Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 3 martie 2020

„Paradisul etnic românesc”: nu idealizare, ci program axiologic!


Image result for Lect. Dr. Ciprian Iulian Toroczkai         Nu trebuie însă ca programul axiologic etno-teologic propus de Părintele Ilie Moldovan să fie echivalat cu un demers idealist, lipsit de realism şi actualitate. Domnia sa, bun cunoscător al istoriei poporului român, este perfect conştient de pericolele ce au ameninţat şi continuă să ameninţe fiinţa acestuia. „Paradisul etnic românesc”, mult îndrăgit şi prezentat prin scris şi viu grai, nu este în viziunea sa o relicvă a trecutului ci o realitate care poate să constituie soluţia crizei identitare şi a delăsării în raport cu problemele personale şi comunitare prin care marea majoritate trece astăzi. Drept urmare, asumarea condiției de român-creștin trebuie să aibă loc deopotrivă la nivel individual, cât și colectiv.
       Misiunea teologilor de astăzi este de opune acestei „civilizaţii a morţii” şi a contravalorilor pe care le promovează adevărata credinţă în Mântuitorul Iisus Hristos şi modul de viaţă pe care El l-a inaugurat. În fapt, este vorba de recunoaşterea Adevărului şi preamărirea Vieţii, după cuvintele Scripturii: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa” (In. 14, 6) şi „Aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, Singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis.” (In. 17, 3) Preamărirea este trăită deopotrivă ca iubire în „liturghia lăuntrică” – în inima credincioşilor strălucirea slavei harului divin naşte şi face să sporească o dispoziţie infinită de  mulţumire adusă lui Dumnezeu, Care este iubire -, şi ca „taina dreptei credinţe” (II Tim. 3, 16), ca sălăşluire statornică în adevărul credinţei, care determină şi modul de a trăi şi într-un anumit spaţiu şi timp sfinţit: „Adevărul Mântuitorului este … apa veşnică şi minunată care taie setea de valorile cele trecătoare, opunându-se nenumăratelor patimi, ambiţii, apetiturilor individuale şi colective, care conduc spre atâtea rătăciri în credinţă, spre atâtea erezii şi, în cele din urmă, spre apostazie” (I. Moldovan 1999:177-178).
Asupra acestor teme Pr. Moldovan a revenit, cu puțin timp înaintea morții, în cel de-al treilea volum din ciclul „În Hristos și în Biserică”. Această carte, cum se spune încă din introducere, se adresează „fiilor neamului românesc, care, într-un mod tainic, aud chemarea ce li se transmite liturgic de a se apropia de Sfântul Altar și a se împărtăși de sfintele Taine ale Trupului și Sângelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos: „Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați!” Orice prilej de cuminecare cu acest sânge euharistic ce le este rânduit dreptmăritorilor creștini români – urmași ai unor părinți care s-au învrednicit de cunoașterea nemijlocită a cuvântului dumnezeiesc al Sfântului Duh, în ceasul binecuvântat al Cincizecimii din Ierusalim, rostit într-o limbă care a devenit propriul lor grai ceresc și pământesc, prilej în care se bucură și de trăirea uneia și aceleiași prezențe divine a zilei de Rusalii, îi provoacă la o impresionantă cunoaștere de ei înșiși, dar, nu mai puțin, și la o cunoaștere a dramaticei situații în care a ajuns să se afle neamul nostru la început de mileniu. Răspunderea față de noi înșine crește necontenit, iar momentul în care ne aflăm pune sub semnul întrebării multe din însăși datele existenței noastre. Nu putem rămâne ceea ce am fost, prin intervenția divină care ne-a constituit propria etnogeneză, decât revenind conștienți de darul Cincizecimii, precum și de îndatoririle misionare ce le avem în istorie la care ne revendică primirea acestui dar” (I. Moldovan 2011:5).
          Tot dintru început se subliniază identitatea dintre „ a fi român” și „a fi ortodox”, dar mai ales implicațiile majore, la nivel existențial, pe care le presupune această identitate: „Pentru a înlătura orice interpretare ce ar putea să pară aleatorie, se cuvine de la început a sublinia adevărul că limba pe care o vorbim își are originea în așa-zisa latină vulgară, graiul popular al înaintașilor noștri prezenți în Ierusalim la Pogorârea Sfântului Duh, potrivit textului scripturistic care precizează că acei „romani în treacăt”, „uimiți se minunau, zicând: cum auzim noi limba noastră în care ne-am născut?” (F. Ap. 2,7-8). Este de remarcat identitatea deplină între limba pe care așa-zișii „romani în treacăt” o vorbeau în mod curent și limba pe care o auzeau, comunicată de însuși Duhul lui Dumnezeu în acest ceas al Cincizecimii. Tot atât de însemnat este și faptul că acest grai devine pentru primii ascultători, ca și pentru cei care îi urmează, limba Împărăției lui Dumnezeu, limbă ce dă mărturie de o nouă realitate pe care Duhul o inițiază pe pământ și care va fi limba unui nou neam, fără îndoială de neam creștinesc. În același sens, semnificația prezenței divine, atât în momentul istoric de inaugurează lucrarea dumnezeiască a Pogorârii Sfântului Duh, precum și în cel al epiclezei euharistice, se cuvine o surprindere a încă două însemnate realități semnificative care atestă originea divină a graiului românesc. Prima este martiriul Sfinților Montanus și Maxima, sfinți care mărturisesc că în actul lor de jertfă văd cum pe pământul neamului din care fac parte se înfiripă graiul care și are dumnezeiasca sursă în Pogorârea Sfântului Duh la Rusalii. A doua realitate justificativă ne-o oferă Niceta de Remesiana, considerat a fi, pe drept cuvânt, apostol al neamului românesc, și căruia îi datorăm importanta precizare a identității apelativului „romanus” cu cel de „christianus”. Aceasta, pentru că latina noastră rămâne dependentă de evenimentul Cincizecimii, din acest eveniment derivând identitatea dintre „a fi botezat” și „a fi român”, încât român nu este decât cel care a primit botezul de foc al Duhului (Ibid. p. 5-6).
       Pr. Ilie Moldovan sublinia că semnificația supremă a conștientizării noastre de chemarea ce ne este adresată la cunoașterea de noi înșine ține de ceea ce putem numi „etnicitate euharistică” sau „românitate liturgică sau euharistică”, anume faptul că Duhul Sfânt sfințește prin Pogorârea Sa Cinstitele Daruri pentru ca Sângele lui Hristos să treacă în sângele nostru, făcându-ne rude de sânge ale Domnului, popor ales, moștenitori ai Împărăției Cerești, nu doar ca o comunitate bisericească locală, ci și în calitate de comunitate etnică. Înnoirea firii umane, această trecere a puterii sângelui lui Hristos în zestrea sângelui nostru, nu se circumscrie într-un singur act sacramental, mărginit de sine, ci înseamnă o lucrare de profundă transformare ființială, atestată de „mărturisirile sângelui”, de la I Ioan 5, 7. „Prin sângele ce s-a scurs (din coasta Domnului) noi am primit pe Sfântul Duh, scrie un autor din veacul al IV-lea, căci sângele și Duhul s-au asociat, ca prin sângele care este al naturii noastre să putem primi pe Duhul care ne este străin”. Sunt cuvinte care ne deschid perspectiva perceperii rațiunii teologice a „etnicității euharistice”. În ordinea nouă în care este introdus credinciosul cu ajutorul Sfântului Duh totul se unește desăvârșit, prin iubire, iar pe această iubire se întemeiază unitatea unei entități creștine istoric constituite, cum este existența etnică, adică neamul (Ibid. p. 7-8).
Bibliografie: Ilie Moldovan, Adevăr şi preamărire în Ortodoxie. Îndreptar de texte scripturistice comentate în vederea apărării liturgice a dreptei credinţe, Ed. Pro-Vita Valea Plopului, 1999; Idem, În Hristos și în Biserică. Iubirea euharistică generatoare de viață și destin românesc, Ed. Reîntregirea, Alba-Iulia, 2011.

Lect. Dr. Ciprian Iulian Toroczkai