În felul acesta, „spre deosebire de cunoaşterea paradisiacă calmă-concretă, imanentă, conceptuală, lipsită de crize ţinând de imperativul graţiei, cunoaşterea luciferică, plătită cu preţul păcatului original, e tensionată, direcţionată spre deschiderea «misterului», într-un proces de revelare niciodată încheiată, deci, tragică, operând «dislocări» categorice. Cunoaşterea luciferică nu e numai o continuare a cunoaşterii paradisiace, ci o cunoaştere calitativ nouă, anulând virtualmente determinările conceptuale ale acesteia” [Adrian Michiduţă, Filosofie românească, Ed. Aius, Craiova, 2018, p. 149].
De la cele două tipuri de cunoaştere la teza Marelui Anonim, Lucian Blaga urmăreşte îndeaproape coordonatele „misterului religios”. Într-o translatare creştină, filosoful vrea să arate că, după căderea în păcat, cunoaşterea omului s-a pervertit şi, fiind cuprinsă de patimi, a devenit „luciferică”. Datorită acestui fapt, realitatea concretă a existenţei a intrat pe profilul unei aşa-zise „cenzuri” gnoseologice, omul nemaiavând acces la tainele inefabile ale universului. Acest lucru este sensibil sesizat de unul dintre cei mai mari apologeţi ai persoanei şi operei lui Blaga, este vorba de marele gânditor creştin Nichifor Crainic. „Toate cercetările sale de până acum, notează Crainic, analizând variatele forme ale cunoaşterii, duc la concluzia, exprimată în frazele de cristal ale ultimei cărţi, că această cunoaştere omenească e limitată.
Că la această limită a cunoaşterii, misterul apare şi mai nepătruns şi mai necuprins în infinitul lui. Că există cineva deasupra lumii şi a timpului, care exercită o cenzură a cunoaşterii în însuşi interesul de existenţă a vieţii. Acest cineva, pe care filosoful nostru îl numeşte Marele Anonim şi pe care se opreşte încă a-l defini, e învestit cu fiinţă, cu personalitate şi cunoaştere absolută, în virtutea cărora îşi exercită cenzura transcedentală asupra raţiunii umane.
Dl I. Brucăr, în studiul ce dovedeşte o considerabilă informaţie în domeniul filosofiei contemporane, stăruie asupra metodei lui Blaga şi asupra analogiilor sale cu această filosofie contemporană. Mie mi se pare că dincolo de aceste analogii şi înrudiri, obişnuite în lumea filosofică, ceea ce e preţios în gândirea lui Blaga e această concluzie a cenzurii transcedentale. Ea duce în pragul doctrinei creştine despre raţiunea umană în raport cu Dumnezeu” [Nichifor Crainic, Teologie şi filosofie. Publicistică (1922-1944), ediţie critică, text stabilit, cronobiografie, note şi bibliografie de dr. Adrian Michiduţă, Ed. Aius, Craiova, 2010, p. 146].
În lucrarea sa despre „Spaţiul mioritic”, Lucian Blaga vorbeşte despre o nouă diminesiune a cunoaşterii, de data aceasta valorificată prin „cultură”. Este locul în care marele filosof evocă fără precedent „spiritul românesc” al existenţei sau mai degrabă dezbate despre un anumit „spaţiu matrice” prin care ne putem defini ca entitate şi cunoaştere. După el, „doina” reprezintă cel mai eficient mijloc de apropiere a noastră ca neam de „orizonturile inconştientului”. Filosoful afirmă astfel că doina cuprinde în sine „melancolia, nici prea grea, nici prea uşoară, a unui suflet care suie şi coboară, pe un plan ondulat indefinit, tot mai departe, iarăşi şi iarăşi, sau dorul unui suflet care vrea să treacă dealul ca obstacol al sorţii şi care totdeauna va mai avea de trecut încă un deal şi încă un deal, sau duioşia unui suflet care circulă sub zodiile unui destin ce-şi are suişul şi coborâşul, înălţimile şi cufundările de nivel, în ritm repetat, monoton şi fără sfârşit.
Cu astfel de orizont se simte organic i inseparabil solidar sufletul nostru inconştient, cu acest spaţiu-matrice, indefinit ondulat, înzestrat cu anume accente, care fac din el cadrul unui anume destin” [Lucian Blaga, Trilogia culturii, „Spaţiul mioritic”, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2018, p. 164-165].
După Lucian Blaga, această matrice stilistică, cu toate profunzimile ei, se găseşte exprimată cel mai bine în gândirea şi opera marelui său înaintaş, Mihai Eminescu. Pe acesta ni-l descoperă ca fiind exponenţial în lucrarea de definire a identităţii „sufletului românesc”.

Pr. Lect. Dr. Ioniță APOSTOLACHE