Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

Vatra satului – Vatra Mântuirii (II)



Ce definește, în fapt, vatra satului? Pentru cercetătorul în domeniul pastoralei rurale și a catehezei ethosului rural, de exemplu, modelul economic al satului poate fi identificat cu ușurință în lecturi ale operei lui Octavian Codru Tăslăuanu [A se vedea superbul text al Spovedaniilor lui Octavian Codru Tăslăuanu, mai ales Satul meu – amintiri din copilărie și tinerețe, Ed. Minerva, București, 1976, pp. 5-104, una dintre cele mai minunate și uitate mărturii despre satul ardelean și construcția sa interculturală și inter-confesională]. Ori pentru o zonă abia zărită din perspectiva cercetării, satul bucovinean. Abia în anii trecuți, Editura Cartier a reușit să re-publice volumele lui Mircea Străinul, romanele Ion Aluion și Lupul din Țara Huțulilor (ed. a III-a, 2017, 268 p.) prin care avem o cheie în plus de înțelegere a satului de dincolo de negura istoriei.
Al doilea model al satului este sintetizat în modelul euharistic. Întreaga gândire creștină a țăranului român ținea de relația acestuia imediată cu Dumnezeu. Merită amintite dinaintea copiilor, de exemplu, în cadru unui ciclu de cateheze istorice și literare bucăți literare ale lui Vasile Voiculescu (Revolta animalelor și Ciorba de bolovan fiind paradigme de interpretare a misticii satului românesc) ori textul remarcabil din memoriile lui Aurel State, textul revenirii acasă, în satul său diluat de comunism, în care oamenii vin să-l revadă- pe el, mortul de mult pomenit în contumacie- aducând cu ei lumânări aprinse [Aurel State, Drumul Crucii. Amintiri de pe front și din Gulaguri, Editura Rost, Fundația Sfinții Închisorilor, București-Pitești, 2013, pp. 428-433. Este episodul cel mai emoționant din tot ce a păstrat literatura română a întoarcerii Eroului din moarte]. Ca o înviere. În gestualitatea iconomică a satului gesturile Domnului Hristos: a luat – a ridicat ochii – a binecuvântat – a frânt și a dat – rămâne conservat un aspect euharistic inalienabil. Comunitatea euharistică și-a aflat ecoul inclusiv în gestualitatea soldatului român, multe din Memoriile de război [Unul dintre primele texte ce aveau să treacă granița dinspre Ardeal spre Bucureștiul neutralității aparțineau aceluiași Octavian Codru Tăslăuanu, volumul Trei luni pe câmpul de răsboi. Ziarul unui român, ofițer în Armata Austro-Ungară ce a luat parte, cu glotașii români din Ardeal, la luptele din Galiția, București, 1915, 320 p. Cartea va fi tradusă în franceză tocmai pentru a mărturisi Europei drama luptei între frați deși sunt pagini în volum care exprimă tocmai fraternitatea dincolo de orice putere imperială] păstrând pagini remarcabile la acest aspect. Frângerea pâinii, purtarea poverilor reciproc, asumarea unei memorii colective rămân elementele axiale ale modelului euharistic propus prin educația civică și culturală propusă prin sat. Trei sunt axele articulate în modelul satului românesc: axa istoriei comunității - axa tradiției locale - axa tradiției creștine. Niciuna fără celelalte două. Fie că vorbim de Caloian ori Paparudă, ori Caloian și Mioriță, fie că vorbim de bocetul orfic ori lumea lui Telepinus, dinaintea tensiunilor legate de transhumanță ori reconstrucție mitică a comunității identificăm ceea ce filozofii ar asuma ca fiind Ars Moriendi iconizat cel mai atent de personajul Vitoria Lipan. Una dintre sintezele de mentalitate rurală din ethosul românesc ne ajută și mai bine să înțelegem acest aspect de iconomie euharistică. Claude Karnoouh identifică astfel tipologiile și mentalitățile etnicului care transpar din viața cotidiană ca și din gândirea mitică a săteanului. Elementele legate de legitimitatea satului prin problematizarea arhaismului, prin dinamica oferită de omogenitatea culturală - atât de fracturată astăzi - efortul laicizării tradiției prin comunism și apoi, acum, prin consumism, pot fi citite și în cheia propusă de Karnoouh [Claude Karnoouth, Românii. Tipologie și mentalități, Humanitas, 1994, pp. 108-118].
Unde regăsim astăzi artefactele liturgicului în gândirea sătească? E simplu. Un parcurs prin Muzeul ASTRA te obligă să vezi cum fereastra propunea Crucea, cum crucea marca acoperișul, cum Crucea binecuvânta masa (inclusiv gestul făcut cu vârful cuțitului pe dosul pâinii, niciodată pe fața ei, căci pâinea are fața lui Hristos), Crucea de vatră - identificabilă din vatra satelor maramureșene până în lunca Oltului, la Brezuica, unde țăstul e legat cu o cruce de coperișul cuhniei iar apa se plesnește peste mălai în cruce. Cum tot în Cruce în zona Cernei (zona Cățet-Cuci-Dozești-Fârtățești, județul Vâlcea) se așază masa din Joimar (Joia mare, seara, înainte de Denia celor 12 Evanghelii) cu carafele de vin pristăvite în apa neîncepută a dimineții de Joi. Ce ne spune gestualitatea liturgică a săteanului? Că el a înțeles cuvintele Sfântului Maxim Mărturisitorul cum că „ după Înviere toate se cer după Cruce”.
Care este funcția teologică a satului, în aceste condiții atârnate de ancestralul gândirii ritualice a satului românesc? Teologia satului se acordează, în modul ei viu, tradiției neptice [O sinteză catehetică asupra acestei teologii propune Kyriacos C. Markides în lucrarea Muntele Tăcerii- în căutarea spiritualității ortodoxe, Ed. Herald, București, 2019, pp. 83-101], încercând în permanență să aducă vindecarea inimii vieții. Vom căuta să identificăm o grilă de valori ale teologiei în oglinda ei practică. Care sunt bolile, așadar, și care sunt modurile de inventariere a ethosului popular?
Ignoranța – nu înseamnă atât lipsa informațiilor corecte cât sindromul conform căruia inima îl ignoră pe Dumnezeu. Ce știa țăranul român și azi a uitat orășeanul urcat de puțin timp din vatra satului în vidul cetății? Din ignorarea lui Dumnezeu în inimă oamenii se depărtează de experiența directă a cunoașterii lui Dumnezeu, ființele umane nu mai înțeleg ce înseamnă să trăiești fără El. Paradigma catehetică? Povestirea lui Creangă „Fata Moșului și fata Babei” în care uitarea valorilor convulsionează conștiința cotidiană a fetelor-pelerin în căutare de sens personal.
Uitarea – Inima nu și-L mai amintește de Dumnezeu. A uitat ce înseamnă să fii în stare de rugăciune. Paradigma catehetică? Fii cei mari ai Împăratului din Povestea lui Harap-Alb. Întâlnirea feciorului cu bătrâna în grajdurile veterane ale Împăratului ține de fapt de restaurarea dialogului cu smerenia. O terapie pe care o întâlnim în multe din textele mari ale ritualului rural. Reîntoarcerea în realitatea duhovnicească  se face prin Asceză – de unde personajele Flămânzilă, Setilă, Ochilă etc – exercițiu de echilibrare sufletească prin antrenarea trupului și afectelor sale în efortul vindecării de rău.
Nechibzuința – comunitatea a amendat mereu efortul prea mare pentru a avea în deficit cu a fi. Merită citite în cheie catehetică o serie de volume de predică funerară (Zaharia Boiu, Petru Maior ori Ioan Berariu–preotul din Stăneștii Sucevei).
Învârtoșarea inimii – asprirea inimii din nelucrare și nehrănire cu Harul lui Hristos, inima devine impenetrabilă. Această boală duhovnicească s-a transmis sub forma încrâncenării în muncă la generația primilor țărani urbanizați, mulți dintre ei absolvind cea mai grea  școală a vieții – navetismul. Cu tot ce va însemna această rupere de sensuri în plan personal ori comunitar. Astăzi virusarea a crescut în orizont, mulți dintre românii din diasporă fiind spulberați în intrinsecul valorilor de viață și de moarte prin bruiajul unei etici în care Hristos nu mai încape.

 Pr. Conf. Dr. Constantin Necula