Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

Satul şi ţăranul român – o monedă cu două feţe - perspectivă etnopsihologică aplicată satului BOHOLŢ (II)



Pentru mine, personal, Boholţul înseamnă ulcică, ploatăn, laibăr, ferdelă, loitre, te-ai nămânjât, te-ai floţăit, lipiu, pită de casă, scovărzi… Cel puţin, scovărzi prăjite în untură ca la mama Felici şi la tetea Niţu acasă n-am mâncat pe niciunde. Şi nici nu voi mai mânca vreodată. Nu aşa: scovărzi se mai pot face şi chiar mai gustoase decât acelea dar niciodată ca acelea mâncate în copilăria mea şi făcute de mama Felici. Pur şi simplu, pentru că ea nu mai e ,,aici”, ci ,,dincolo”. Nu mai e chipul ei, mâna ei, inima şi sufletul ei ca să frământe aluatul şi să se frământe odată cu ele. Cred că atunci când Dumnezeu l-a făcut pe om din ţărână, l-a frământat şi l-a modelat cum făcea şi mama Felici cu scovărzile. Creaţia ei unică şi strict personală în sensul cel mai bun şi pur al termenului.
Iar lapte ca la tetea Niţu, de unde? Parc-acuma-l văd pe scăuneciul ăla în trei picioare, de-o stabilitate treimică inegalabilă, cum îmi mulgea, ,,la cald”, direct în ulcică, aşa cu spumă groasă, un lapte ca un nor alb şi pufos de-mi răcorea vintrele şi sufletul. S-a dus şi el. Cu tot cu laptele lui. Şi cu tot cu frăgariul din curte. A murit şi el odată cu tetea. Doamne, ce pline de sânge şi viaţă mai erau şi fragile ălea. Când mă suiam în frăgar, zici că mă întâlneam cu toţi strămoşii mei care l-au sădit şi apoi, de-a lungul vremii, au gustat din roadele lui. Copiii mei nu vor gusta niciodată din frăgarul ăla pentru că şi el, acum, e ,,dincolo”. Ca să-i ţână de urât lu’ tetea Niţu. Atunci când l-am înmormântat, în curte, la capul lui nu era numai o creangă de măr, ci tot frăgarul ăla. Atâta doar că nu l-a putut lua nime’ să-l ducă la cimitir. S-a dus el singur după ce tetea n-a mai fost. S-a dus cu el şi cu mama Felici în veci. Doar n-o să-i lase tocma’ acum. S-a dus şi Pipăruş-Pătru, pe care, de mic ce era, nu-l vedeai cum mână caii chiar din propriile lor urechi. Numa’ biciul i-l auzai. Iar caii îl ascultau cu străşnicie tot aşa cum şi eu îl ascultam pe tetea cum povestea.
S-au dus toţi. N-a mai rămas nimic din toată cenuşa şi din tot praful lumii ăsteia. A rămas doar spuma, caimacul veşniciei lor în mintea şi inima mea. Iar de acolo nu vor pleca niciodată. Şi cum să plece vreodată de vreme ce eu acolo, şi nu altundeva, am pus prima dată  mâna pe coasă în grădină ,,la Mălene” împreună cu tăticu şi cu tetea. Cum să plece vreodată când eu acolo am pus prima dată mâna pe hăţurile cailor şi poate că, pentru prima dată, am simţit ce înseamnă asumarea responsabilităţii. Cu hăţurile ca şi cu hăţurile, dar, când am pus mâinile pe ghidonul drujbei ruseşti a lu’ tetea Niţu, am simţit atunci poate pentru prima oară, ca şi copil, ce înseamnă industrializarea. Pe vremea aia nu mă întâlneam ca acum cu zeci de camioane care cară buşteni te miri pe unde.
Cum aş putea să uit Dumineca aia luuungă, luuungă şi însorită în care citeam Maitreyi a lui Eliade. Eram în “casa de sus”, în camera din faţă sau ,,camera de dinăinte”, că aşa mă primeau bunicii… domneşte. După ceva vreme am aflat şi ce vroia să spună şi Blaga atunci când se referea la ,,Dumineca lungă şi fără de sară”.
Mă rog! Toate acestea s-au dus dar au şi rămas. Cam ca şi creanga de măr în trei ramuri – alt simbol treimic – de la capu’ mortului. Creanga a rămas, nu-i vorbă, dar cine-i mai pricepe sensul? Păi ce zice apropiatul mortului când dă nunului mărul? „Pe lumea aceasta să fie al dumneavoastră, iar pe lumea cealaltă să fie al mortului” [Aurel Drăguș, BOHOLŢ – Sat ardelean al tradiţiei, statorniciei şi speranţei, ediţia a II-a adăugită, Galaţi: Editura Axis Libri, 2014, pp. 121–122]. Adică nunul cu nuna să se bucure de dulceaţa roadelor şi a dulciurilor pe lumea asta, iar faptele bune pe care de altfel le şi simbolizează mărul mortului, să-i fie de folos mortului în lumea de dincolo. Cum zice şi Radu Gyr: „Sunt, Doamne, copt pentru cules,/ Nu că mi-s anii grea recoltă,/ Cât mi-este sufletul o boltă,/ De crengi sub rodul tot mai des”.
Sunt exact aceleaşi vorbe pe care le rosteşte şi nunul la masa de un an de zile de la cununie atunci când aducea nunul viţeaua hinului: „Pe lumea asta a dumneavoastră, iar pe cealaltă a noastră” [Ibidem, p. 109]. Altfel spus, voi să vă bucuraţi de bunătăţi în lumea prezentă şi nouă să ne răsplătească Dumnezeu în lumea de dincolo pentru ce vă dăm noi aici, pe pământ.
Se vede că boholţeanul, ca de altfel tot ţăranul român, cuprinde în viaţa lui totul: animale, păsări, plante şi, bineînţeles, oameni. Nimeni şi nimic nu-i este străin. Lucrurile acestea se văd din toponime, din limbajul său medical şi din comportamentul său agricol. Totul este unit cu totul în nume şi în viaţă. De pildă, ştim cu toţii de „Părăul Ursului”. Iată, apă şi animal, împreună. „Talpa gâştii”, „ochiul boului”, „coada şoricelului” sunt alte exemple de amestec armonios al regnurilor. Iar în ceea ce priveşte viaţa religioasă, aceasta nu se desfăşoară numai la Biserica din mijlocul satului deşi ea e centrul în jurul căruia satul se clădeşte atât ca şi comunitate, cât şi ca societate. Deşi valorile Bisericii rămân constante, lupta între modernitate şi tradiţie continuă [Traian Vedinaș, Introducere în sociologia rurală, Iaşi, Editura Polirom, 2001, pp. 150-152]. Cu toate acestea, orice conversaţie începe şi se termină cu „Doamne, ajută!”. Iar ca să arătăm numai într-un nod unitatea aceasta dintre spiritual şi material, între trup şi suflet, între om şi natură în viaţa boholţeanului, aş aminti doar de întregul ritual al grâului. Încă înainte de semănat românul nostru se pregătea prin păstrarea curăţiei trupeşti, căci, vorba aceea, pe bobul de grâu e faţa Domnului Hristos. Mai departe, când venea vremea făcutului de snopi, aceştia erau aşezaţi în formă de cruce, pentru ca apoi, după alte şi alte etape care intermediau produsul finit, adică pâinea, înainte de a fi consumată era însemnată pe spate cu cuţitul în semnul crucii, parcă pentru a sublinia odată în plus vocaţia ei liturgică.
Specialiştii numesc acest mod al ţăranului român de pretutindeni de a trata lucrurile şi fiinţele, şi chiar spiritualul şi umanul, într-o unitate semantică omogenă, holism rural [Ibidem, p. 44]. Cred că despre astfel de lucruri, deşi cu mult peste specializarea rece a cercetătorilor neopozitivişti „de bibliotecă”, vorbea şi poetul Ioan Alexandru: „Între aici şi dincolo s-a stins,/ Orice punte şi deosebire,/ Oasele sfinţilor valahi,/ S-au făcut cu vremea mănăstire”.
Ţăranul transilvănean şi nu numai, atunci când e vorba despre lucruri pe care nu le poate cuantifica raţional şi poate că nici nu e cazul să le raţionalizeze, spune: „Aşa-i legea.” sau: „Nu e legea (nu este bine) să se toarcă, să se ţeasă, să se coasă, să se facă pâine să se spele vinerea. Aceasta pentru a fi feriţi de boli grele” [Drăguș, op. cit., p. 137]. Făcând asta, el scapă de o povară interioară a fricii lipsei de sens. Nu totul poate fi explicat. Oamenii de ştiinţă cei mai renumiţi au încă o mulţime de probleme în legătură cu care lansează întrebări şi supoziţii. Însă ţăranul român, şi odată cu el şi boholţeanul, nu încremeneşte în întrebări pentru că el nu e „şoricel de bibliotecă”, ci e cel ce-L găseşte pe Dumnezeu prin credinţă chiar dacă de multe ori această credinţă se îmbină cu superstiţii. Şi pentru această credinţă, aşa cum este ea, el este gata să moară. Ceea ce nici un om de ştiinţă n-ar face nici măcar pentru cele mai matematice convingeri pe care le poate avea.
Există o tendinţă (cumva mai academică) care afirmă că: „…creatorii din mediul rural întrebaţi de ce practică o anumită acţiune culturală (ritualică, magică), dau răspunsul: Aşa-i obiceiul, fără să poată explica ce înseamnă acest obicei. Iar faptul că nu ştiu ce înseamnă, e argumentul cel mai simplu că s-au lepădat de cele mai multe ori cu uşurinţă de el, într-o manieră „sălbatică”, cum deja am văzut” [Vedinaș, op. cit., p. 151].
După cum se poate observa încă de la prima citire, acest citat pare că forţează un pic nota. E vorba aici de vechiul conflict între raţiune şi credinţă, care însă, de data aceasta, îmbracă forma „bibliotecă” – „experienţă”, „despre viaţă” – „viaţă”.
Nimic mai fals. E ca şi cum cineva care n-a văzut niciodată America ar spune că această ţară nu există.
Dacă vreţi un exemplu mai tare, e ca şi cum dacă cineva i-ar cere unui teolog reputat să-i explice „cum-ul” prefacerii pâinii şi vinului în Trupul şi Sângele Domnului şi acesta i-ar răspunde că: „Asta e legea credinţei”, înseamnă că acest teolog s-a lepădat de sensul şi realitatea trăirii în Hristos pentru că nu înţelege. Lucian Blaga, cum am văzut mai sus, ne-a atras atenția asupra a ceea ce poate însemna introducerea unei raţiuni autosuficiente şi debordante în problematici care vizează aspectul metafizic, magic sau, în general, religios al vieţii ţăranului român. Una e una şi alta e alta. „Daţi Cezarului ce este al Cezarului şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu” (Mt 22, 21).
Exact în acest punct se impune ceea ce în nenumărate rânduri, pentru o mai acurată şi completă cercetare, a solicitat sociologia, adică interdisciplinaritatea [Vedinaș, op. cit., p. 169]. Numai că aici, alături de geografie, antropologie şi etnografie ar trebui să stea şi psihologia, sau, mai precis, etnopsihologia.
Neuropsihologic vorbind, e deja un truism ştiinţific faptul că creierul omenesc e format din mai multe straturi dintre care, după o anumită perspectivă, creierul emoţional sau reptilian s-a format prima dată, în vreme ce neo-cortexul răspunzător de decizii de cel mai mare rafinament raţional reprezintă un strat superior. E ceea ce unii psihologi numesc a fi calea inferioară, adică cea emoţională, afectivă şi calea superioară, adică raţional-decizională [Daniel Goleman, Inteligenţa socială, traducere din limba engleză de Ileana Achim, Bucureşti: Editura Curtea Veche, 2007, p. 375 ş.u.]. Şi mai e un aspect: orice informaţie care-i parvine omului mai întâi trece prin creierul emoţional şi apoi ajunge la neocortex. Deci, orice mesaj are valoare dublă: afectivă şi cognitivă. Dimensiunea afectivă cuprinde tot ce se referă la cunoaşterea umană din punct de vedere instinctiv şi intuitiv, în timp ce cognitivul include demonstrabilul şi care de multe ori s-a dovedit a fi doar vârful icebergul-ui cunoaşterii umane. Eminescu ne-a avertizat privitor la această cunoaştere cognitivă: „Ce-un secol ne zice alţii o dezic,/ Decât un vis searbăd, mai bine nimic”. 
Altfel spus, în acest caz şi nu numai, contribuţia psihologiei este esenţială pentru completarea perspectivei sociologice a ruralului, acesta din urmă reprezentând un domeniu extrem de complex, pentru că este un domeniu al trăirii, adică al vieţii in se.
Pentru aceste motive, dacă i-ai zice boholţeanului şi, în general, ţăranului român să ia mărul de la capul mortului ţi l-ai făcut duşman pe viaţă; şi chiar dacă el n-ar şti să-ţi spună ce anume înseamnă acest măr din punct de vedere etnografic sau religios, el simte că acolo e un miez, e ceva esenţial pentru el şi comunitatea lui. Pe scurt spus, viaţa nu trebuie numai gândită, ci, mai ales, trăită şi simţită. Ca să fie cu adevărat totală, holistică. Viaţa boholţeanului autentic e naturală şi curge ca un râu, vine ca o seară şi purcede ca un răsărit de soare, se ridică aşa cum o face o cădere de fum şi se duce asemenea unei seri dinaintea unei zile noi.

Pr. Dr. Ciprian-Valentin Bîlbă