Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 3 martie 2020

Satul - matricea gestantă a poporului român, matca perenității multimilenare a neamului; chintesența valorilor fundamentale ale identității etno-culturale a poporului nostru (I)




Motto :
„Capacitatea de a lămuri propria istorie constituie, pentru fiecare popor, piatra de încercare a maturităţii sale”  (Alexander von Humboldt).
„În istorie, legendele fac carieră mai mare ca faptele reale” (Theodor Mommsen).
„Toate adevărurile noi au început prin a fi eretice” (Gabriel Gheorghe).
„Să punem adevărul deasupra oricărei autorităţi sau celebrităţi” (Ştefan Odobleja).
1.Contextul analizei noastre.
Organizarea Simpozionului cu tema „Satul. Spaţiul socio-economic rural. Identitate şi unitate naţională”, de către Academia Română, împreună cu Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice, sub înaltul patronaj spiritual al Patriarhiei Române, în ziua de 12 noiembrie, la palatul Patriarhiei, a avut loc în cinstea aniversării Centenarului Unirii, în anul Patrimoniului cultural european şi cu numai două săptămâni înaintea sfinţirii Catedralei Mântuirii Neamului, neîndoielnic clipa astrală de pe bolta spiritualităţii noastre, în întâmpinarea şi slăvirea Centenarului Unirii - visul de aur al tuturor generaţiilor neamului nostru, timp de o sută de ani.
2.Premisele şi obiectivul studiului.
Despre subiectul asumat la acest simpozion, trebuie spus, parafrazându-l pe Andrei Oişteanu, că „prezintă un viciu şi o virtute”: viciul constituindu-l vastitatea sa, iar virtutea, generozitatea acestuia.
Pentru a concentra şi delimita, conceptual, subiectul, vom preciza că în abordarea acestuia, ne vom limita la surprinderea aspectelor definite de numai trei verbe, cu funcţii cognitivă, constitutivă şi conservativ- reprezentativă, care, în viziunea lui Mihai  Şora, sunt : A şti, A face şi A avea (primul corespunzând Culturii, secundul  vizând Civilizaţia iar terţul, Patrimoniul cultural naţional), verbe care fundamentează esenţa conceptului de Identitate etno-culturală. Abordarea acestui concept, dintr-o perspectivă istorică şi culturologică, în scopul sesizării şi demonstrării etapelor istorice ale constituirii sale şi configurării structurii fenomenologice şi morfologiei semantice, îi dedicăm prezentul studiu, centrat pe ideea ruralităţii esenţei civilizaţiei şi culturii populare româneşti şi prezervării, în civilizaţia, cultura şi spiritualitatea popular tradiţională, a mărturiilor capabile să înfrângă prejudecăţi vetuste şi anacronice, care ţin de intransigenţa şi inflexibilitatea mediului nostru academic.  Scopul concret al lucrării noastre este acela de a pune sub reflectorul cercetărilor moderne istoria valorilor circumscrise patrimoniului nostru cultural naţional, pentru a genera o nouă dezbatere despre adevărata noastră identitate cultural-istorică, în „Anul patrimoniului cultural european”. 3.Conceptele principale ale cercetării noastre: Satul, Ţărănimea şi Obştea sătească, Poporul şi Neamul, Civilizaţia şi Cultura populară, Identitatea prin Tradiţii/Datini şi Obiceiuri, analizate din perspectiva factologiei şi fenomenologiei cultural-tradiţionale.
3.1.Despre Satul românesc şi locuitorii săi, ţăranii, raportat la neamul românesc, reţinem ca esenţială afirmaţia sociologului Henri H. Stahl :
„Neamul românesc există cultural în special prin făptura social-culturală a satului, adică a  folclorului şi etnografiei sale. Specific românesc  nu rămâne a fi socotit decât satul, populaţia rurală, care, ca strat de fund, modest şi tăcut, dar extraordinar de tenace, a reuşit să supravieţuiască, păstrând tradiţia unei lumi şi a unei culturi occidentale latine, degradată, ruralizată, totuşi suficient de puternică cât să construiască ceea ce s-a numit <o enigmă şi un miracol al istoriei>”.
3.2.Despre ţărani, în general, chintesenţa existenţială şi axiologică, a acestei categorii sociale, raportată la dimensiunea cultural-istorică, multimilenară, în cazul românilor, a fost exprimată de G. Koch, cu referire la calitatea lor culturală, prin puţine cuvinte, dar esenţiale :
„Ţăranul nu este deloc primitivul, omul naturii, ci reprezentantul unei culturi a muncii, cu o vechime de mii de ani, severă şi stăruitoare, o cultură voluntară şi raţională”.
Referindu-se la funcţia biologică a ţărănimii, în structura organică a popoarelor europene, Fernand Braudelle afirma despre aceasta că este „însăşi ţesutul conjunctiv al istoriei”.
3.3 Despre Neam, cel mai cuprinzător şi pătrunzător, din punct de vedere, filozofic, antropologic, istoric, sociologic şi axiologic, s-a pronunţat filozoful Mircea Vulcănescu, prin determinările conceptuale, care epuizează întreg câmpul gnoseologic al conceptului :
„Ceea ce constituie un neam este o realitate care stă la încheietura metafizicii cu istoria, o unitate de soartă, de destin în timp, unitate prin care pământ, sânge, trecut, lege, limbă, datini, obicei, credinţă, virtute, muncă, aşezăminte, port, dureri, bucurii, semne de hotar, trăire laolaltă, stăpânire şi asuprire constituie doar chezăşii, semne de recunoaştere, peceţi, temeiuri”.
3.4. Despre Popor şi limitele investigării ştiinţifice a acestei categorii socio-cultural istorice, cel mai desluşit s-a pronunţat Traian Herseni, prin cuvintele:
”Un popor este un fenomen atât de complex încât nici o ştiinţă, cel puţin în stadiul actual al diviziunii cunoaşterii, nu poate nici măcar să-l descrie, cu precizie, cu atât mai puţin să-l  înţeleagă şi să-l explice, în întregime”.
3.5. Cu privire la Cultură, P.P. Panaitescu afirmă : „Cultura este întreaga creaţie colectivă a societăţii. Ea cuprinde tot ce este unitar, de-alungul veacurilor, în viaţa unui neam. Tot ceea ce devine un obicei de viaţă, o formă deosebitoare, moştenită de generaţii, specifică acelui neam, Din cultura unui popor fac parte integrantă şi organizarea instituţiilor sale, şi evoluţia lor, precum şi felul de muncă devenit o deprindere seculară şi proprie acelui popor”.
Cât priveşte vastitatea conceptului şi structuralismul organic al acestuia, Traian Herseni precizează :
„Cultura nu constă numai din aspectele ei fizice, economice, tehnice, politice, juridice, morale, ştiinţifice, artistice, luate izolat, ci din toate laolaltă, în strânsă interdependenţă şi interacţiune, ca un tot, ca un întreg organic, indivizibil”.

Corneliu BUCUR