Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 3 martie 2020

Un mistery novel românesc, sau misterul s-a născut la sat, cronică de carte


Anul omagial al satului românesc în Patriarhia Română, Întâlnire a Tinerilor Ortodocși la Brașov cu tematică legată de noua transhumanță, de la sat-oraș-oraș-internet/ satul virtual al rețelelor de socializare, iată un bun prilej (sau mai multe) de a vorbi despre o lume trecută cumva dacă nu în background, măcar în istorie.
Autor român născut la sat, în Gersa, de Bistrița-Năsăud, în 1975, Dan Coman a debutat cu poezie, anul cârtiței galbene (Timpul, 2003), iar în 2004 a primit Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” Opera Prima și Premiul de Debut al Uniuni Scriitorilor din România. Debutează în proză în 2010, cu Irezistibil (Cartea Românească), apoi publică Parohia (2012; 2017) și Căsnicie
(2015; 2016).
În 2019, Coman publică aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată, la Polirom, roman scris într-o perioadă petrecută în Iowa, Statele Unite, în cadrul unui International Writing Program. Cele două părți ale cărții îmbină perspectivele unor personaje pe cât de diferite, pe atât de puternice, demonstrând măiestria creatorului lor. Este de apreciat și faptul că scriitorul poate jongla ușor între masculin și feminin, între cele două perspective despre care se spune adesea că sunt greu de redat de același autor. Interesantă îmi pare și construcția romanului, cele două părți care la început nu par a avea legătură între ele, dar care – până la final – se lipesc și se suprapun de multe ori, creând o imagine cuprinzătoare a unui sat contemporan deopotrivă ermetic, pentru neavenit, și în luptă pentru o dărâmare a miturilor, pentru nativ.
Avem și nu avem o poveste de la sat. Avem și nu avem o poveste a unui sat contemporan de munte. Avem și nu avem personaje tipice mediului; avem și nu prea avem o acțiune demnă de un alt secol într-o ramă de mit post-rural. Avem două (sau chiar patru-cinci) personaje feminine puternice, fiecare în felul ei. Avem un personaj masculin pe care l-am putea considera mind-blowing pentru atmosfera tipic pastorală a satului. Avem o marginalitate adusă la centru, prin personajul țigan care se căsătorește cu vindecătoarea satului, devenind personaj principal, și mai avem și o figură care – în situația tipică a unui oraș contemporan – ar fi constituit un personaj de centru, favorizat în urban, și cu toate acestea, în sat, este marca noului, a încălcării preceptelor, deci indezirabil. Avem o femeie a cărei copilărie năucește și avem o alta, a cărei bătrânețe și văduvie sunt de poveste. Și pentru a întregi tabloul, avem și o femeie a cărei întreagă viață este un mister, este un miracol, face parte din registrul personajelor care aseamănă într-un fel atmosfera din jurul lor cu cea din cunoscuta La țigănci, a lui Mircea Eliade.
Discuția care poate fi începută de la romanul lui Coman este aceea despre un sat românesc al secolului XXI, sat în care nu s-a terminat deloc cu lumea misterelor și a vindecărilor miraculoase, cu lumea prejudecăților și a superstițiilor, dar totuși s-a trecut abrupt la contemporaneitate, cu uzine, mașini și campionate de fotbal județene, cu lecturi, fotografii și muzică clasică bune. Este aici o îmbinare de prezent și trecut, în oameni, în obiceiuri, în cultură sau lipsa ei, pe care nu le putem trece cu vederea, dimpotrivă, ne ajută să înțelegem dificultatea traiului într-un asemenea tărâm de legătură între lumi, între timpuri ale istoriei. Avem personaje din contemporaneitate care intră în țesătura de magic și miraculos a satului, cu vindecătoarele și obiceiurile sale aparținând unor alte timpuri, dar avem și personaje aparținând de drept satului și cu toate acestea trăind foarte bine și firesc înrădăcinate în secolul nostru. Coliziunea între tradiționalul magic și rupt parcă din pânzele unor alte epoci (întruchipat mai ales de masa țăranilor și de popa din sat, mereu călare pe roibul său și rostind ecteniile de înmormântare de la înălțimea nărăvașului său animal) și noul adus de un personaj scriitor, cumva un dezvăluitor și un revelator, prin însăși menirea profetică a poetului și prozatorului, a profesorului, este una puternică, dramatică, din care reprezentantul secolului XXI iese zdruncinat, dacă nu aproape distrus.
Sper că v-am trezit interesul atât față de scriitorul Dan Coman, cât și de cartea de față, pentru că merită. Mai sper și că întrebările pe care le ridică un astfel de roman nu vor rămâne doar în imaginar sau în mintea cititorului, ci – poate – vor naște un dialog despre necesitatea corelării, a prezervării a ceea ce este bun și folositor, dar și a adaptării la nou, la contemporan.

 Pr. Prof. dr. Daniel PUIA-DUMITRESCU



[Dan Coman, aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată, editura Polirom, Iași, 2019, 205 p.]