Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Mărgăritare risipite: satele din Mărginimea Sibiului (III)




Aşa cum am arãtat în precedent contribuţie, Tratatul de pace de la Adrianopol, din 1829, a constituit o frână în dezvoltarea tranhumanţei, obligându-i pe unii economi de oi din Mărginimea Sibiului să-şi schimbe profilul activităţii. Prevederilor acestui tratat li s-au adăugat iernile geroase şi lungi care au urmat – inclusiv iarna cea rea din 1875 – şi care i-au obligat pe ardeleni să-şi caute alt vad. Cei din munţii Moldovei au trecut în sudul Basarabiei, de unde o parte dintre ei s-au îndreptat spre Crimeea, cea cu ierni blânde şi unde au putut creşte oi de rasă superioară, ţigăi, merinos, astrahan. Alţii au rămas în Dobrogea, stabilindu-se într-o serie de localităţi aflate între Cernavodă şi Constanţa: Medgidia Bilbirul Mic, Ciocârlia, Nazarcea, Cobadin, Peştera, Idrezul, Izvorul Mare etc. Datorită acestui fapt – scriau autorii monografiei despre Săliştea Sibiului în 1990 – şi astăzi întâlnim prin oraşe şi alte localităţi dobrogene zeci chiar sute de familii [cu nume din Mărginimea Sibiului]: Bârsan, Chipară, Cindrea, Dădârlat, Domnaru, Hânsa, Martin, Neda, Roşca, Schiopu, Sorescu, Şteflea, Tâmpănaru, Vulcu etc.  (Victor V. Grecu (coord.), Săliştea Sibiului străveche vatră românească, Sibiu, 1990, pp. 145).
De reţinut faptul că, iniţial, rasa de oaie cea mai răspândită în Mărginimea Sibiului a fost cea ţurcană – unii îi spun şi bârsană – cu piele groasă şi fir de lână lung, puţin pretenţioasă la întreţinere, cu alte cuvinte, propice climei aspre de munte. După un timp, oierii care au păşunat în zonele amintite în acest excurs, au schimbat treptat oile ţurcane cu cele ţigăi, ba au obţinut oaia stogoşă, prin încrucişarea celor două rase (Ibidem, p. 146).
Deşi Cadrilaterul a devenit parte a României numai în 1913, mărginenii au ajuns aici cu mult înainte, un exemplu fiind cel al locuitorilor din Tilişca sibiană, care au fondat o localitatea Aidemir, la 7 km de Silistra, încă de prin anii 1860-1870. Aici, Eforia Şcoalelor româneşti a finanţat şcoli pentru copiii românilor mocani locali, în condiţiile în care acest teritoriu era administrat de Bulgaria, ea însăşi sub suzeranitatea otomană. Aceste şcoli se aflau sub aceeaşi tutelă ca acele destinate aromânilor din Grecia si Macedonia. Concret, şcoala primară din Aidemir cu predare în limba română funcţiona încă din 1880 (Nicolae M. Nicolae, Cadrilater: de la Aidemir la Almalau, în „Glasul.info”, (http://glasul.info/2015/04/26/cadrilater-de-la-aidemir-laalmalau/).
În ceea ce priveşte transhumanţa, consulul austriac din Rusciuc – azi Ruse; în trecut, în bulgară, Golyamo Yorgovo, adică “Giurgiul Mare” – raportează că, pe la 1850, pe câmpiile ţinuturilor Silistra şi Varna, păşunau peste un milion de oi ale oierilor români. Într-un singur an, mai precis, în 1883, prin carantina Piua Pietrei, au trecut în sudul Dunării 159.689 oi, 8.661 capre, 73.589 cai, precum şi 264 măgari cu 1029 de ciobani însoţiţi, beînţeles, de câinii lor. (https://ro.wikipedia.org/wiki/Mocani#Mocanii_.C3.AEn_Cadrilater.2C_Bugeac_.C8.99i_Crimeea).
Ar fi interesant poate nu de analizat în acest cadru, ci doar de menționat acum, la final, un anumit aspect al interrelației om-animal, cu referire strictă la cele de povară (cai, măgari). Uneori se folosesc chiar un început de comenzi articulate, referitor la acţiune sau folosind numele dat animalului. De reținut că utilizarea semnalelor sonore nu este rezultatul dresajului lor, ci a unei convieţuiri în gospodărie cu animalele: îngrijire, adăpostire, hrănire, preocupări pentru sănătatea lor şi chiar relaţii afective, dar care nu depăşesc scopul funcţional pentru care ele sunt crescute în cadrul familial al gospodăriei. (Valer Deleanu, Semnale sonore om – animalul de tracțiune în Țara Oltului, în ”Studii și Comunicări de Etnologie”, XXIX, 2015, pp. 213-219, la p. 2013).
Dr. Constantin Ittu

Profesor asociat, Universitatea Lucian Blaga, Sibiu