
La
„firul credinței” însă lucrurile stau altfel. Oamenii cărora li s-au întors din
cancer copiii ori care au primit copii ca dar de la Dumnezeu prin mijlocirea
Părintelui, femeile cărora li s-au întors bărbații ce păreau pierduți pe panta
alcoolismului ori a curviei, bărbații cărora li s-au întors mamele copiilor lor
nu cred că mai au dubii și nici nu caută rațiuni în dragostea Părintelui. Să ne
înțelegem. Nu vorbim doar de ultimii 30 de ani. Ci de când Părintele a căutat
la setea de Dumnezeu a celor veniți în nevoi și durere, în ruperi ființiale la
el ca la un Părinte. Poate că în ochii noștri azi ni se pare supraomenesc
efortul său ori sfaturile lui par că nu rezonă mereu cu ceea ce am învățat că
ar trebui să fie teologia. Să nu uităm cărei Românii a vorbit și în ce Românie
a lucrat Părintele Arsenie. Unei Românii arestate, ideologizate- când prea în
dreapta când abuziv în stânga- unor români secătuiți de setea după liniștea și
pacea lui Dumnezeu. Unei Românii ce abia se alfabetizase în credință, unitar ca
limbă și concepte, și căreia i s-a furat apoi dreptul la educație religioasă.
Unei Românii cu țărani care nu mai erau țărani și intelectuali care trăiau cel
mai negru moment de viață. Unei Românii zidite de vii în temnițe. Unor monahi
alungați, asemeni lui, pe bază de decret politic, din ceea ce era viața lui.
Iar când politicul a forțat bisericescul să-i pedepsească lucrarea, ascultător
și luptând cu sine, Părintele a stat mai departe de partea ortodoxiei. Poate că
ar merita să deschidem ochii mari, acum, în jur. Să vedem cu câtă ușurință se
sectarizează din Ortodoxie pe baza unei nesmerite păreri de sine și de grup
unii dintre corifeii perfecțiunii spirituale. Părintele nu. Ascultător. Chiar
când, cu o minimă bunăvoință, i s-ar fi putut acorda dreptul la slujirea unei
ultime Liturghii. Știind bine ambientul intelectual al Sibiului îmi vine foarte
greu să cred că în efervescența acelor ani un Părinte Stăniloae, un cunoscător
al misticii și asceticii pauline ca Mitropolitul Nicolae Mladin, un apologet al
fundamentării nou-testamentare a cercetării mistice de talia Părintelui
Grigorie Marcu ori un canonist de talia lui Liviu Stan n-ar fi amendat vreo
deviere ori vreo alunecare spre misticisme ieftine la unul dintre cei chemați
să fie educați pentru a educa. Cum mi-e și mai greu să cred că Părinții
athoniți la care a făcut minimă ucenicie, alături de Părintele Serafim Popescu,
ar fi lăsat neamendată vreo scăpare duhovnicească a celui trimis de
Mitropolitul Nicolae Bălan să fie pârghie de cunoaștere în nevoia de a reseta
duhovnicia unei zone pastorale foarte grele. Ardealul.
Revin.
Cred fundamental în nevoia limpezirii datelor și conținuturilor de credință ale
mărturisirii Bisericii. Fără acest efort suntem pierduți. El nu ține de
funcționărismul în care insistăm parcă să ne blocăm. Pe de altă parte avem și
rezoluția de sfințenie ce poate fi citită în ochii martorilor la binele făcut
de Părintele, la martorii efortului său
de a educa monahii și monahiile pentru o calitate a vieții în Hristos
fără echivoc. Iar când acest drept i s-a retras el s-a retras în ascultare,
artă și dialog. Urmărit. Persecutat alături de cei care-l căutau. Cum ar fi
putut rămâne vreunul dintre noi cu vocația și încrederea neștirbită când în jur
s-au țesut trădări și s-au crescut antipatii? El a rămas pentru a ne ajuta
acum, când s-au întors timpurile de ură și încercare, înmuiate în limbajul
politicului corect dar, vai, atât de adormitor pentru comozii căldicei. Părintele
nu a cerut canonizarea. Cred însă că e un antivirus la vremea de sincretism
inamic ce ne afectează cu tărie firea creștină a lucrurilor. Pentru cei care au
trăit deja minunea schimbării vieții prin rugăciunile și sfaturile lui
Părintele este în sinaxarul inimii lor. Ca o fantă de lucire a Raiului în
viețile lor.
Pr. Conf. Univ. Dr. Constantin Necula