Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

Locaşul de închinare şi lucrarea sfinţitoare a Bisericii - IPS Dr. Laurențiu Streza



Image result for ips laurentiu streza         Arhiepiscopul Simeon al Tesalonicului precizează că biserica închipuieşte toată lumea, pentru că Dumnezeu este pretutindeni. Sfântul altar simbolizează cele mai presus de ceruri, unde se află scaunul lui Dumnezeu, întruchipat prin Sfânta Masă. Naosul închipuie lumea văzută, iar partea lui de sus, pe cea nevăzută [Simeon al Tesalonicului, Despre biserică şi tarnosirea ei, p. 113.]
Deşi este structurată în mai multe părţi, biserica după înfăţişare este una – ne învaţă Sf. Maxim Mărturisitorul. „Naosul este un altar în devenire, iniţiat şi sfinţit prin Sfintele Taine, pe când altarul este un naos actualizat,.ajuns la capătul acţiunii de iniţiere şi de sfinţire”. Chiar în înţelesul de locaş de cult, biserica este o realitate dinamică, purtând în ea ideea şi puterea creşterii, care transformă naosul (spaţiul credincioşilor) într-un altar (spaţiul clericilor) în devenire [Pr. Prof. Ene Branişte, „Biserică şi Liturghie în opera Mystagogia a Sfântului Maxim Mărturisitorul”, în rev. Ortodoxia, 1981, nr. 1, pp. 16-19.].
Ordinea şi importanţa crescândă a părţilor locaşului, pronaos, naos şi altar, toate îndreptându-se spre Sfântul Altar, cât şi programul iconografic, care rânduieşte ordinea icoanelor în pictura bisericii, constituie locul şi ambianţa duhovnicească a urcuşului spiritual, pe care credinciosul l-a început din pruncie, prin Tainele de iniţiere creştină, şi îl continuă toată viaţa. Aici începe, se întăreşte şi se desăvârşeşte viaţa cea nouă în Hristos. „Orânduiala topografică a locaşului constituie un fel de iniţiere gradată pentru a pătrunde în lumea sacră” – spune P. Evdokimov [Ortodoxia, p. 233.].
În pronaos, aproape de intrarea în biserică, sub ocrotirea iubitoare a Maicii Domnului, de pe cupolă, prin baia Sfantului Botez, pruncul se naşte din nou pentru viaţa în Hristos, devenind fiu al lui Hristos după har, mădular al Trupului Său Tainic, Sfânta Biserică, şi moştenitor al împărăţiei lui Dumnezeu. Tot acum primeşte pecetea darului Duhului Sfânt, în Taina Mirungerii, care-l întăreşte şi-l menţine în viaţa cea nouă în Hristos. Cel născut în Hristos prin Botez şi întărit în viaţa cea nouă prin Mirungere primeşte îndată Sfânta Împărtăşanie, pentru a se uni cu Hristos [Vezi Nicolae Cabasila, Despre viaţa in Hristos, trad. rom. de Pr. Prof. T. Bodogae, ed. a II-a, Bucureşti, 1997.].
În naos, sub înrâurirea harului mântuitor al Pantocratorului, înconjurat de cetele îngereşti de pe cupola centrală a bisericii, şi prin rugăciunile Sfinţilor Evanghelişti, vestitorii cuvântului mântuitor, creştinii primesc Taina Spovedaniei, prin care Mântuitorul îi izbăveşte de păcatele ce le îngreunează călătoria şi unirea cu El, Taina Cununiei, a binecuvântării iubirii celor doi soţi, cu scopul naşterii de prunci închinaţi lui Dumnezeu, şi Taina Maslului, spre tămăduire de bolile sufleteşti şi trupeşti.
Între naos şi altar, in faţa uşilor impărăteşti, sub binecuvântarea din icoana împărătească a Celui Care S-a jertfit şi Se dăruieşte continuu pe Sine, pentru mântuirea noastră, se primeşte Taina Euharistiei, a unirii cu Hristos, prin împărtăşirea cu trupul şi sângele Său, devenind purtători de Hristos. Aceasta este ţinta finală şi şansa vieţii creştine, pentru care ne pregătim mereu prin baia lacrimilor, Sfânta Spovedanie.
       În altar, în sfanta sfintelor, numai cei chemaţi şi pregătiţi primesc Taina Hirotoniei, a consacrării în slujirea sacramentală a Bisericii lui Hristos.
În sfântul locaş, la fiecare Sfântă Liturghie se săvârşeşte Jertfa euharistică, care prelungeşte spre noi Jertfa de pe Cruce a Mântuitorului Hristos, făcând-o accesibilă tuturor [Ibidem.]. De la intrarea în biserică şi până în faţa uşilor împărăteşti, la Hristos Euharistic, este drumul pe care îl face mereu credinciosul, prin lucrările sfinţitoare ale Bisericii, aducând cu sine ofranda sa de pâine şi vin, pentru Sfânta Jertfă. Pe masa Sfântului Altar, la fiecare Sfântă Liturghie, Hristos Însuşi se jertfeşte pentru noi, prezentând Tatălui ofranda noastră. Maica Domnului de pe semicalota altarului mijloceşte pentru noi şi pentru această jertfă, care ajunge în altarul cel mai presus de ceruri.
După Sfântul Maxim Mărturisitorul, sfinţirea progresivă a sufletului se săvârşeşte prin integrarea omului în „Ecclesia” şi prin participarea la Sfânta Liturghie. De aici rezultă datoria creştinului de a frecventa sfânta biserică, mai întâi pentru că sfinţii ingeri prezenţi în ea, însemnează pe cei ce se înfăţişează lui Dumnezeu, mijlocind pentru ei, iar apoi pentru că harul Sfantului Duh este prezent totdeauna în acest locaş în chip deosebit la Sfânta Liturghie, având puterea de a schimba şi de a transforma pe cel ce se roagă în locaşul Domnului [Mystagogia, cap. XXIV, P.G., t. XCI, col. 701-704; Pr. Prof. Ene Branişte, „Biserică şi Liturghie...”, p. 18.].
Deci, locaşul sfânt al bisericii este un element nelipsit din viaţa spiritual a celor ce-L caută pe Dumnezeu şi doresc să se împărtăşească din darurile Lui cele bogate, spre a atinge piscurile desăvârşirii creştine, după Modelul Hristos.
    Frumuseţea locaşului, profunzimea rugăciunilor, bogăţia conţinutului şi armonia melodică a cântărilor rânduielilor liturgice sunt factori care produc în sufletul celui ce se roagă în biserică stări înălţătoare de trăire duhovnicească, pregătindu-l pentru primirea harului divin.
Sfinţenia Bisericii, întărită prin prezenţa lui Hristos în ea, sub forma Sfintei Euharistii, păstrată pe masa Sfântului Altar, justifică pe deplin dragostea şi grija deosebită a clerului şi credincioşilor de a construi şi de a împodobi Casa Domnului cât mai frumos, ca pe cel mai drag şi mai scump locaş al lor.
       Biserica-locaş a devenit un bun sacru, un locaş de inchinare, un spaţiu liturgic, cu tot ce-i aparţine, prin rânduiala punerii pietrei de temelie, prin sfinţirea ei şi prin săvârşirea continuă în ea a lucrărilor sfinţitoare.