Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020


Printre lacrimi, Adevărul, cronică de carte
Pr. Dr. Daniel Puia Dumitrescu

De la dependență la abstinență este o cale lungă și obositoare. Mulți cad, se ridică, iar cad, iar se ridică, încearcă și iar încearcă. Precum spune bețivul în dialogul său cu Micul Prinț, din cartea cu același nume a lui Antoine de Saint-Exupery, beau ca să uit de rușinea că beau: dependența este în mare măsură o falsă realitate, cu care persoana în cauză se obișnuiește, dar și o rușine care, cu cât se adâncește, cu atât devine mai greu de mărturisit și de depășit.
Am făcut cronică, prin 2016, primului roman jurnal al lui Cristian Fulaș, Fâșii de rușine (Gestalt Books), pe care îl prezentam drept un pseudo-jurnal de închisoare (a se citi aici clinică pentru dezalcoolizare). Întăresc ideea susținută atunci, a necesității unei mai mari conștientizări asupra dependențelor în general, a alcoolismului în special, și constat cu destulă dezamăgire că problema nu este nici acum una cunoscută și dezbătută în măsura în care ar fi nevoie. Totuși, aleg să cred că, prin intermediul Crucii Albastre și al clinicilor de dezalcoolizare pe care le avem chiar în regiune, s-a produs o evoluție. Este la fel de importantă și pornirea unor programe la nivel parohial, la nivel micro, chiar dacă am prea fost învățați că nu este posibil.
După plâns, romanul reeditat la Polirom în 2019, este un follow-up pentru Fășii de rușine, confesionalul pe care îl descrisesem acum câțiva ani. Avem, astfel, o imagine de ansamblu asupra unui proces care ar trebui cel puțin să ne stârnească o minimă curiozitate, acela al revenirii de la dependență, al ridicării din boală, al – am putea spune – unei învieri. Dacă venim din perspectivă teoretică, prin intermediul diverselor școli de psihanaliză și psihoterapie, până la psihoterapia ortodoxă a unui Hierotheos Vlachos, putem afirma că știm, măcar la nivel de manual, ce ar trebui și ce putem face în cazul acestor dependențe. Mai mult, putem lua modelul atât de iubit și de practicat al lui Irvin Yalom, psihoterapeut american ale cărui cărți le-am prezentat și în cronicile mele, acela al grupului de psihoterapie. Avem celebrul Alcoolici Anonimi și arhiva generoasă a grupului, pe care îl putem lua ca model și am putea încerca să îl implementăm și la noi. Într-o măsură și mai mare, avem partea de duhovnicie ortodoxă și de luptă cu patimile și păcatul, care vine – mai ales parte practică – în ajutorul nostru. Așadar, armele sunt, mai rămâne să le și folosim.
Să ne întoarcem, totuși, la scriitură. Și atunci când vine vorba despre îmbinarea dintre realitate și ficțiune, Cristian Fulaș este un maestru al jocului scriitoricesc. Volumul de proză scurtă Cei frumoși și cei buni, publicat tot la Polirom, în 2017, o demonstrează cu vârf și îndesat. Lumile construite de el în volumul de proză scurtă ne avertizează că avem de-a face cu un fin țesător de realități, un magister al mânuirii limbajului și un connaisseur al realizării textului. Cu toate acestea, După plâns ne pune în postura celui care se întreabă cât este adevăr, cât este jurnal, și cât este ficțiune în roman. Până la urmă aceasta nici măcar nu este adevărata miză. Nu cred că este important, ci chiar dimpotrivă, să știm care este jurnalul și care este ficțiunea. Mai mult, cred că această curiozitate face parte mai degrabă din aplecarea noastră telenovelistă, din aplecarea aceea spre o bârfă auzită pe banca din fața blocului.
Romanul pe care îl prezint astăzi este unul al devenirii, un mini bildungsroman autohton, o creștere (în descreștere?) a personajului principal, de la copilul și adolescentul mai mult scăpat de sub observație decât rebel, până la adultul care trăiește în povestea, pe de o parte, tristă, pe de altă parte, motivantă, a depășirii fiecărei zile în lupta cu o fostă (de data aceasta) dependență. Băutura începe prin a fi un ritual al adolescentului care vrea să își premeargă vârsta, să ajungă mai repede la maturitate, continuă prin a fi ritul firesc al fiecărei zile și sfârșește (sperăm) prin a se transforma într-o cicatrice (pe alocuri o rană cu o coajă foarte tare, dar încă nevindecată) a unui trecut neclar. Dacă aș face o comparație între cele două romane, aș spune că al doilea este realizat mai bine, este o scriitură mai matură, mai plină, cu toate că nici primului nu îi lipsesc energia, vioiciunea scrisului și naturalețea unui autor talentat. Mi-a plăcut mai mult al doilea, dar aceasta este doar o opțiune personală. Mergând un pic mai departe, în Fâșii de rușine se simte nevoia confesiunii, a acelei exorcizări prin intermediul cuvintelor scrise, nevoia vomitării răului din trecut și a curățării, pe când, După plâns este o construcție, o evoluție narativă mai atentă, o îmbinare a stării de spovedanie cu aceea de așezare a evenimentelor, atât în memoria personală, cât și în cea colectivă.
Din nou, vă invit la lectură, cu speranța acțiunii. Vă invit la reflecție, cu dorința concretizării.


Cristian Fulaș, După plâns, ediția a doua, editura Polirom, Iași, 2019, 252 p.