Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

Imaginea satului românesc reflectată în creația lui George Enescu (II)



Cel de al patrulea tablou, Pârâu sub lună, aduce o atmosferă liniștită și reflectă imaginea râului din curtea compozitorului pe timp de seară. Referitor la acest pârâu, însuși Enescu a realizat o descriere a acestuia: Pârâiaș în fundul grădinii – pe acesta îl văd și acum. Un subțire firicel de apă care susura încetișor în fundul grădinii și câteodată se lărgea, devenind o mică băltoacă strălucitoare [https://ro.wikipedia.org/wiki/Suita_S%C4%83teasca,_op._27_(Enescu)].
Întreaga parte a patra se bazează pe această descriere în construcția muzicală. Pârâul propriu-zis este sugerat continuu de harpă, care are un mers unduitor pe toată durata părții.
Începutul stă sub semnul sentimentului de încremenire a naturii cu ajutorul orchestrei de coarde, care interpretează un acord prelung, peste care se va face auzit pârâul la harpă. Un alt instrument prezent aici și de care compozitorul nu a mai făcut uz în lucrare, este saxofonul sopran, utilizat aici în special pentru culoarea sa timbrală albă și potrivită într-o seară cu lună. Și acest instrument este folosit încă de la începutul lucrării, pentru a introduce ascultătorii în atmosfera specifică unei nopți senine. Tot înaintând în discursul muzical, Enescu introduce și alte instrumente ale orchestrei, cum ar fi flautul, oboiul, celesta, talgerul și tam-tam-ul, toate acestea fiind instrumente care se potrivesc nopții și pot sugera cu ajutorul timbralității lor culorile nocturne specifice.
Mai departe, datorită măririi aparatului orchestral, se conturează imaginea pârâului care se lărgește și devine acea băltoacă despre care povestea compozitorul. Trecerea de la pârâu la băltoacă se face treptat, tot adăugând câte un instrument care aduce o linie melodică potrivită timbrului său (chiar dacă sunt doar scurte incursiuni melodice, nu o melodie de dimensiune mai mare). Atmosfera liniștitoare a nopții rămâne sugerată de acorduri continue la diferite instrumente, ca și o bază pentru acele incursiuni melodice. Un alt element care dă continuitate discursului melodic este preluarea liniilor muzicale de la un instrument la altul, element care ajută, pe lângă harpă, la realizarea imaginii curgerii pârâului. În momentul în care se face prezentă băltoaca, asistăm și la întregirea aparatului orchestral, unde compozitorul utilizează instrumentele de suflat din lemn, cornii, harpa, celesta și partida de coarde. Fluctuațiile pârâului sunt realizate cu ajutorul elementelor de dinamică și agogică (nuanțe și schimbări de tempo), iar spre finalul părții orchestra se reduce, rămânând prezente partida de coarde, celesta (aici compozitorul predă curgerea pârâului de la harpă la celestă, ceea ce poate sugera și o transpunere din lumea reală către lumea ideală), talgerul și tam-tam-ul. Atmosfera feerică de la acest final ne transpune într-o lume ideală de calm și împăcare cu problemele apărute pe parcursul zilei.
Elementul timbral este deosebit de important în această parte atât de sugestivă, el construind o muzică „plină de virtuți vizuale” [https://ro.wikipedia.org/wiki/Suita_S%C4%83teasca,_op._27_(Enescu], în care sclipirile pârâiașului din curtea compozitorului sunt realizate cu ajutorul procedeelor imitative ale instrumentelor din orchestră.
A cincea și ultima parte, Dansuri țărănești, conturează imaginea duminicală a satului, când toată lumea, după biserică, se întâlnește la horă și petrece. Pus în oglindă cu partea a patra, acest tablou este plin de viață și jucăuș, așa cum spune și indicația de la începutul partiturii: Allegro giocoso [Allegro – repede, giocoso – jucăuș, amuzant]. În această parte, compozitorul utilizează toată orchestra, probabil și pentru a sugera multitudinea de cântăreți prezenți într-o după-amiază de duminică, dar și pentru a încheia suita în sonorități mai ample. Dacă în partea a patra a folosit culorile timbrale ale fiecărui instrument pe orizontală pentru a contura multitudinea de sentimente generate de noapte, aici folosește masa instrumentală pe verticală pentru a sugera veselia jocului popular.
Elementul ritmic este prezent în toată partea și menține atmosfera de joc, iar melodiile populare se fac auzite la instrumente precum vioara, flautul, oboiul, clarinetul și uneori la pian, acompaniate de aparatul orchestral în ritmuri specifice dansului. Un alt element important aici îl constituie timpanul, care ajută discursul melodic cu intervenții bine plasate pentru a scoate în evidență accentele ritmice ale melosului popular.
Fiind o parte bogată în linii melodice vesele, elementele ritmice sunt și ele foarte diversificate, prezentând nenumărate combinații de valori ale notelor. Acestea sunt ajutate și de indicațiile agogice (de tempo), cum ar fi: molto ritmato, allegretto piacevole, allegro giocoso, un poco pesante, senza rigore [foarte ritmat, repejor plăcut, repede jucăuș, puțin apăsat, fără rigoare]. O importanță aparte pentru a accentua și mai mult stările poporului o deține elementul dinamic (nuanțele). Asistăm la treceri bruște de la piano la forte, sau alte schimbări de acest fel în discursul muzical, pe lângă existența unei plaje largi de nuanțe (de la pianissimo până la fortississimo).
Spre finalul întregii lucrări, Enescu aduce toată orchestra la un numitor comun, pentru a întregi armoniile și melodiile cu dialoguri între instrumente și cu susțineri continue ale ritmului. Această parte este de fapt construită după un principiu variațional; melodia populară de la început este prelucrată pe parcurs în diferite forme, păstrându-se elemente muzicale ușor recognoscibile, însă orchestrate diferit.
Ultimul tablou este ca o replică a primului tablou, compozitorul păstrând atmosfera de voie bună, dar muzica din ultima secțiune este de o foarte mare diversitate și impune diferite modalități în construcție, de exemplu suprapunerea rapsodiei (care este o formă liberă) peste o formă de rondo cu variațiuni (care sunt forme exacte și au o organizare în construcție). Finalul lucrării în acorduri masive și luminoase este „ca o glorificare a optimismului robust al poporului muncitor de la țară” [Ibidem].
Programatismul lucrării și a celor cinci părți individuale are un caracter autobiografic, deoarece peisajul naturii al satului Liveni, atmosfera specifică anumitor momente ale zilei, jocul copiilor și evenimentele satului constituie amintirile compozitorului pe care a reușit să le transpună în muzică. Imaginile acestei muzici coincid cu fragmentele copilăriei lui Enescu, așa cum își amintea, însă sunt construite cu maturitatea și înțelepciunea adunate pe parcursul vieții. Discursul muzical prezent în această lucrare, și nu numai, se bazează într-o măsură destul de mare pe melosul popular, cu ajutorul căruia poate construi imagini ale satului românesc. Dacă la unii compozitori ideile folclorice reprezintă doar incursiuni cu rolul de a colora muzica, la Enescu acestea capătă valențe descriptive foarte importante, deoarece cu ajutorul lor sugerează și „pictează” imaginile sătești.
Fiind un desăvârșitor al muzicii, Enescu găsește nenumărate modalități de a scoate în evidență ceea ce își dorește: pentru sonorități ample care să reflecte voioșia satului utilizează în general întreg aparatul orchestral, pentru a sugera elemente singulare din viața satului folosește timbrul instrumental potrivit fiecărui element, pentru a descrie o stare anume recurge la diferite stiluri componistice. Pe lângă toată această maturitate în actul componistic, faptul că îmbină aceste elemente enumerate nu dă naștere unui haos muzical ci, din contră, parcă sudează și mai tare imaginea satului datorită coloritului de idei și imagini transpuse cu ajutorul muzicii.
Tot ceea ce Enescu realizează în creația de față face referire la momentele din viața sa care sunt adânc sedimentate în adâncul său.

Drd. Teodora ȘTEFAN