Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

„FILOSOFIA” SATULUI ROMÂNESC. O apologie la răscruce de vremuri (IV)



Lucian Blaga şi „matricea stilistică” a filosofiei sale
Image result for pr apostolache
„În faţa operei lui Eminescu, notează filosoful ardelean, trebuie să ţinem, ca în faţa operei nici unui alt român, seama de «inconştient» şi de «personanţele» acestuia. De aici trebuie abordat fenomenul. În inconştientul lui Eminescu întrezărim prezenţa tuturor determinantelor stilistice pe care le-am descoperit în stratul duhului nostru popular, doar astfel dozate şi constelate, din pricina factorului personal. Acel orizont al spaţiului ondulat, specific duhului nostru popular, apare personant şi foarte insistent în poezia lui Eminescu”. Structura eminesciană este „orizontică”, cuprinzând laolaltă elemente din simbolistica: „dinamicii furtunoase”, a „ondulării”, „legănării”, simbolul „melancolic al destinului”, toate aşezate într-o „altertanţă de suişuri şi coborâşuri” [Lucian Blaga, Trilogia culturii, „Spaţiul mioritic”, p. 311-312].
De la elementele de alternanţă şi expresie exterioară a formei culese din poezia eminesciană, Lucian Blaga merge mai la adânc, identificând „determinarea sofianică” a viersului. Aduce spre exemplificare poezia Luceafărul, bogată în elemente preluate „din sistemele gnostice”. Expresia românească a liricii eminesciene iese la lumină în chip firesc, deprinzându-se din „subconştientul” unei gândiri de inspiraţie voievodală [Ibidem, p. 314]. Fascinat de-a dreptul de geniul eminescian, Lucian Blaga îşi încheie expresiv meditaţia afirmând că, odată cu Eminescu, „un adânc proces, organic-românesc, a izbugnit din «tărâmul celălalt», graţie substanţei spirituale a poetului în primul rând, dar nu în mică măsură şi datorită unor înrâuriri străine, care, reduse la ultima expresie, însemnau de fapt un stăruitor apel la el însuşi. Au cântat şi Bolintineanu şi Alexandri trecutul şi prezentul românesc, dar la aceştia totul rămâne pe un plan tematic, decorativ, conştient, local patriotic... Poezia lui Eminescu e clădită pe mai multe portative. Ea e plină de complexe «personanţe» ale unor structuri inconştiente. De altfel, în asemenea aspecte trebuie să căutăm pe Eminescu, iar nu în bietele reminiscenţe shopenhauriene-budiste, sau în motivele brute, călătoare, care îl arată tributar romantismului rimpuriu. De aceste împrumuturi a putut face atâta caz doar o critică incapabilă de a vedea dincolo de materia unei opere literare. Există o «Idee Eminescu», iar aceasta s-a zămislit sub zodii româneşti” [Ibidem, p. 320].
Specificul „matricei stilistice” din „Spaţiul mioritic”, în baza căruia Blaga dezvoltă paradigma identităţii româneşti, fusese însoţit de perspectiva unei experienţei religioase „preferenţial ortodox”. Atitudinea filosofului se schimbă însă odată cu publicarea lucrării „Religie şi spirit”, în care îşi fixează „punctul de vedere asupra religiei în general şi a creştinismului şi ortodoxiei în special”. De data aceasta, el „îşi propune să demonstreze varietatea fenomenului religios, să dea o definiţie religiei, să pună în evidenţă importanţa factorilor stilistici şi să dovedească «structura inevitabil stilistică a fenomenului religios». El acordă un spaţiu important misticismului, în care vede o formă superioară de religiozitate, u nmod de exprimare «la cote înalte» a sentimentului religios, dar tratează toate formele de religiozitate în mod egal, subordonând totul teoriei sale despre stil şi considerând că fiecare religie este expresia particulară a unui mod de gândire, de înţelegere propriu fiecărui popor” [Mihaela Bacali, Lucian Blaga. Amiciţii şi inamiciţii, Ed. Ars Docenti, Bucureşti, 2015, p. 192]. Prin această căutare cu notă generală, filosoful ardelean nu face în fapt o istorie a principalelor religii şi curente religioase, ci evidenţiază mai degrabă modalităţile lor de împlinire, sub notă mistică. Pentru evocarea „religiozităţii ortodoxe”, filosoful alege ca exemplu mistica Sfântului Dionisie Areopagitul, pe care o consideră „temeiul şi aproape suma misticei de orientare ortodoxă” [Lucian Blaga, Religie şi spirit, Ed. Dacia Traiană, Sibiu, 1942, p. 125].
Între altele, Blaga vorbeşte şi despre anumite „forme de religiozitate individuale”, despre „religiozitate fior” sau „certitudine şi supra-conştiinţă”, în cele din urmă ajungând să ofere o „definiţie a religiei”. Aici el precizează că „prin religie fiinţa umană se autotalizează în faţa ordinei ce şi-o revelează, adică fiinţa umană participă la ordinea în chestine cu cunoaşterea, cu aflectele, cu voinţa, cu presimţirea, cu intuiţia, cu imaginaţia, şi cu tot fondul subconştient al dorinţelor şi speranţelor, al erosului său, mai mult, cu tot felul de a gândi raţional şi iraţional, mai mult chiar, cu tot felul de a gândi şi de a simţi magic. Limita superioară a religiozităţii am determinat-o ca rezultat al unui proces de auto-depăşire umană” [Ibidem, p. 181]. Cu alte cuvinte, religia se găseşte în ceea ce determină elementul supra adăugat al existenţei, fiind ataşată spiritului în funcţie de propriile sale trăiri.
Dovedindu-se a fi departe de adevărata valoare a credinţei ortodoxe şi cu riscul unei ingerinţe false de principii şi supoziţii în rândul tinerei generaţii, „Poziţia domnului Lucian Blaga faţă de creştinism şi ortodoxie” a fost „contestată” vehement de teologii sibieni, în frunte cu părintele profesor Dumitru Stăniloae. Dacă anterior părintele profesor comentase anumite aspecte din opera filosofului, dar niciodată la modul negativ şi contestatoriu, în 1940 publică în Telegraful Român un studiu despre „Cosmologia domnului Lucian Blaga”. Aici găsim exprimat regretul părintelui profesor cu privire la faptul că acest mare gânditor al neamului nostru „nu a devenit un gânditor creştin”, depărtându-se treptat de adevăratul ethos al credinţei ortodoxe [Dumitru Stăniloae, Poziţia domnului Lucian Blaga faţă de creştinism şi ortodoxie, p. 143]. În 1941, părintele Stăniloae îşi reia asaltul asupra filosofiei blagiene, de data aceasta cu un studiu publicat în Gândirea, de data aceasta „Despre dogmă”. El dezaprobă aici anumite afirmaţii din „Eonul dogmatic”, după care „ideile teologiei sunt creaţii ale spiritului omenesc şi că ar exista un conflict între revelaţie şi logică. Totul porneşte de la neputinţa aceptării suprarealităţii dogmei” [Bacali, op. cit., p. 183].
Observaţiile pe care părintele profesor Dumitru Stăniloae le făcuse asupra conţinutului lucrării „Religie şi spirit” sunt completate decisiv cu poziţia exprimată de Blaga într-un interviu acordat ziarului Viaţa (26 mai 1942).
Aici filosoful vorbeşte foarte clar de faptul că există „o confuzie care se face identificându-se ortodoxia cu românescul, când de fapt, ortodoxia nu este decât o parte în acest românesc. Este o religie care a fost asimilată de spiritualitatea românească, originea ei fiind grecească şi bizantină. Spiritualitatea românească e mult mai largă, mult mai bogată. Nu se poate face o privire asupra acestei probleme subordonându-se ortodoxiei – această privire trebuie făcută cu ochiul clar al filosofului, care se situează în afară de orice constrângeri, pentru a avea o impresie de ansamblu. Or, cred că s-a putut vedea din toată opera mea filosofică de până acum că felul meu de a gândi este profund românesc. Deci, lucrarea de care vorbesc, nu poate fi neromânească, pentru că nu este privită prin prisma ortodoxiei, ci prin aceea mai largă a filosofiei. Lucru acesta nu înseamnă că ortodoxia nu-şi are valoarea ei, dar trebuie să limităm spiritualitatea românească la o singură formă”.
Apologia pe care o face părintele profesor Dumitru Stăniloae în această împrejurare este demnă de spiritul mărturisitor al Bisericii din primele veacuri creştine. Disputa dintre teologie şi filosofie, care adusese odinioară în antizetă pe Sfântul Iustin şi pe Crescens, pe Origen şi Celsus, reiterează în perioada de vârf a gândirii şi culturii româneşti viguarea şi curajul discursului apologetic [Prof. Dr. Remus Rus, „Spre o teologie a religiilor în viziunea Păr. Prof. D. Stăniloae”, în volumul: Persoană şi Comuniune. Prinos de cinstire Părintelui Profesor Academician Dumitru Stăniloae la împlinirea vârstei de 90 de ani, volum tipărit cu Editura şi tiparul Arhiepiscopiei Ortodoxe Sibiu, 1993, p. 521].
Constantin Brâncuşi, exponent al satului românesc
Despre trecutul satului în care a venit pe lume cel mai mare sculptor român vorbesc şi astăzi pomelnicele, păstrate cu sfinţenie la Sfintele Altare. Într-însele se aminteşte că, de prin 1560, Hobiţa avea statutul de sat slobozit sau „ohabă“, adică moştenire. Această mărturie este dată mai precis de un hrisov al lui Mihnea Voievod, care în 1584 îi înseamna astfel hotarul. În oglinda acestor documente, vatra lui Brâncuşi era văzută ca „luminiş de păduri dese”, „sat de moşneni, răzeşi şi clăcaşi pe moşiile Tismanei, cu podgorii şi cu păşuni stăpânite-n devâlmăşie“, „sat de păstori şi ciobani, cu minte ageră şi-nţeleaptă, de secole-nfrăţiţi cu cerul, munţii, apele, pământul şi drumurile, cu frumuseţea şi socoteala lor adâncă”.
Aici, în familia lui Nicolae-Radu şi a Mariei Brâncuşi, a văzut lumina zilei marele artist, primind la botez numele Constantin. El face parte din ramura Bejuiconilor, neam de oameni mărunţi de statură. Mai toţi fuseseră cioplitori sau dulgheri cu barda în lemn. Străbunicul său a ridicat în sat o biserică, cioplind-o, de asemenea cu barda. A făcut-o pentru clăcaşi, deşi el era moşnean. Era un gest de mărinimie pentru aceşti fraţi ce fuseseră pedepsiţi odinioară. E bine de ştiut că, pe la 1815, clăcaşii din Hobiţa au dat foc pădurii Mănăstirii Tismana, pe moşia căreia munceau. Călugării greci de acolo i-au afurisit, refuzându-le orice slujbă. Străbunicul Brâncuşi le-a ridicat atunci o biserică, care să fie „a lor”, de lemn de pălimar crestat şi stâlpi. Era pesemne un semn de solidaritate pentru cei ce primiseră acelaşi botez, fiii Bisericii Ortodoxe. Jertfa sa nu a fost uitată, păstrându-se până astăzi ca exemplu în rândul gorjenilor din Hobiţa, comuna Peştişani.
n familia sculptorului veniseră pe lume zece odrasle, Constantin fiind al cincilea la număr. Tatăl său a murit pe când avea doar nouă ani, cu toţii rămânând în grija mamei.
Copilăria i-a fost astfel plină de greutăţi şi lipsuri, fiind nevoit să poarte de mic povara muncii la câmp, a grijii animalelor. Adesea îi plăcea să culeagă pietre din râu, de mărimi şi culori diferite, şi să le care cu săcuiul până acasă. Erau pietre rotunjite de ape, de forme ciudate, cărora numai el le ghicea vraja, neînţeleasă celorlalţi. Iarna se apuca să sculpteze în zăpadă tot felul de forme spre amuzamentul prietenilor de joacă. Alteori se prindea să cresteze beţe cu briceagul, din care meşterea fluiere.
Odată, când se dusese cu vitele în zăvoi, şi-a meşterit acolo un fel de „colibuţă”, lângă râu, unde s-a cuibărit şi „nu mai stătea de vorbă cu ni­meni”. Pe la şase ani, a căzut din­tr-un cireş şi şi-a rupt clavicula.
A venit timpul să meargă şi la şcoală. La Hobiţa nu erau încă posibilităţi de a învăţa carte pe atunci, aşa că a trebuit să meargă, alături de ceilalţi copii ai satului, la Peştişani. Dacă un timp nu putea să ajungă, fiind prins cu treburile gospodăriei, în locul său ajungea unul dintre fraţi. După ce a crestat o bancă din clasă cu briceagul, a fost transferat la şcoala din Brădiceni, unde era învăţător Grigore Brâncuşi, un unchi de-al său. Aici a făcut ultimele două clase.
Dacă la şcoală ajungea rar, Brâncuşi mergea adesea la olarii din Vădeni, unde stătea ore în şir să-i privească cum modelează lutul în degete, pe roată, cum îl preschimbă-n străchini, cu forme şi înflorituri străvechi. Avusese numai şapte ani când „porni pentru prima oară în lume“. Mama l-a găsit la Târgu-Jiu şi l-a adus acasă. În 1887, a plecat pentru a doua oară şi s-a angajat la o boiangerie. A fost readus la Hobiţa cu degetele pline de vopsele şi arse de vitriol, pentru ca să plece din nou, peste un an, de data asta la Slatina, unde se angajează ca argat. Peste un an a venit în Bănie, la Craiova, unde s-a angajat ca ajutor la un birt, fiind nevoit să muncească şi 18 ore pe zi.
„Minunea întâie a vieţii mele. La Hobiţa, în Gorj, m-am născut, dar la Craiova, pentru a doua oară”, afirma marele artist la senectute. Această „naştere din nou” se lega în mod sigur de meseria prin care avea să se ridice deasupra tuturor. Dintr-o viaţă plină de lipsuri şi de muncă istovitoare, el avea să vină în contact şi să cunoască o serie de alţi tineri într-o condiţie asemănătoare cu a lui. În grajdul mizer în care locuia, modela figurine de lut. O întâmplare „uluitoare” i-a dovedit îndemânarea nemaipomenită. Într-o zi a pus rămăşag că va construi o vioară din scândurelele unei lăzi de portocale. Nu numai că a construit vioara sub privirile uimite ale muşteriilor din cârciuma la care lucra, dar a adus şi un lăutar, Mihalache Lăutaru, ca să o încerce dacă are „suflet”, iar acesta a declarat că era mai bună ca a lui.
La prăvălia lui Zamfirescu îşi câştigă primii admiratori, la îndemnul cărora, în toamna anului 1894, se înscrie la Şcoala de Arte şi Meserii din oraş. În timpul studiilor este susţinut financiar de epitropia Bisericii Madona Dudu din Craiova şi în special de Toma Marocneanu, unchiul lui Nicolae Titulescu şi epitrop al Bisericii Madona, care locuia nu departe de Şcoala de Arte şi Meserii, unde l-a remarcat.
În anul 1898, termină cu succes cursurile Şcolii de Arte şi Meserii şi se îndreaptă către Şcoala Naţională de Arte Frumoase din Bucureşti. În 1904 părăseşte România, ajungând în cele din urmă în capitala Franţei. Definitorie în această perioadă este experienţa pe care o are în atelierul celebrului sculptor francez Rodin. Avea doar 30 de ani. Ştiind că „nimic nu creşte la umbra marilor copaci”, Brâncuşi părăseşte atelierul maestrului său la data de 27 martie 1907, pentru a-şi deschide propriul atelier. Este momentul în care artistul român trăieşte întoarcerea cu faţa către izvoarele folclorice. De acum înainte va începe cascada marilor realizări artistice: „Rugăciunea”, „Sărutul”, „Cuminţenia Pământului“ etc. Toate aceste lucrări îl vor impune pe Constantin Brâncuşi pe piedestalul lumii artistice. Din 1910 renunţă la modelaj şi pictură, pentru a practica cioplitul direct. Una dintre operele lucrate acum este „Sărutul“ („La Baiser“). Printre lucrările de mare valoare ale artistului mai amintim: „Muza adormită“ (1909), „Pasărea măiastră“ (1910), „Prometeu“ (1911). Lucrează mai apoi la o nouă operă, „unul dintre cele mai celebre şi cuprinzătoare portrete ale secolului XX“, aşa cum spunea A. H. Barr, „Mademoiselle Pogany”, lucrare ce a avut-o drept muză pe celebra pictoriţă Margit Pogany. „Poetul formelor cioplite“ construieşte o vastă operă cu un complex caracter tematic.
Numai cine nu a reuşit să treacă prin Târgu Jiu ar putea prin absurd să spună că nu a auzit de istorica axă brâncuşiană: Masa Tăcerii – Poarta Sărutului – Biserica „Sfinţii Apostoli” – Coloana Infinitului. Un rezumat al eternităţii care te poartă în numai câteva clipe de la „tăcere” la „infinit”, dincolo de temporalitatea profană, prin liturgicul tainic al spaţiului eclesial. Un spaţiu simbolic şi totodată istoric, un loc în care trecutul nu se supune niciodată uitării, nu se ascunde în tăcere, asumându-şi cu putere capacitatea de a intra în veşnicie, de data aceasta prin porţile unei biserici. Alături de cele trei mari capodopere brâncuşiene, pe aceeaşi axă, se aliniază şi Biserica „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel”. Marele scuptor a participat personal la sfinţirea sfântului locaş, legându-se sufleteşte de acest loc pe care, din proprie iniţiativă, l-a ales pentru a centra spaţial cele trei lucrări ale sale. Această prezenţă „sacramentală” în plasticitatea creaţiei brâncuşiene a fost comentată în timp de numeroşi specialişti. Iată ce spune în acest sens, cunoscutul brâncuşiolog Ion Pogorilovschi: „Biserica «Sfinţii Apostoli» ne apare în mediul în care s-a extins deliberat Capodopera, elementul cel mai potrivit să amâne o vreme (ca să o individualizeze astfel) vederea Coloanei fără Sfârşit, lăcaşul creştin pregătind, totodată, în felul său, receptarea stâlpului brâncuşian, întrucât el reprezintă în economia Tripticului, componenta cu netă trimitere emoţională la sacralitate şi transcendenţă, note calitative, aparţinând în special biserici. Ideea înlăturării de pe Ax a Bisericii… credem că ar tulbura premisele originare ale imaginării acestei creaţii de către artist, raţiunile ei ekistice şi statutul cosmic. Căci, în regimul cel mai înalt al receptării sensibile, Memorialul lui Brâncuşi consonează sublim cu Osia Lumii şi direcţiile cardinale, înbucându-se dulghereşte în rosturile marii arhitecturi a universului – şi o face deodată cu biserica pe care a integrat-o fără agresiune şi fără a se simţi în mod flagrant agresat. Este cert că Brâncuşi a voit ca linia căii sale sacre să taie oraşul, prin inima lui, iar inima unei cetăţi, centrul său spiritual este marcat, prin tradiţie, de edificiul locaşului de cult” [„Sindromul drobului de sare”, articol publicat în revista Brâncuşi, nr. 2/1995].
La 16 martie 1957, marele artist român Constantin Brâncuşi a trecut în veşnicie în atelierul său din Impasse Rosin din Paris. Artistul român care „în piatră, în blocul ei mut“, a simţit „ritmurile universale“ a fost înmormântat în cimitirul Montparnasse. Satul românesc, această realitate vie şi lucrătoare a sufletului însetat de metafizic, a fost cântat şi iubit ca un izvor dătător de apă vie.
Părintele Dumitru Stăniloae aminteşte într-una din însemnările sale despre „o continuitate identitară”, referindu-se negreşit la ancestrala rânduială a existenţei poporului român, „ca naţiune binecuvântată de Dumnezeu peste veacuri, ale cărui valori perene au fost aşezate tot timpul sub stindardul credinţei creştine” [Vezi aici lucrarea noastră Apologetica Ortodoxă – mărturisire şi apostolat, Ed. Mitropolia Olteniei, Craiova, 2017, pp. 333-338]. De aceea, atunci când vorbeşte despre darul cel mai de preţ cu care Biserica încununează cultura şi spiritul naţional al poporului nostru, marele teolog român face trimitere la dogme ortodoxe. Rânduiala şi rostul lor nu este, prin urmare, acela de a îngrădi perspectiva de cunoaştere şi dezvoltarea intelectuală a unui popor, ci de a desemna „un contur generos pentru o viaţă normală” [Pr. prof. Dumitru Stăniloae, „Ortodoxie şi românism”, în vol. Ortodoxie şi românism, Opere complete VIII, Ed. Basilica, Bucureşti, 2004, p. 59].
În cele mai sus spuse am dorit să aducem în actualitate pilda de „filosofie creştină” cu care s-a încununat întotdeauna satul românesc. Marile noastre spirite religioase şi gânditorii de geniu, filosofii creatori de sistem şi rapsozii dorurilor strămoşeşti, reprezintă dovada concretă de valoare a satului românesc - arc peste timp. Apologia şi mărturisirea acestor valori perene în faţa unei societăţi înclinate spre secularizare şi globalizare este o datorie sfântă pe care noi, în calitate de slujitori ai Bisericii, trebuie să o împlinim.

Pr. Lect. Dr. Ioniță APOSTOLACHE