Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 3 martie 2020

Satul- vatra zdrobită a României creștine


Image result for pr. constantin necula
Dintre toate instituțiile etnicului românesc satul poartă cu sine semnul istoriei și rădăcina ancestralității noastre ca Neam. Greu de aflat ceva mai adânc decât vatra de duh și cultură limpezită de har a satului. Nu. Nu îmi îngădui să fiu nici demagog și nici emoțional în ce privește satul. Băiat de oraș am evadat des și cu sens în lumea curată a țăranilor copilăriei mele, fundamentali credinței și devenirii mele. Fie lipiți de pragul de sus al Țării, în văile ce îmbălsămau cu cer Maramureșul, fie în grijulia construcție subcarpatică a vâlcelelor voievodale din buza Olteniei ori în câmpia plină de lubenițe suprarealiste din Brezuica, satul primei vacanțe ce o țin în căușul memoriei, undeva între Caracal și Corabia oamenii aceia mi-au schimbat viața. Pentru că satul nu era simplă așezare ci mod de viață. Un mod de viețuire cu ritmul său liturgic și agrar. Cu eficientizările sale imediate care au făcut să supraviețuiască peste dramatica perioadă comunistă. În care și-a păstrat biserica și respectul față de Scriptură cu incredibila încăpățânare din care rodea libertatea. M-a pus mereu pe gânduri faptul că mereu în tainica fugă de comuniști, oamenii rezistenței nu au căutat decât rar loc de adăpost între orășeni ori la oraș. Spre munți și sate și-au aflat liniștirea. Spre construcțiile fidele rezistenței. Până târziu descrierile satului românesc interbelic se potriveau celor din perioada postbelică și dacă prin anii ’80 citeai memoriile unui țăran român din anii de început ai secolului nu te mirai că te aflai vecin cu vreun personaj de poveste. Miezuit pe biserică, protejându-și memoria cu cimitirul de oameni trecuți din jurul acesteia ori din imediata apropiere a satului, vatra sătească s-a dovedit o incredibilă plasă de rezistență culturii morale, culturii frumosului și educației în Hristos. Merită citite raportările legate de viața satului pe care le-avem la îndemână în arhive ori în reviste de sociologie. Satul ținea în el oameni cu bune și rele. Dar scotea la suprafață spre a rodi în lumina valorilor suflete puternice. Satul a făcut și Primul și cel de-al Doilea Război mondial. Satul a dat mereu generații de preoți și învățători a căror fibră genetică vibra adânc în codul de harisme al poporului. În ciuda îngâmfării noastre de acum, a sinecurii pe oraș, suntem, mare parte la prima generație ori a doua de orășeni, în majoritate. Și nu, asta nu e rău. Ceea ce e rău este că am distrus în mare parte echilibrul pe care satul ni-l aducea ca valoare. Bunul simț al lucrului corect făcut. Al rușinii. Am pierdut simplitatea prin care se  construia cu rigoare comunitatea. Obștea sătească era inima din care pulsau elementele de viață socială și duhovnicească ale Țării. Mănăstirile au fost ctitorite de curți boierești ori neguțători de la oraș dar au supraviețuit, ce zic, supraviețuiesc, datorită rezistenței satului. Și astăzi acolo unde satul e viu mănăstirea, parohia ori școala înfloresc. Pentru că obștea e construită pe încredere reciprocă de generații. Aici am spulberat de fapt vatra satului. Am îngăduit politicului să-l transforme în poligon de interese. Am permis producției media să-l copleșească în nedreptăți. Faceți un efort simplu. Căutați un film artistic, unul singur, despre povestea satului ori o poveste din satul românesc autentic, realizat după 1989. Livresc ne salvăm prin câteva scriituri. Dar nici ele nu sunt situate la forța de evocare a romanelor ori nuvelelor prin care descopereai în satul românesc vibrația de sat-clopot. Sat prin care trec toate energiile ruralului universal. În fond prăznuim botezurile și nunțile și înmormântările cu vibrația de la țară. În tradiție imediată urbanul nu există.
            Drama de azi a satului este vizibilă. Depopularea? Poate. În perioada comunistă au fost câteva valuri de depopulare, aducând spre oraș mii de țărani. Rupți de vatra lor căutau să fie altfel. Azi îi vedem îmbătrâniți. Au lucrat o viață în uzine ori construcții sociale megalitice. Sufletul lor se sufocă între blocuri. Caută răcoarea copilăriei și n-o mai află. Dramatic este că n-au fost învățați să-și petreacă timpul cu cititul ori vreo îndeletnicire care merge „la bloc”. Unii au plecat spre satele lor. Nimeni nu vede că valul de plecări afară are și o maree de întoarcere în sat. Atât că diferența în procente este uriașă. Iar cei întorși lasă în urmă o viață risipită în idealul socialismului cu toate ale lui. Și mormântul celuilalt, soț ori soție, de cele mai multe ori. Satul s-a pierdut pe porțile uzinei născând un amestec de săteni cu servici la oraș. Azi când presa vorbește că nu avem apă curentă în sate ori cu alte utilități la îndemână lăsăm privirea în pământ. Un soi de jenă socială ca și cum n-am fi mirosit niciodată zidurile din centrul marilor capitale europene, inclusiv București, ori n-am fi remarcat cutiile de plastic, verzi ori albastre, care marchează lucrurile ce ne lipsesc, în mijlocul civilizației urbane. Sunt false problematizări legate mai mult de eșicherul politic al obținerii de fonduri decât de nevoi reale. Așa am ajuns, în fond, să avem terenuri de fotbal în pantă făcute pe mii de euro în același sat în care se calamitează culturi la fiecare ploaie pentru că nu s-au făcut îmbunătățiri funciare ori nu s-au asigurat construcția de diguri. Ne bucurăm când europenizăm satul prin asfaltare. Inclusiv a drumurilor de la marginea ariilor de odinioară. E încântător. Însă nimic din câmpurile cultivate între bretelele de asfalt nu mai aparține săteanului ci vreunei ferme cu patron televizat. Când nu ne înecăm câmpurile în rapiță. Atât de frumoasă la privit și atât de ucigașă în conținut mineral al solului. Pot părea critice afirmațiile mele. Dar ele sunt rezultatul întâlnirii cu oamenii reali ai satului. Cu rămașii acasă. Cu păzitorii mormintelor strămoșilor plecaților noștri în lume. Care oricât de bine ar duce-o, privesc înapoi. Uneori cu durere. Alteori cu mânie. De cele mai multe ori cu dor. Ne-am eludat rezistența vetrei care ținea miezul existenței. Fuga spre sat a orășenilor, ca să stea departe de gălăgia orașului, nu-i va transforma pe aceștia în țărani. Poate doar le va aduce aminte de unde vine Țara. Pentru că țăran nu te făcea doar legătura cu pământul ci apartenența la o obște, la o comunitate. De cele mai multe ori închegată în jurul Bisericii. Priviți la comunitatea germană din Ardeal, risipită și vândută oficial la mezatul înțelegerilor politice din perioada comunistă. Luați seama că la întoarcerea, din când în când acasă, nemaiavând dese ori case ori casele având alți stăpâni, drumul lor se îndreaptă spre cimitir și spre locașul de cult. Proiectul lor de reconstrucție a bisericilor fortificate ar trebui să ne aducă aminte că axa satului trece prin Biserică. De pe pământ la cer. Că fără cerul său satul nu e complet și că nici o construcție umană nu poate înlocui partea de cer prin care își respiră nemurirea satul.
            Cu mii de case închise și cu pământ nelucrat, cu îmbătrânirea dureroasă a puținilor locuitori ce-i mai colindă colindele și-i mai  bocesc bocetele, satul românesc este asemeni unei răni deschise. Aduce aminte de bătălii în care am biruit. Dar ne cheamă să ne aducem aminte și de durere și de moarte. Dacă avem vreo misiune în următorii ani, ca Biserică în primul rând, ea e legată de recuperarea satului. Nu. Nu ca expoziție de muzeu. Ci ca sit autentic de viață. Nu. Nu vom repopula satul românesc. Și nici nu cred că vom putea distinge punctele unei politici serioase pentru revitalizarea lui. Dar avem obligația de a ne recupera sensul duhovnicesc al comunităților parohiale de la oraș, de a cultiva o morală limpede, fără compromisuri. Avem obligația de a nu ne pierde limba grăită de sătenii de odinioară. De a reconstrui vecinătățile și sprijinul comunitar. Nici o lege din lume nu oferă motivația pe care o oferă satul ce încă ne locuiește în oase. Generațiile ce vin nu vor mai avea măduva culturii acesteia. Totul va fi prefabricat ori semipreparat. Nu vor ști niciodată ce înseamnă să alergi după pui prin iarba umedă a dimineții. Nu știu deja cum miroase laptele ori în ce fel se sparg nucile verzi. Nu au trecut prin scalda de miresme a unui lan de grâu răscopt în soarele verii. Nici nu se mai pot scălda în apele secate ale haturilor. Și nici vâna cărăbuși în taina înserării. Ne vom pierde poeții pentru că ne-am pulverizat peisajul interior al libertății culorilor. Ca preoți avem obligația de a nu îngădui să fie uitată Liturghia. Pe care o slujim în taina prescurii și a vinului ce urcă spre noi tot din pragul de lut și cer al satului. Nu putem să vulcanizăm roata istoriei. Ne rușinăm de sat pentru că încurcă în lumea ifosiardă în care trăim. Și e și drept. Uneori e vai de noi. Dar nu, nu satul e vinovat. Ci viziunea noastră socială neatentă la detalii. Tăvălugul nebuniei urbanizării absurde a satului început sub Ceaușescu și continuat, fără scrupule, după Revoluție. Priviți casele noi din sate și veți înțelege. Nici o lege a sistematizării și protecției arhitecturale a satului nu stă în picioare în fața banului care corupe și apoi construiește anapoda. Ducem lipsă de autostrăzi dar nu ridicăm nicicum standardul de rezistență al drumurilor ce ne poartă în marginea de lume unde ne așteaptă satul...Dincolo de melancolie ori emoție, dincolo de  durere ori naivitate socială satul cheamă la soluții. Și la un soi de transfuzie de sens în propriile noastre vieți. Va fi greu, poate imposibil să restaurăm satul. Dar nu să-i conservăm nervura creștină din care ne-am ridicat spre urban. Și nici să-i acordăm trecutul la o continuitate adevărată.


Pr. Conf. Constantin Necula