Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Câteva reflecții despre sat în viziunea părintelui Stăniloae (II)




Se pare că impresionaţi de cuceririle ştiinţei şi tehnologiei începem să uităm  modul firesc de a trăi în comuniune cu semenii noştri. Ne-am blindat în individualitatea noastră şi am alcătuit oraşe impersonale izolându-ne în relaţii reci şi virtuale. Toate acestea influenţează parcursul vieţii lăuntrice dar şi sociale, morale şi spirituale.
Profesorul Mantzaridis vede omul contemporan sub dominaţia tehnicii deposedat de profunzime spirituală, a cărui minte e detaşată de inimă. Vede individul crud, egocentric, care se iubeşte pe sine, care este indiferent faţă de semenul şi mediul înconjurător şi care Îl uită pe Dumnezeu. Sufocându-se în această stare, explică profesorul Mantzaridis, doreşte să revină la viaţa naturală şi la relaţiile primordiale pentru a-şi redobândi identitatea şi pentru a afla sens vieţii sale. Dar şi această revenire, atunci când are loc, de obicei este superficială şi nu atinge sinele cel mai profund, pentru că omul postmodern trăieşte într-o atmosferă sufocată de informaţii, rămânând în mod esenţial neinformat [Georgios I. Mantzaridis, Tradiţie şi înnoire, trad. Florin Toader Tomoioagă, Ed. Doxologia, Iaşi, 2017, p. 99].
Părintele Stăniloae explică dependenţa umanului de natură arătând că natura e o parte a naturii omului, e sursa unei părţi a naturii umane şi deci condiţie a existenţei şi a dezvoltării integrale a omului pe pământ. Omul nu se poate concepe în afara naturi cosmice, iar natura nu e numai condiţia existenţei omului singular, ci şi a solidarităţii umane.
Potrivit credinţei noastre, spune părintele Dumitru, fiecare persoană umană e într-un anumit fel un ipostas al întregii naturi cosmice, dar numai în solidaritate cu ceilalţi. Aceasta înseamnă că natura cosmică este comună tuturor ipostasurilor umane, deşi fiecare o ipostaziază şi o trăieşte personal într-un mod propriu şi complementar cu ceilalţi. O separare a naturii cosmice până la capăt între indivizii umani este imposibilă. [Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Teologia..., vol I, Ediţia a-III-a, Ed. IBMBOR, Bucureşti, 2003,  pp. 337-338].
În virtutea acestei chei putem înţelege discursul părintelui Stăniloae despre sat. El ne face să înţelegem profunzimea relaţiilor între oameni. Dacă Occidentul s-a mişcat între individualism, care separă în mod raţional pe oameni, fără să-i unească în profunzime, şi o unitate panteistă, care anulează originalitatea şi valoarea eternă a persoanelor, la români modelul acestor relaţii îl dă satul, în care nu aflăm nici individualismul separatist, nici dictatura care dispreţuieşte persoanele, ci aflăm unitatea în comuniune, prin care se preţuieşte identitatea ireductibilă a fiecărei persoane. Fiecare ins este preţuit pentru farmecul lui unic, dar fiecare ţine să placă tuturor, să fie preţuit de toţi [Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Reflecţii despre Spiritualitatea poporului Român, Opere Complete IX, Ed. Basilica, Bucureşti, 2018, p. 56].
Comuniunea voită, spunea părintele, este unitate în libertate. Este cunoscută povestea: într-un sat de lângă Făgăraş, copilul este învăţat să se roage: ,,Doamne, ţine pe taica şi pe maica! Doamne, ţine vitele! Doamne ajută-mi să nu mă fac de râs în sat!” Viaţa satului românesc e un model ideal pentru organizarea politică a statului [Ibidem.].
Părintele este convins că sinteza originară a fiinţei româneşti se menţine prin alipirea de locul în care dăinuieşte de milenii (satul) sau invers, alipirea la locul acesta menţine sinteza originară a fiinţei româneşti. Numai ,,ţinându-ne locului”, ,,rămânem cum am fost”, sau numai ,,rămânând cum am fost”, ,,ne ţinem locului” [Ibidem, p. 21].
Tradiţia Bisericii nu asumă doar ,,limbajul”, ci şi mijloacele tehnice ale fiecărei epoci. Iar această tradiţie este vie doar atunci când nu se raportează agresiv faţă de întreaga realitate pe care o întâlneşte, ci abordează în mod critic şi creator având întotdeauna ca măsură persoana lui Hristos. Pe scena ideologică apar de obicei luări de poziţie unilaterale, care se caracterizează fie prin ,,anxietatea în favoarea modernizării”, fie prin ,,anxietatea împotriva modernizării”. De accea ,,a rămâne locului” înseamnă asumarea tradiţiei într-o continuare creatoare, cu înţelepciune.
Premodernitatea, ne aminteşte profesorul Mantzaridis, este legată de tradiţie, care este identificată adesea cu conservatorismul şi este interpretată ca factor negativ şi piedică în calea progresului şi inovării. Tradiţia nu e conservare. Iar tradiţionalismul nu este conservatorism sau modernism. Tradiţia se extinde şi se manifestă ca mişcare şi viaţă neîntreruptă, iar acest lucru este valabil şi pentru sat nu doar la nivel teologic şi etic [Georgios Mantzaridis, Op. cit, p. 26].
Pentru că s-a format în acest spaţiu specific nicio fiinţă nu e atât de legată de spaţiul său ca cea a poporului român. Românul ,,tânjeşte” între străini, spune părintele Stăniloae. El nu mai este om întreg, atâta vreme cât este departe de ţară. Dorul lui nu se referă numai la persoane, ci şi la locul, la satul propriu. Dorul îl cheamă continuu să se întoarcă la spaţiul său originar. Numai intelectualul se rupe cu o relativă uşurinţă de satul propriu, sufletul fiindu-i luat în stăpânire de o ideologie abstractă, uniform universalistă [Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Reflecţii, p. 23]
Pentru ţăranul român, nevoit să-şi găsească rostul în afara casei plecarea de acasă e mai mult decât un eveniment istoric ancorat în spaţiu şi timp. Poate fi privit şi ca o negare a realităţii spirituale că-i aparţin lui Dumnezeu cu întreaga mea fiinţă, o revoltă la imposibilitatea de a locui în căminul dat din cauza sărăciei. Să plec de acasă înseamnă să trăiesc ca şi cum n-aş avea o casă şi aş fi nevoit să caut departe pentru a-mi afla una. Din acest punct de vedere putem spune că emigraţia din satul tradiţional este o desprindere drastică de modul de a trăi, a gândi şi de  a acţiona care-i fusese transmis omului din generaţie în generaţie ca moştenire sacră [vezi mai pe larg tema casei şi a plecării de acasă dezvoltată magistral în cartea părintelui Henri J. M. Nouwen, Fiul risipitor, povestea unei întoarceri acasă, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2017, p. 47-58. Pentru a înţelege şi drama acestei înstrăinări vezi şi cartea Lilianei Nechita, Cireşe amare , Ed. Humanitas, 2019 şi a Lidiei Stăniloae, Memoriile unui fugar, Humanitas, 2009].
Pr. Dr. Cristian MUNTEAN