Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Un roman despre ce ar fi putut să se întâmple, cronică de carte - Pr. Dr. Daniel Puia-Dumitrescu



În lumea în care omul se află de multe ori în situația de a se întreba dacă ce i se întâmplă este realitate sau doar un joc al minții sale și în partea aceasta de Europa care își interiorizează credința într-un mod cel puțin divers dacă nu total diferit față de un Vest aflat – măcar la nivel teoretic – în mâinile, uneori atente, alteori obosite ale Marelui Păpușar, se naște întrebarea: unde se oprește realitatea și unde începe ficțiunea în viețile noastre?
De la, probabil, aceeași întrebare pornește și psihoterapeutul Irvin D. Yalom în cartea sa, „Problema Spinoza”, publicată la noi de Editura Vellant. Nu este primul roman al lui Yalom asupra căruia mă opresc și nici nu îmi ascund admirația față de acest specialist care ne „servește” părți din ceea ce iubește, din profesia sa, din psihoterapie, sub formă de ficțiune sau cel puțin aparentă ficțiune. Problema Spinoza este un roman a cărui acțiune merge pe două planuri istorice, Amsterdamul sfârșitului de secol XVII și Europa din perioada interbelică a secolului XX. Avem cel puțin două personaje principale, un bine-cunoscut actor al anilor 1600 – 1700, Baruch Spinoza, și un personaj cel puțin dureros al secolului XX, Alfred Rosenberg, unul dintre ideologii și (ca să folosesc, probabil neadecvat, un termen al zilelor noastre) influencerii lumii naziste. Ca personaje – mijloace, personaje adjuvante, avem câte unul pentru fiecare poveste, și anume un prieten evreu, care împărtășește viziunea deschisă asupra relației omului cu Dumnezeu, cu natura, cu tot ce îl înconjoară a lui Spinoza, Franco Benitez, dar – aparent paradoxal – ajunge rabin, în episoadele de secol XVII, și un doctor, un psihoterapeut al începutului de secol XX, Friedrich Pfister. Intriga poate fi bănuită deja, doar nu întâmplător este adus în scenă numele cunoscutului Spinoza. Ideile năucitoare ale acestui cercetător de secol XVII vor fi intens discutate și greu rumegate în epocă, în Europa, și cu atât mai mult de-a lungul anilor între evrei. Se pare că situația în ce îl privește pe protagonist nu este clară, în lumea evreiască, nici în ziua de astăzi. Pornind de la acest personaj controversat, Yalom construiește o poveste care se încheagă tocmai în jurul ideilor sale, mai ales că vorbim despre un alt protagonist, Alfred Rosenberg, care – în ciuda provenienței sale – se socotește un german pur sânge, urând evreii și încercând să fie ideologul mișcării conduse într-un final de Hitler, spre o purificare rasială greu de explicat și astăzi din punct de vedere sociologic.
Dincolo de interesul personal al lui Irvin Yalom, și anume acela de a pune știința psihoterapiei în diverse contexte și etape de dezvoltare – reală sau prezumtivă – la fel cum a făcut și în Plânsul lui Nietzsche, găsim din nou un autor intrigant, care pleacă de la o cercetare foarte bine făcută și ridică întrebări pertinente, tocmai această tehnică făcând din romanele sale de anvergură nu doar o lectură pasionantă, ci și un prilej de o mai adâncă cercetare a momentelor de istorie pe care le pune sub lupă. Nu este greu de crezut, plecând de la explicațiile pe care psihoterapeutul romancier le dă în prolog și partea finală, de „clarificări”, o poveste măcar la nivel practic posibilă, așa cum a imaginat-o acesta. Scrisorile de epocă, faptele reale, cărțile sursă pe care le folosește, o fină cunoaștere a personalității umane, dar și o cercetare întreprinsă chiar la „locul faptei” (pentru că merge și vizitează biblioteca lui Spinoza, muzeul din casa acestuia, din Olanda), toate acestea ne recomandă autorul drept unul serios, chiar meticulos. Mai mult, tehnicile de terapie pe care le propune prin intermediul personajelor sale dezvăluie și un practician care știe să fie și pedagog, un adevărat profesionist al domeniului pentru care este atât de reprezentativ.
Legat de motivul pentru care vă fac această propunere de lectură, nu este unul total livresc și total dezinteresat. După cum am mai spus-o și altă dată, merită studiate tehnicile de psihoterapie și ca parte teoretică necesară pentru preotul duhovnic al zilelor noastre, iar faptul că acestea pot fi ingurgitate mai ușor în cadrul unei povești, al unui roman, ajută încă și mai mult. Un alt motiv pentru care vă recomand citirea cărților lui Irvin D. Yalom, atât a celor de ficțiune, cât și a manualelor de psihoterapie individuală și de grup, este acela al unei încercări de dezvoltare personală continuă, într-o lume care se află într-o viteză la care cu greu ne putem adapta noi, preoții, dar la care, cel puțin tinerii noștri se conectează cu ușurință. Viteza aceasta de transformare, fie că vrem, fie că nu vrem, face parte deja din ADN-ul tinerilor de astăzi, deci trebuie și noi să ne adaptăm nu numai în plan personal, dar și al tehnicilor pe care le folosim în păstorirea lor.

Irvin D. Yalom, Problema Spinoza, trad. din engleză, Alex Moldovan, ed. Vellant, București, 2012, 424 p.