Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Pescuirea minunată. ,,Mână la adânc…” (Luca 5, 4)




Minunea cu pescuirea minunată este legată în general de mulţimea de peşti pe care ucenicii i-au prins în urma ascultării Cuvântului lui Dumnezeu. Ascultând acest Cuvânt, oamenii n-au făcut decât să pună pe primul loc învăţătura divină, fapt ce a atras după sine o recoltă materială bogată. E vorba de cuvântul: „căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui toate acestea se vor adăuga vouă” (Mt 6, 33).
Lucrurile pot fi privite şi mai profund, dacă vom interpreta reîntoarcerea apostolilor în largul mării Ghenizaretului şi aruncarea mrejelor la o mai mare adâncime, ca şi cum nu ar fi vorba despre o recoltă piscicolă bogată, ci despre altceva. Înainte de vedea lucrurile dintr-o perspectivă nouă, vom face o paranteză.
La ora de psihologie, atunci când le vorbesc elevilor despre ipostazele sau nivelurile sufletului omenesc, fac uz de suportul intuitiv al semnificaţiei apei: conştientul se află deasupra nivelului apei, cu toate gândurile, hotărârile şi acţiunile lui; subconştientul se află imediat sub suprafaţa apei, până la acea adâncime la care se poate vedea cu ochiul liber; în sfârşit, inconştientul conţine toate acele trăiri, evenimente cu încărcătură emoţională uriaşă care au fost odată conştiente dar, tocmai datorită poverii lor emoţionale, au fost uitate de către Eul conştient, însă, nefiind pierdute în neant, sau depozitat în straturile de adâncime ale sufletului omenesc, adică în inconştient. Tot în inconştient, aşa cum spune Jung, sunt colecţionate şi acele arhetipuri transgeneraţionale şi ancestrale, care s-au păstrat în istoria omenirii sub formă de mituri şi basme, care reiau de la o epocă la alta temele esenţiale ale omenirii.
Când am reluat celebra carte a lui Jung, „Arhetipurile şi inconştientul colectiv”, nu mică mi-a fost mirarea când am văzut că psihologul elveţian  însuşi foloseşte metafora apei ca simbol pentru adâncimile inconştientului. Jung spune că „noi suntem pescari de adânc” (Jung, 2003, p. 33). În literatură putem identifica exemple similare. Lucian Blaga foloseşte şi el, voluntar sau nu, această metaforă a ipostazelor psihicului simbolizate de nivelurile de adâncime ale apei. Intuiţia lui merge până acolo încât perspectiva verticală pe care o deschide vârtejul de apă să fie asimilată cu un şarpe ce îşi consumă singur coada:
„Apa Mureşului era ca sufletul meu: relativ curată deasupra, dar purtând nămol în adânc, Ah, da! Apă curată n-are Mureşul niciodată, nici chiar în zilele cele mai senine, căci albia e nămoloasă, iar cerul se amestecă în oglinda apei mereu cu mâlul ridicat de vârtejuri. Ajungem la vâltoarea unde apa, zăgăzuite de cobile şi de un dig scurt de pietre, se întoarce în sine ca şarpele ce s-ar muşca singur de coadă. Digurile acestea sunt făcute ca să împiedice măcinarea câmpului. Somnii stau pe fundul apei, sunt peşti de nămol, porcii Mureşului, care mănâncă de toate…” (Blaga, 2013, p. 268). 
Chiar dacă e posibil ca poetul, filosoful şi dramaturgul Lucian Blaga să nu se fi gândit la aspectele acestea, totuşi, paragraful citat ne aduce un plus de lumină şi înţelegere asupra raporturilor dintre conştient şi inconştient. Ducând lucrurile şi mai departe pe această linie a interpretării, pescuitul la adânc poate descoperi şi aduce la suprafaţă monştrii inconştientului ascunşi în mâlul subliminalului.
Desprind de aici o lege de funcţionare a inconştientului personal de data aceasta, în sensul în care o informaţie pe care am asimilat-o mai demult a ajuns, cu trecerea timpului, să fie păstrată în memoria mea dar fără autorul ei original. De fapt, multe dintre ideile noastre, pe care le-am putea considera ca aparţinându-ne, să nu fie atât de originale pe cât ne-am putea imagina noi.
Spuneam mai sus că, dincolo de îmbelşugata pescuire ca urmare a ascultării de Cuvântul lui Dumnezeu, lucrurile pot fi interpretate şi în accepţie psihologică. „Mânaţi la  adânc”, poate însemna şi o adâncire a pescarilor, viitori apostoli, în propriile lor adâncimi inconştiente de suflet. Acolo sunt monştrii de adâncime, amintiri şi experienţe grele de poveri emoţionale, la limita insuportabilului pentru eul conştient şi care, astfel, au fost refulate şi uitate. Când însă situaţia o cere, adică se recreează condiţiile de desfăşurare a lucrurilor aşa cum s-au petrecut odinioară, aceste emoţii foarte puternice, adevăraţi monştrii de adâncime, ies la suprafaţă cu putere, căzându-le pradă deopotrivă purtătorul lor cât şi celelalte persoane din anturajul lor. Aşa se explică, poate, şi de ce anumiţi oameni despre care noi avem o părere fără rest, să ajungă în nişte situaţii de nerecunoscut. Inconştientul îi ia pe nepregătite.
Să nu uităm că pescarii au fost trimişi să arunce mrejele la adâncimi mai mari după ce Domnul Hristos a îndepărtat corabia de ţărm. Procedând astfel, El i-a scos pe ascultătorii săi din zona de confort învăţându-i despre lucruri pe care textul evanghelic nu le specifică acum dar, putem presupune că era vorba despre lucruri de mare semnificaţie spirituală şi sufletească. Dacă vreţi, am putea spune că aceste cuvinte aveau o putere de impact similară cu a acelor cuvinte pe care Domnul Hristos le-a scris pe nisip cu degetul când oamenii i-au adus-o spre judecată pe femeia prinsă în adulter. Atunci acuzatorii au lăsat pietrele din mâini citind în nisip cuvintele pe care le-a scris Domnul, tocmai pentru că erau cuvinte de o adâncime şi o semnificaţie deosebit de gravă pentru fiecare dintre ei. Le-au fost date pe faţă lucrurile ascunse.
Şi în cazul pericopei de care ne ocupăm acum, Domnul Hristos i-a scos pe ascultători din zona de confort, spunându-le nişte lucruri imperative. Într-un fel, putem spune că le-a răscolit subliminal lucruri, experienţe şi întâmplări de care probabil că au uitat de mult. Mânaţi fiind la adânc ei s-au înspăimântat de ceea ce au văzut şi descoperit acolo. Mai mult, era mai, mai să li se rupă mrejele.
Când persoana primeşte nişte veşti sau nişte informaţii cu o încărcătură emoţională ce depăşeşte pragul suportabilului, Eul personal sucombă. A fost nevoie să vină alţi oameni, tot viitori apostoli, ca să-i ajute şi să-i menţină pe linia de plutire.
Cred că tocmai de aceea, după ce experimentul pescuirii minunate s-a încheiat printr-un rezultat atât de rodnic, Domnul Hristos le-a spus că-i va face pescari de oameni. După ce Apostolii au coborât în propriile profunzimi ale sufletului lor şi după ce au adus la suprafaţă lucruri dificile dar pe care cu ajutorul lui Hristos le-au integrat, ajungând astfel la o conştiinţă superioară de sine, au putut fi disponibili pentru lucrarea de pescuire minunată în sufletele celor care vor auzi din gurile lor cuvântul lui Dumnezeu şi se vor sui pe corabia mântuitoare a Bisericii. Viitorii Apostoli trebuiau să treacă peste acest test al autocunoaşterii pentru a-şi putea asuma maturi misiunea de a duce vestea cea bună până la marginile pământului.

Bibliografie:
Lucian Blaga, Luntrea lui Caron, Editura Humanitas, București, 2013.
Carl Gustav Jung, Arhetipurile şi inconştientul colectiv, traducere din limba germană de Dana Verescu şi Vasile Dem. Zamfirescu, Editura Trei, Bucureşti, 2003.

Pr. Dr. Ciprian Valentin Bîlbă