Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Satul - matricea gestantă a poporului român, matca perenității multimilenare a neamului; chintesența valorilor fundamentale ale identității etno-culturale a poporului nostru (III)




Probleme controversate ale istoriei şi civilizaţiei românilor. Ipoteze noi, comentarii şi indexul bibliografic al lucrărilor de referinţă în acest domeniu.

Gheorghe Brătianu, O enigmă şi un miracol istoric, poporul român  prefaţează acest capitol al comunicării noastre, reputatul istoric fiind primul care a publicat, o amplă replică la teza occidentală lansată de francezul Fernand Lot, privitoare la apariţia surprinzătoare a poporului român, în izvoarele medievale, după o „tăcere” de aproape un mileniu. Concentrându-se pe ideea de a prezenta doar dovezile şi mărturiile arheologice şi istorice care atestă existenţa românilor în spaţiul carpato-dunărean, ignorând preistoria şi protoistoria acestora şi luând ca reper esenţial al procesului de etnogeneză ocuparea, colonizarea Daciei şi romanizarea economiei, populaţiei şi culturii dacilor, lucrarea, cu toate meritele ei, nu a putut elucida nici enigma şi nici miracolul formării poporului român, a culturii şi limbii sale. Dintre toate enigmele istorice şi culturale, cea a identităţii etno-istorice rămâne cea mai dureroasă şi provocatoare, abordarea ei cu şanse noi de reuşită presupunând adoptarea unui principiu călăuzitor, de esenţă filozofică, identificat de noi în aforismul lui Lao-Tzâ : „Când rădăcinile sunt în confuzie, nimic nu poate fi condus” 
Nicolae Iorga, Istoria românilor. Strămoşii, este primul istoric român care a susţinut şi argumentat ştiinţific că nu putem desluşi originile poporului român, decât pornind de la stratul de fund al istoriei sale, de la marele popor al tracilor şi rolul determinant jucat în procesele de etnogeneză şi etno-cultură ale epocilor care au urmat : „Originea neamului românesc trebuie căutată la tracii care au trăit aici cu multe mii de ani înaintea altor popoare... Istoria românilor nu poate porni de la Traian, colonizatorul în Dacia, ci de la cele mai vechi popoare din care venim, de la acea rasă illiro-tracică, întâia cultivatoare a pământului, întâia creatoare de ordine publică, de la Carpaţi până în Arhipeleag”.
Petre, P. Panaitescu, Introducere la istoria culturii româneşti constituie întâia operă istorică modernă (cu o viziune multidisciplinară,   despre procesul multimilenar al făuririi culturii populare româneşti şi rolul esenţial al satelor şi ţărănimii din obştile teritoriale, cu rădăcini în antichitatea dacică, în fundamentarea şi structurarea acesteia, la nivelul civilizaţiei habitatului, al civilizaţiei muncii, al culturii artistice şi al spiritualităţii religioase.
David Prodan, în monografia „Horea” şi în ultima sa lucrare, „Transilvania şi iar Transilvania”, desluşeşte – ca un eşantion reprezentativ la scară naţională, miracolul supravieţuirii românilor în inima Carpaţilor (concret, a moţilor, descendenţi direcţi ai dacilor liberi), în condiţiile unui mediu geografic neprietenos  (relief, pământ şi păşuni) şi climaterice, impropriu practicării agriculturii (ei recoltând, adeseori, mai puţin decât au semănat), dovedind, prin aceasta capacitatea uluitoare  a românilor munteni de adaptare la toate vicisitudinile mediului şi o forţă impresionantă a supravieţuirii lor, atât biologic cât şi cultural, în durată milenară, ilustrată prin proverbul moţesc, vechi de peste două mii de ani („Am custat aici ca viermele în hrean”), verbul „a custa”, având sensul de a supravieţui cu îndârjire, împotriva vitregiei (acidităţii) mediului ambiant, expresie care argumentează supravieţuirea graiului antic, din protolatină (pelasgă), adică din latina vulgară, vorbită de strămoşii daci, cu mult înainte de cucerirea romană (varianta literară, de cancelarie, a verbului fiind „constare”), argument linvistic din categoria celor numite de Ion Coja „invincibile argumentum”, care se constituie în mărturiile ignorate de istorici, dar care sunt probe irefutabile în demonstrarea continuităţii multimilenare a populaţiei băştinaşe („baştina”, ca şi „pământul”, „codrul” şi frunza”, „apa” şi „focul”, „râul”, „dealul”, „plaiul” şi „muntele”, „ogorul”, „brazda” şi „lanul”,”Dunărea şi Carpaţii” „Jiul şi Oltul”,  „Ardealul, Muntenia, Moldova, Vrancea şi Dobrogea”aparţin fondului etno-lingvistic primordial, de tradiţie neolitică, din limba pelasgilor, întâii agricultori din istoria omenirii şi cei dintâi locuitori ai acestor locuri binecuvântate de Divinitate, păstrate şi tranmisie, din moşi-strămoşi”, prin viu „grai”, „din „gură în gură”, în pofida tuturor vicisitudinilor istorice şi a comploturilor adversarilor neamului.
Corneliu BUCUR