Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Câteva reflecţii despre sat în viziunea părintelui Dumitru Stăniloae (IV)




Dacă în Occident vitraliile ţin locul geamurilor uriaşelor biserici, dar se pierd în imensitatea spaţiului şi sunt greu accesibile vederii amănuntele scenelor pe care le reprezintă, la noi ele au devenit icoane în case, spune părintele sporind intimitatea şi atmosfera de taină şi de pace, adâncind reflecţia şi umanitatea membrilor familiei. Fragilitatea lor, pusă la îndemână imediată a mărit delicateţea interiorului casei şi a celor ce umblau cu ele.[1]
Părintele e convins că imaginaţia creatoare a poporului român manifestată înainte pe planul culturii populare poate deveni o forţă creatoare explozivă pe planul unei culturi mai înalte la care aspira Lucian Blaga.[2]
În sensul acestei ,,dezvoltări creatoare explozive” ar fi interesant de privit ,,evoluţia” acestui demers prin prisma lui Blaga unde ,,copilăria” are înţelesul de ,,vârstă adoptivă” a unei întregi colectivităţi prilejuind ,,cultura minoră” şi ,,maturitatea”, ca vârstă adoptivă ce produce o ,,cultură majoră”. Aici se dezvoltă relaţia sat-oraş care impune şi întrebarea părintelui Stăniloae: în ce măsură imaginaţia creatoare a poporului nostru manifestată în port, cântec, joc, artă manuală se va mai putea manifesta în mediul urban în condiţiile unei tehnologizări masive.[3]
O altă trăsătură a ethosului românesc o vede părintele în ,,luciditate şi duioşie” vorbind despre natura paradoxală a sufletului românesc ce sintetizează luciditatea şi realismul occidental cu realitatea intuitivă şi trăirea fiinţială a Orientului. La român, luciditatea e în acelaşi timp şi duioşie. Căci duioşia e o luciditate a inimii care luminează şi realizează starea normală a domeniului interpersonal. Românul înţelege compătimind, spune părintele, şi compătimeşte înţelegând. El este înţelegător în sensul duios sau afectiv al cuvântului, pentru că e inteligent; sau e inteligent pentru că ,,înţelege” în sensul afectiv al cuvântului.[4]
Cine mai vorbeşte astăzi de inteligenţa românului? Ideea de azi se ,,învârte” în jurul hoţiei, nesimţirii şi lipsei de morală cu care e ,,înzestrat” românul.
Părintele aminteşte de o formă specială a lucidităţii: ,,deşteptăciunea românească” privită ca o nuanţă practică, a omului care înţelege situaţiile şi le face faţă indiferent de complexitatea lor.
Părintele aminteşte apoi de ironie şi umor – alte trăsături ale ethosului românesc care stau într-o continuitate cu deşteptăciunea. Ironia atestă un ascuţit spirit de observaţie, o fină sesizare a oricărei trăsături ce se abate de la măsura cuvenită, un uimitor dar de a caracteriza acea abatere, prin porecla corespunzătoare.
Umorul deţine un loc la fel de important în viaţa poporului român. Părintele îl vede ca zâmbet aproape permanent prin care se exteriorizează spiritul lui. Prin el românul manifestă o robusteţe de spirit nedoborâtă de greutăţile vieţii, este forma lui de luptă. Dacă întâlnirea e o sărbătoare, zâmbetul exprimă bucuria acestei sărbători.[5]
Nu putea lipsi din acest Panteon al ethosului românesc: dorul văzut ca simţire acută a absenţei celor dragi. În dor se trăieşte o prezenţă acută a celor absenţi. Dorul transfigurează persoana iubită sau, mai degrabă, e ochiul care vede sau actualizează aura transfiguratoare care învăluie o persoană.
Dorul românesc stă în legătură cu personalismul comunitar al poporului nostru şi, poate, cu al popoarelor din Estul şi Sud-estul Europei, părtaşe la aceeaşi spiritualitate traco-slavo-bizantină.[6]
Alături de dor, păritele vorbeşte despre omenie, un cuvânt cu un sens puternic doar în limba română pentru că e legat fundamental de om. Ea are multe sensuri şi e prezentă în mod difuz într-o mulţime de însuşiri ale poporului român. E un nume general pentru toate relaţiile cinstite, sincere înţelegătoare, lipsite de gândul înşelării semenilor. A fi ,,om de omenie” înseamnă a fi om adevărat.
Părintele e convins că omenia reprezintă pentru poporul român trezvia deosebită la umanitatea şi la comuniunea în umanitate, reprezintă conştiinţa unităţii umanităţii şi a comuniunii în ea, ca valoare supremă imanentă şi criteriul oricărei valori. Dar aceasta înseamnă că în umanitate şi în comuniunea în ea este străvezie  şi eficace adâncimea ultimei taine a existenţei.[7]
O altă trăsătură care vizează aspectul comunitar al românului de la sat este ospitalitatea văzută în raporturile cu străinii prin prizma cărora se vede şi conştiinţa propriei valori. Trebuie remarcat în tot acest studiu despre trăsăturile ethosului românesc profunda cunoaştere a nenumăratelor nuanţe care modifică spiritul românului în funcţie de împrejurările trăite pe care le dezvoltă cu multă meticulozitate părintele Stăniloae, având vocaţie de bijutier în analiza complexităţii fenomenului etnic românesc.
Nu putea lipsi dintre aceste trăsături ,,universalul” ca deschidere a sufletului românesc spre toate creaţiile spiritului uman de pretutindeni. E deschis spre Occident dar are legături şi cu Orientul. Se interesează de tehnică, dar şi de cultura spirituală. Asimilează şi adaptează orice tendinţă literară şi artistică, primeşte tot ce capătă undeva o importanţă dar autohtonizează totul.
Părintele Dumitru sesizează unele aspecte care merită amintite şi aici. Influenţa calvină am folosit-o pentru a introduce limba română în Biserică şi în scrisul nostru şi nu pentru a ne însuşi calvinismul. Ne-am folosit de iluminism pentru a pune poporul la curent cu cultura contemporană şi a-i ascuţi conştiinţa naţională, nu pentru a ne însuşi un naţionalism individualist, cum au remarcat cercetătorii mai noi ai iluminismului românesc.
Călugării noştri s-au folosit de cunoştinţele de limbă greacă pentru a traduce minunatele texte de spiritualitate bizantină. Legătura cu Bizanţul a stimulat pictura mănăstirilor noastre şi atmosfera de comuniune dintre credincioşii adunaţi în ele.
Autohtonizarea românească este văzută de părintele Dumitru ca o încadrare a influenţelor străine în echilibrul şi în interpenetrarea stărilor sufleteşti bogate şi contradictorii, care constituie dominanta spiritului românesc. Doar datorită acestei însuşiri spiritul românesc se face apt să asimileze orientări şi creaţii atât de variate şi de contradictorii.[8]
Ca o ultimă trăsătură a dimensiunii ethosului românesc părintele se opreşte asupra spiritualităţii transfiguratoare a satului românesc integrând toate trăsăturile menţionate până aici în vatra satului românesc.
Părintele recunoaşte că toate formele de manifestare naţională se resimt de prezenţa credinţei creştine în ele, de simţul ei de taină, de unirea lor în ea, de moralitatea curată şi de spiritul viu al comuniunii. Aceste ,,forme de manifestare naţională” sunt pervertite în satul românesc de azi pentru că satul şi-a pierdut în modernitate legătura cu credinţa. Poate de aceea nu mai simţim în mod natural profunzimea tradiţiilor strămoşeşti legate de viaţa satului: cântecul, jocul, portul, obiceiurile de nuntă şi înmormântare, pentru că şi-au pierdut izvorul comun care era credinţa. În virtutea ei toate aveau sens pentru că erau transfigurate de curăţenia credinţei.  Comunitatea din jurul bisericii împiedică pe ţăranii noştri să se exprime în cuvinte necuviincioase. Fiecare are grijă să ,,nu se facă de râs în sat” şi fiecare este preţuit pentru ceea ce aduce propriu în viaţa satului: prin firea lui glumeaţă, prin pilda de hărnicie, de seriozitate morală etc.[9]
Poporul român n-ar putea formula un sistem filosofic plin de neîncredere în comunitate asemenea celui al existenţialismului occidental. Comunitatea românească stimulează destoinicia, gândirea personală şi imaginaţia insului, pentru a-l face să aducă ceva nou şi propriu în viaţa comunităţii, e de părere părintele Stăniloae. Nu ştiu dacă în condiţiile de azi, în care mentalitatea individualistă occidentală a pătruns mai mult decât necesar şi în lumea satului mai putem vorbi de acea comunitate ,,genuină” lipsită de extravaganţele păgubitoare bunei cuviinţe şi rânduieli.
Cu toate acestea n-ar trebui să abdicăm de la valorile comunităţii pe care o putem relansa de la sat spre oraş, în cadrul căreia persoana deschide ochii vii şi iradianţi asumându-şi comunitatea de viaţă. În comunitate omul trăieşte viaţa integrală a umanităţii, care se înviorează ca şi comuniune. Părintele Dumitru e conştient că doar din această umanitate integrală creşte insul ca om întreg, şi el, la rândul său, contribuie la întregirea umanităţii ca şi comuniune. Ar fi inutil de amintit traumele copiilor abuzaţi, a familiilor lipsite de iubire şi înţelegere, a cuplurilor divorţate ce au pierdut legătura de comuniune.
Tranziţia de la oraş la sat şi de la sat la oraş a creat mereu momente de răscruce şi de criză în ceea ce priveşte formele tradiţionale de comunitate ale insului, fie că vorbim de familie, rudenie, sau naţie, văzute ca forme de comunitate organică în Orient.
Occidentul a căutat să pună în locul comunităţilor organice forme organizatorice de comunitate dependente, în aparenţă, de voia individului: instituţii de învăţământ, intreprinderi productive, asociaţii de tot felul. Părintele Dumitru e convins că acestea nu creează unitatea intimă/organică de care are nevoie individul. Ele îşi împlinesc un rost de susţinere spirituală a individului numai când se sprijină pe comunităţile organice naturale (familie, rudenie, naţie).
În acest context ,,reflecţiile” despre sat ale părintelui Stăniloae îşi găsesc valabilitatea. Ele exprimă nevoia poporului nostru de a nu pierde ,,încadrarea în comunităţile organice” după chipul individualismului occidental ci să adapteze viaţa oraşului unor forme de comunitate organizate legate de comunităţile organice, având ceva din intimitatea lor.[10]
Spiritul românesc îşi poate actualiza viaţa de comunitate, familiaritatea lui comunitară chiar în complexitatea mult sporită a oraşului modern.
Spaţiul din jurul blocului - spune părintele - poate deveni uliţa satului, cartierul poate lua locul satului. Mărimea blocului este menită să adapteze omul la dimensiuni mai mari, lărgind viziunea omului despre comunitatea căreia îi aparţine.
Numai în această viaţă de comunitate omul îşi va găsi identitatea lui personală şi va simţi că înseamnă ceva pentru o seamă de persoane.
Într-o modernitate care îşi dispută extremele între un sincretism religios şi fundamentalism religios, între secularizare şi setea de spiritualitate autentică, între globalism/cosmopolitism şi multiplicarea atitudinilor naţionaliste şi a conflictelor interetnice, părintele Dumitru Stăniloae ne ,,racordează” la valorile tradiţionale ale satului printr-un suflu nou ce ţine de redescoperirea ,,tainei persoanei”.
                                                                                   
Pr. Dr. Cristian MUNTEAN



[1] Ibidem, p. 91.
[2] Vezi pe larg: ,,Elogiul satului românesc” în Izvoade, eseuri, conferinţe, articole Ed. Minerva, Bucureşti, 1972, pp. 33-48.
[3]  Vezi şi Ion Mânzat, Istoria psihologiei universale, editţia a II a, revăzută şi adăugită, Univers enciclopedic gold, Bucureşti, 2012, pp 1007-1008.
[4] Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Reflecţii, p. 105.
[5]  Ibidem, p. 120.
[6] Ibidem, pp 134-139.
[7] Ibidem, p. 149.
[8] Ibidem, p. 159.
[9] Ibidem, p. 165.
[10] Ibidem, p. 461.