Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Inteligența adaptării




Să notăm curba democratizării cunoașterii, din perspectiva ecleziastic-pastorală. Biserica lui Hristos – deplină, pentru noi, numai în ipostaza ei apostolic ortodoxă – are două milenii de viață istorică multiformă, multiculturală, multivectorială. Din acest uriaș răstimp, nesemnificativ sub specie aeternitatis, adevărul dogmatic (de la triadologie și hristologie, până la ecleziologie și pneumatologie) a fost decantat în sânul comuniunii sfinților, prin sinteza biblico-patristică, sancționată în Sinoadele ecumenice, dar și prin adaptările autocefale ale unor cutume locale, aplicabile în cult și concretizate printr-un ethos național. Până la modernitatea deschisă prin Renaștere și Reforma protestantă, acțiunea magisterială a Bisericii a funcționat de sus în jos, adică dinspre ierarhie spre laicat. Apoi, ordinea aceea străveche, acuzată de imobilism și examinată critic în numele rațiunii autonome, a început să fie tot mai sever (și mai frecvent) chestionată. Emaniciparea individuală, legată de emergența graduală a drepturilor omului și a regimurilor pluralist-democratice a fost stopată temporar de experimentele totalitare (în care mulți filozofi politici au văzut parodia metafizică, de semn schimbat, a sistemului creștin). La finalul veacului 20, lumea euro-americană, subsumată civilizației occidentale, și-a reluat cursa spre libertăți tot mai mari și tot mai acut revendicate. Iar revoluția digitală n-a făcut decât să desăvârșească această mișcare istorică pe care o numeam ”democratizarea cunoașterii”. Pe lângă instituțiile educației formale, aflate încă sub controlul statelor, internetul stochează și oferă acces (în general gratuit) către ansamblul informațiilor produse de homo sapiens, în toate epocile, locurile și limbile. Cunoașterea nu mai e ținută sub obrocul universitar, căci fiecare ins alfabetizat și conectat la rețea devine o verigă a haoticei sale difuzări. S-a transformat așadar modul nostru de a învăța și de a-i învăța pe alții, iar mutația aceasta, enormă, afectează și maniera în care Biserica își poate realiza menirea kerygmatică, adică Buna Vestire.
             Am publicam un volum despre Facebook, ca ”fabrică de narcisism” și continuu să observ impactul cultural al social media asupra vieții noastre publice și private. Constat, de pildă, că tot mai mulți români - ortodocși sau de alte confesiuni, umaniști sau de formație pozitivă, din țară și diaspora – ”își dau cu părerea” asupra faptului religios, fie pentru a-l descrie, a se confesa, a convinge, fie pentru a-l combate, cu argumente istoriciste, scientiste sau, mai nou, de afect anticlerical. E o babilonie de toată frumusețea! Competența teologică – aceea obținută în facultățile ”de profil” – e zilnic atacată printr-un asalt al diletantismului, șifonată de pretenția ”opiniei personale”, sau relativizată printr-un crescut zgomot de fond. Prin distribuirea aleatorie a ”părerilor” religioase, conotate polemic, rezultă ditamai cacofonia doctrinară, de ”să sparie gândul”. Sigur că magisteriul Bisericii își conservă canalele clasice (amvon, catedră, decizii sinodale, mediatizare proprie), însă nu putem nega faptul că ecoul lor e adesea acoperit de rumoarea conversațiilor virtuale din agora digitală (avem, doar la noi, peste nouă milioane de conturi FB). Trebuie să acceptăm că am intrat într-o nouă eră comunicațională și că ea e făcută să dureze, așa că și sensibilitatea noastră creștin-ortodoxă e nevoită să sufere un alt ”reglaj” (afectiv, tactic și semiotic). Deși mă declar pesimist în multe privințe, aș înclina aici spre testul unui optimism ”agonistic”. Proiectată pe noul ei fundal epocal, ”lupta cea bună” pentru apărarea Bisericii – i.e. frontul nostru apologetic – e irigat de critici care ne desțelenesc inerțiile, ne trezesc din somnolența autosuficienței și ne ascut simțul duhovnicesc. Toate, deci și morfologia acestui timp istoric, sunt rânduite sau îngăduite de Dumnezeu, așa că e necreștinește să alimentăm complexe de victimizare, când suntem de fapt chemați să mărturisim, în alte chipuri, adevărul neschimbat al revelației.

Teodor Baconschi