Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 10 martie 2020

Satul în tezaurul nostru folcloric – temei și orizont al sufletului românesc (IV)




Image result for pr calin samarghitanVorbind despre viața și valorile satului românesc nu putem ocoli un cuvânt care astăzi aproape că și-a pierdut înțelesul: mila. ,,Ordinea creștină a vieții este întemeiată pe milostenie” [Ovidiu Papadima, O viziune românească a lumii, Editura Saeculum I.O., București 1995, p. 70] spune tot Ovidiu Papadima. În lumea noastră țărănească în care ,,suntem mai curați ca fire”, țăranul arhaic a dăruit întotdeauna celor care aveau mai puțin decât el, iar cei oropsiți aveau parte de toată grija necesară [Ibidem]. Legătura dintre viața de aici și cea de dincolo este făcută prin milostenie, prin ceremonii legate de ceea ce înainte numeam ,,strămutare”. Milostenia însoțește nașterea, botezul, nunta și moartea. Sărbătorile ,,Moșilor” de-a lungul întregului an erau prilejuri de legătură cu cei plecați în ,,Cea lume”. De Crăciun, de iarnă, de Păresimi, de Florii, de Joi-Mari, de Paști, De Sângeorge, de Ispas, sau, în Banat, Moșii de Curastră (când fată vaca).
La Ovidiu Papadima mai găsim cules un colind interesant: Sfântul Soare vede în rai/ o văcuță slabă,/ Uscată și slabă,/ Păștea livezi verzi/ Și bea ape reci/ Și cădea de slabă./ Iar într-altă parte vede:/ ”Tot pă-l nisipiș/ Fără fir de iarbă,/ Fără pic de apă/ Vede vacă grasă,/ Grasă și frumoasă.
Iar Adam îl lămurește că vaca slabă a fost dată de pomană fără inimă bună, și oricât de bine ar trăi și ar paște, tot slabă rămâne căci existența ei depinde de sufletul celui care a dat-o [Ibidem, pp. 71-72] Așadar milostenia trebuie făcută cu inimă bună și curată. Cât am mai păstrat noi astăzi din credințele de atunci? Asta va răspunde fiecare după înțelegerea lui; lumea raiului se construiește după sufletul celui de pe pământ, iar dacă lumea modernă dorește să piardă ori să batjocorească această înțelegere și concepție a lumii de dincolo, probabil că singură și-o pierde și raiul.
Dacă am văzut că satul românesc este prin excelență păstrătorul tradiției, am dori ca un ultim capitol să-l dedicăm poate celui mai actual subiect: falsa antinomie dintre tradiție și civilizație. Pentru aceasta vom face apel la un capitol esențial, ,,Tradiția creatoare”, din cartea Puncte cardinale în haos a lui Nichifor Crainic.
Conducând orientarea revistei ,,Gândirea” între anii 1921-1944 pe linia tradiționalismului autohton ortodox și vorbind despre tradiție, Crainic adăuga întotdeauna ,,tradiționalism dinamic” pentru a-l distinge de paseism [Nichifor Crainic, Gândirea..., p. 6] și de tradiționalismul osificat al revistei ,,Sămănătorul”, inițiată de Coșbuc și Vlahuță, cu al ei curent teoretizat și dezvoltat apoi de Nicolae Iorga. ,,Peste pământul pe care am învățat să-l iubim din Sămănătorul, noi vedem arcuindu-se coviltirul de azur al Bisericii ortodoxe. Noi vedem substanța acestei Biserici amestecată pretutindeni cu substanța etnică” [Nichifor Crainic, ,,Sensul tradiției”, în vol. Puncte cardinale în haos, Editura Timpul, Iași, 1996, p. 137].
Crainic nu a opus niciodată tradiționalismul civilizației. În disputa cu legea imitației a lui Lovinescu, pe care o vede antitradiționalistă, Crainic definește tradiționalismul ca ,,osatură ce păstrează trăsătura unitară în varietatea formelor unei culturi” [Idem, ,,A doua neatârnare”, în vol. Puncte cardinale..., p. 153]. Nu este nicidecum o forță statică, cum îl înfățișau amatorii revoluționari, ci ,,o forță vie, dinamică, ce izvorând din veacuri înaintează torențial spre creșterea formelor noi și cât mai adecvate ale existenței sale”[Ibidem]. Modelul său este Eminescu în care vedea întregul organism național ,,rănit și bruscat de reformele pașoptiste” [Idem, ibidem.]. Tradiționalismul ortodox al Gândirii va avea să pună în valoare și să proiecteze în ideal sufletul țăranului român, să oglindească literar și artistic întreaga zestre spirtuală a satului românesc, o spiritualitate care purta definitoriu amprenta ortodoxiei, și care era ,,puterea propulsivă a unor noi forme de frumusețe” [Nichifor Crainic, Gândirea..., p. 7]. Paginile revistei Gândirea vor găzdui programatic expresiile cele mai înalte ale spirtualității ortodoxe românești în formă poetică, în proză și în eseu, iar cronicile literare și artistice purtau amprenta unei fine și bine conturate religiozități. Vignetele lui Demian erau de asemenea inspirate din viața satului, orientarea revistei fiind foarte plastic descrisă de mentorul acesteia prin comparație cu pictura bisericească: ,,Spiritualitatea tradiționalistă nu înseamnă în nici un caz repetare stereotipică a acelorași forme. Există vechi norme bizantine cu indicații precise de cum trebuie figurată iconografia, indicație care merge până la amănunte meticuloase. [...] Dar nimeni n-a împiedicat pe maeștrii geniali de la Voroneț și Sucevița să spargă normele stereotipice, să iasă în afara zidurilor, să pună de acord culoarea (și chiar chipurile) cu mediul cosmic înconjurător și să creeze minunile de originalitate care alcătuiesc astăzi în lumea întreaga valoarea artei românești. [...] Aproape tot ce e frumos și variat în această țară, făurit de mâna omului, (afară de cioburile de strachină arheologică) poartă semnul distinctiv al acestei spirtualități” [Ibidem.].
Finalul expunerii noastre nu vrea să fie neapărat concluziv, dar este imposibil să nu ne încerce câteva gânduri comparatiste. Chipul țăranului înfățișat în creațiile noastre folclorice de căpătâi, chip admirat de toți marii noștri cercetători, este întotdeauna străluminat de credință, dârz în nădejde, însumând elemente care i-au înconjurat dintotdeauna existența, este un chip ce-și transcende sau măcar tinde să-și depășească propria finalitate. Luați chipul proiectat în veșnicie al ciobănașului mioritic (,,Tras printr-un inel/ Feţişoara lui,/ Spuma laptelui;/ Mustăcioara lui,/ Spicul grâului;/ Perişorul lui,/ Peana corbului;/ Ochişorii lui,/ Mura câmpului”, portret ce străbate colindele, baladele și legendele noastre populare; ori să amintim viziunea poetico-mistică a lui Blaga (,,Pe lespezi [urechea] de-o pui, audu-se viermii/ Cu freamăt porniți pe căile  vremii/ Cu carnea noastră să se cuminece/ Pe rând în nouă duminece”), viziune care a provocat atât de violentele reacții ale lui Iorga din revistele vremii; și puneți aceste sensibile descrieri în comparație cu portretele ,,filosofice” scrise și aplaudate de gânditorii oficiali ai contemporaneității noastre (din România gurilor știrbe, ,,a gurilor fără dinți, [...] mici hăuri în mijlocul feței, [...] devenind sigla unei declasări umane” [http://www.contributors.ro/editorial/romania-gurilor-știrbe/] și veți avea imaginea stadiului la care a ajuns capacitatea noastră de proiecție cosmică a propriei ființe, în fapt imaginea adevăratei noastre declasări.
Și atunci ce e de făcut? Încotro satul românesc? Se mai apleacă cineva asupra lui? Îi mai are cineva grija? Mai putem considera satul ca fiind matricea spiritualității noastre? Mulți se vor grăbi să răspundă și să pozeze în mântuitori de circumstanță. Multe din satele noastre arată ca acum 100 de ani. E bine sau e rău? Important e cum arată sau ce păstrează, dacă mai păstrează ceva? Este invitația la meditație pe care v-o lansăm. Din ce se vede, deocamdată avem doar o certitudine: Biserica Ortodoxă Română rămâne singura instituție cu adevărat interesată de satul românesc, singura instituție care trimite în toate satele românești, an de an, oameni cu pregătire universitară! E mult? E puțin? E îndeajuns?
Am putea avea surpriza ca reflecția asupra satului românesc să devină o reflecție asupra propriei noastre ființe, surpriza de a ne vedea propriul chip în oglinda matricei stilistice, a formei particulare de manifestare a noastră reflectată de pelicula limpede și calmă a acelor ape primordiale în care Dumnezeu ne-a văzut deja, încă dinainte de începuturi, existând.
Așadar, să coborâm înspre satul românesc ca înspre mama acasă și să urcăm spre satul românesc ca înspre cheia de boltă pe care se sprijină cerul!

Pr. Dr. Călin Sămărghițan