Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

Imaginea satului românesc reflectată în creația lui George Enescu (I)



,,Eu sunt cinci într-unul: compozitor, dirijor, violonist, pianist și profesor”, spunea marele Enescu despre el însuși. Cu toate că familia sa nu era o familie propriu-zisă de muzicieni, ei nu erau străini de muzică: tatăl său cânta vocal și la vioară și dirija un cor, iar mama sa cânta la pian și chitară. La 4 ani, micul Enescu a primit prima sa vioară, iar „profesorul” său a fost un lăutar, Lae Chioru, care l-a și inspirat pe George în primele sale compoziții de mai târziu.
Primul om cu adevărat învățat în ale muzicii și care l-a testat pe micul Enescu a fost Eduard Caudella, profesor de vioară și director al Conservatorului din Iași din acea vreme. Văzând un așa mare talent, l-a trimis să studieze la Conservatorul din Viena la doar 7 ani. La Viena a fost ușor de remarcat, a cântat în orchestre de la vârstă fragedă, și a primit sfaturi de la Brahms. A studiat vioara cu Joseph Hellmesberger jr., iar compoziția cu Robert Fuchs.
 În 1895 pleacă din Viena pentru a-și continua studiile în materie de muzică la Paris. Printre profesorii săi de la Paris erau Gedalge, care l-a învățat arta contrapunctului, iar compoziția a studiat-o cu Massenet și Faure. Însuși Ravel, unul dintre prietenii lui Enescu, spunea despre el că era cel mai priceput elev de la ora de contrapunct. Cu toate acestea, Enescu introducea în lucrările sale și elemente personale, după cum vom vedea în cele ce urmează în Suita nr. 3 pentru orchestră. 
Cele mai cunoscute lucrări ale sale datează de la începutul secolului XX, cum ar fi Rapsodiile române sau Suita nr. 1 pentru orchestră. După Primul Război Mondial își continuă activitatea artistică atât din punctul de vedere al interpretului, cât și din cel al dirijorului, susținând concerte în Europa și Statele Unite ale Americii, însă are și o activitate pedagogică considerabilă, printre elevii săi aflându-se și Yehudi Menuhin. Câțiva ani mai târziu, după instaurarea dictaturii comuniste, se va muta definitiv în Franța, unde se va și stinge din viață. Creația sa cuprinde lucrări care aparțin tuturor genurilor muzicale: operă, simfonii, lucrări pentru orchestră, muzică de cameră sau lucrări pentru pian. Enescu utilizează o scriitură îndrăzneață a cântului profund al poporului său incluzând timbralități care fac trimitere la Schönnberg sau Webern și folosește sferturile de ton în opera care constituie cheia de boltă a creației enesciene, Oedipe.
Stilul său componistic este greu de definit; oscilează între stilul romantic monumental, tendințe neo-baroce (de exemplu în Simfonia I utilizează limbajul polifonic al sfârșitului de secol XIX), exprimare modernă personală și influența folclorului românesc. Toate acestea se adună într-un stil unic specific enescian, dând naștere unor capodopere. Avea o manieră personală de a aduna cântece din folclor și nu numai, iar apoi le unea într-o singură lucrare, cum ar fi Rapsodiile sau Suitele pentru orchestră sau pian.
Suita nr. 3 pentru orchestră, Săteasca
Una dintre cele trei lucrări care declară prin conținutul programatic viața satului în care Enescu și-a petrecut copilăria și care i-a influențat toată creația, începând cu primul opus, Poema română, este Suita a III-a pentru orchestră „Săteasca”. Chiar începând cu numele lucrării, care fixează un cadru descriptiv și evocator, putem detecta subiectul tratat de compozitor. Suita a fost terminată în anul 1938 la vila Luminiș din Sinaia, tot într-un mediu rural, loc unde Enescu își mai petrecea timpul. Lucrarea este constituită din cinci părți, fiecare dintre ele reflectând câte un moment edificator al vieții sătești, exact așa cum își amintea Enescu din copilăria sa: Satul meu este ca multe altele. Are o biserică frumoasă ale cărei icoane de aur par că prind viață în fumul de tămâie. Locuiam într-o casă mică cu pridvor de lemn vopsit, unde se uscau funiile de ceapă la soare. Și acum mai văd țăranii, în cămăși albe cu ilice albastre, cântând în asfințit... cât despre meleagurile din împrejurimi, alții le-au descris mai bine decât aș putea-o face eu. Ei au evocat „...melancolia nesfârșită a drumurilor pustii de țară, cu făgașuri adânci și prăfuite, din care se desprinde parcă, în căldura dogoritoare, o mireasmă de vanilie. Nici un copac, nici un tufiș, nici o piatră de hotar. Ici și colo câte o fântână cu cumpănă, din timpuri străvechi, pierdută în întinderea nesfârșită, cu margini rustice din lemn sau de pământ bătut. Câteodată un iepure tresare și trece drumul ca o săgeată. Nesfârșitul șir de care, trase de boi cu pas domol. Și departe, foarte departe, răsună fluierul unui păstor singuratic”. [Principessa Cantacuzino, Memorii]. Da, aceasta este cu adevărat imaginea țării mele, pe care am dus-o pretutindeni cu mine. În această seră înăbușitoare și plină de patimă am crescut prea repede. Și dacă sunt astăzi un om mai mult decât sensibil, ca o rană vie, pricina, cred, o datorez copilăriei mele [Bernard Gavoty, Amintirile lui George Enescu, Editura Muzicală, București, 1982, p. 22-24].
Toate cele cinci părți sunt tablouri muzicale foarte atent conturate, iar fiecăruia îi este atribuit un nume specific de unde ne putem da seama ce temă din viața satului este tratată în partea respectivă: 1. Primăvară pe câmp; 2. Copii în aer liber; 3. Vechea casă a copilăriei, la apus de soare. Păstor. Păsări călătoare și corbi. Clopot de vecernie; 4. Pârâu sub lună; 5. Dansuri țărănești.
Prima parte și totodată primul tablou, Primăvară pe câmp, reflectă dezmorțirea întregii naturi după iarnă, iar imaginile vizuale ale acestui tablou sunt ușor de detectat cu ajutorul muzicii. Enescu a reușit să transmită starea perfectă de trezire a naturii la viață cu ajutorul timbralității fiecărui instrument în parte. Incipitul stă sub semnul rapsodiilor, deoarece linia melodică se aseamănă oarecum cu cele prezente în rapsodiile române, iar aici ea este interpretată de flaut, clarinet și viori, aducând un suflu specific melodiilor populare de joc, atât de prezente în viața satului românesc. După introducerea ascultătorului în lumea satului cu ajutorul acestei prime idei muzicale de joc, Enescu aduce sonorități care reflectă înverzirea naturii și înflorirea copacilor. Ele sunt subliniate auditiv prin amplificarea aparatului orchestral: compozitorul începe imaginea cu mai puține instrumente, iar pe parcurs tot adaugă câte un instrument pentru a ajunge în punctul culminant al exploziei naturii cu toată orchestra care participă la eveniment, redând și o sonoritate mai amplă și mai sugestivă a naturii în plină forță.
Un alt element important în această primă parte îl constituie instrumentele de suflat din lemn (flaut, oboi, clarinet și fagot), care, datorită timbrului, pot sugera imagini auditive ale păsărilor care revin pe meleagurile lor atunci când primăvara se face simțită.
Partea a doua, Copii în aer liber, reflectă, după cum ne dăm seama și din nume, activitățile celor mici. Încă de la începutul părții asistăm la o încadrare categorică a muzicii în ritmul alert al copiilor, deoarece există notația de tempo Allegro con brio (repede cu vitalitate și spirit) iar încadrarea metrică a muzicii este în măsura de 3/8, măsură care se folosește în general pentru tempouri mai mari. Aceste lucruri determină o muzică vie care se desfășoară pe un ritm destul de simplu, iar discursul melodic este și el adaptat copiilor, dezvăluind o simplitate aparte, specifică vârstei inocente.
Având în vedere că acest tablou scoate în evidență energia copiilor, compozitorul a reușit să sublinieze schimbul constant de jocuri prin alternarea diferitelor instrumente sau preluări ale aceleiași linii melodice de la un instrument la altul (ceea ce sugerează copiii care tot fac schimburi de rol în timp ce se joacă). Un alt element care contribuie la zugrăvirea imaginii jocului copiilor îl constituie modificarea frecventă a ritmului, cam de fiecare dată când și ideea muzicală își schimbă traiectoria. Tot în cadrul ritmului, un element important îl constituie instrumentele de percuție, printre care regăsim timpanul, tamburina, xilofonul și clopoțeii, instrumente care se potrivesc cu personalitatea copiilor.
Partea a doua este plină de culori instrumentale, deoarece fiecare instrument în parte are timbrul său specific, iar combinația dintre multitudinea de instrumente reflectă personalitatea fiecărui copil dintr-un grup. Așa cum instrumentele au specificitățile lor, la fel și copiii sunt diferiți și plini de surprize, iar acest fapt este atent subliniat de către compozitor în lucrare. Pianul și harpa ajută și ele la conturarea imaginii copiilor care se joacă, cum de la o măsură la alta se schimbă tipul de scriitură, așa cum și copiii își schimbă felul de a se juca sau chiar schimbă jocul.
Există un moment specific zburdălniciei copiilor prezent la două oboaie soliste, unde Enescu introduce o melodie mai disonantă pe baza unei percuții, pentru a sugera acest aspect.
Cea de a treia parte, Vechea casă a copilăriei la apus de soare. Păstor. Păsări călătoare și corbi. Clopot de vecernie, aduce un climat expresiv foarte profund, în care fiecare dintre imaginile acestei secțiuni vor căpăta un lirism specific lui Enescu. Prima imagine, cea a casei copilăriei, este conturată cu ajutorul unei părți mari din orchestră, însă compozitorul nu utilizează tot aparatul orchestral. Apusul de soare este reprezentat printr-un ritm static în cadrul orchestrei, cu mici mișcări ale liniei melodice, însă instrumentele preiau notele lungi unele de la altele, iar astfel nu se întrerupe muzica. Peste acest ritm static se întrepătrund mici celule muzicale la instrumentele de suflat în principiu, care sugerează că lumea satului nu se mai mișcă atât de mult pe timp de seară, ci doar uneori se mai întâmplă să existe ceva cu adevărat important încât să scoată omul din casa lui. Atmosfera aceasta de încremenire pe timp de seară este atent îmbrăcată în muzică, iar auditorul este imediat transpus într-o lume a satului la înserare.
Imaginea următoare, cea a păstorului, este mult mai simplu conturată. După o sonoritate mai amplă datorită numărului instrumentelor, păstorul este reprezentat doar de oboi, care se întâmplă să fie și instrumentul cu specific pastoral din orchestră. Oboiul solist intonează și interpretează o linie melodică colorată, bogată atât în registru, cât și la nivelul elementului ritmic. Împreună cu imaginea păstorului, se face simțită și imaginea păsărilor și a corbilor. Păsările dau năvală peste linia păstorului cu ajutorul unor intervenții acordice disonante, care apar pe timpii slabi din măsură, accentuând starea de incomoditate care se așterne la venirea corbilor pe timp de seară. Multitudinea de păsări este foarte bine sugerată de către aceste acorduri (suprapuneri de mai multe note) și mai ales este foarte atent plasată în discursul muzical, ea întrerupând păstorul exact în momentele „inoportune” (pe timpii slabi). Acest fapt conduce starea către un sentiment apăsător, semn că se apropie noaptea, moment în care totul devine posibil.
Elementul care ajută la regăsirea echilibrului nocturn este biserica, iar din acest punct de vedere, Enescu introduce clopotele atât în titlu, cât și în muzică. În momentul în care starea devine tot mai apăsătoare, se fac auzite clopotele din sat, care vin să aducă liniște și pace pe pământ. Imaginea auditivă a clopotelor este prezentă în a doua jumătate a părții, și insistă să se facă auzite până la final, când se instalează liniștea mult dorită de săteni.
Toate aceste elemente ajută la conturarea imaginii de înserare a satului, iar Enescu utilizează timbrul specific fiecărui instrument pentru a scoate în evidență multitudinea de stări sufletești care acompaniază momentul apusului. Toate aceste coloraturi sonore adunate dau naștere unei muzici care are multe valențe impresioniste, curent muzical din care compozitorul s-a inspirat în nenumărate rânduri în lucrările sale.

Drd. Teodora ȘTEFAN