Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 3 martie 2020

Biblia – manual de dezvoltare personală: „Noi ştim” (In 9, 24)


     Aceste cuvinte au fost spuse de către cărturari şi farisei orbului din naştere, pentru a regla conturile poziţiilor sociale şi de influenţă. Orbul din naştere trebuia să înţeleagă din acest mesaj că nu trebuie să mai susţină minunea pe care a săvârşit-o Mântuitorul asupra lui deschizându-i ochii. Chiar l-au ameninţat cu excluderea din comunitate şi pe el şi pe părinţii lui, dacă va continua să găsească argumente în favoarea Nazarineanului.
     În învârtoşarea inimii lor fariseii se aflau în luptă, să zicem, cu Dumnezeu Însuşi deoarece ei nu recunoşteau caracterul divin al persoanei şi activităţii Domnului Hristos. În orbirea lor sufletească ei luptau împotriva evidenţei omului vindecat, aducând argumente doar în scopul ideilor preconcepute pe care le aveau.
     Fiind oameni în vârstă şi cu o pregătire religioasă şi politică exemplară, aceşti cărturari şi farisei îşi susţineau cu o siguranţă indubitabilă ideile, şi, culmea, făceau aceasta tocmai împotriva voii lui Dumnezeu pe care ei susţineau sus şi tare că o respectă cu acrivie. Străfundurile din spatele conştiinţei lor, adică zona obscură a inconştientului lor, a ajuns atât de inaccesibilă pentru ei, încât nu mai puteau vedea acolo umbrele, adică păcatele şi bolile lor sufleteşti. Erau blocaţi în înţelegerea faptului că ei reprezintă elementul suprem, unealta supremă prin care Dumnezeu lucrează spre vindecarea şi mântuirea oamenilor şi, în felul acesta, dialogul era periclitat. Fariseii erau un fel de terapeuţi spirituali rataţi, în sensul că promovau un dialog al surzilor cu ceilalţi oameni, socotindu-se perfecţi:
    “Dar nici măcar psihoterapeuţii jungieni nu se pot sustrage realităţii conform căreia analiza este o relaţie asimetrică şi, pe măsură ce analistul înaintează în vârstă şi experianţa sa creşte, relaţia devine tot mai asimetrică, iar provocarea pacientului la adresa proceselor psihice ale analistului devine tot mai nesemnificativă. Clivarea arhetipului – medic sănătos pe de-o parte, pacient bolnav de cealaltă parte – face ca dialogul dintre cei doi să devină tot mai dificil. Ceea ce pacientul dezvăluie despre sine devine, integral, Celălalt, şi în final nu-l mai atinge deloc pe analist (Adolf Guggenbuhl-Craig, Riscurile puterii celor care ajută. Pentru psihologi, medici, asistenţi sociali, profesori şi preoţi, traducere de Violeta Bîrzescu, Bucureşti: Editura Trei, p. 141).
      Dacă, aşa cum recomandă nu o dată Guggenbuhl, înlocuim în acest citat termenii de psihoterapeut şi analist cu cei de farisei şi preoţi, iar termenul de pacient cu cel de credincios, ajungem la conturarea unor realităţi actuale cu un puternic semnal de alarmă.
     Aşa cum am văzut însă, arhetipul vindecătorului deţine calitatea ambivalenţei, conţinând în acelaşi timp şi reversul bolii, al propriilor neajunsuri sufleteşti. Însă, aceşti farisei considerându-se îndreptăţiţi la maximum de propriile lor fapte care respectau cu stricteţe litera Legii – aşa cum vedem în pilda cu vameşul şi fariseul din templu – ajungeau până acolo încât ei nu puteau accepta să aibă vreo ştirbitură în comportamentul lor exterior. Şi, într-adevăr, ei nu aveau nicio vină pe care cineva să le-o poată imputa în respectarea vreunei prescripţii legale.
    Aceşti farisei, neputând să accepte, cum era firesc, în sine ambivalenţa arhetipului vindecător bolnav, formându-şi în acest sens o crustă opacă pe ochii sufletului, exteriorizau acest aspect al bolii şi imperfecţiunii şi îl proiectau asupra oamenilor. Rezultatul consta în aceea că ei făceau acest clivaj al arhetipului prin exprimarea autorităţii şi puterii asupra celorlalţi oameni. Însă, ei nerecunoscându-şi partea lor internă de bolnavi, nu puteau declanşa nici în oameni factorul terapeutic vindecător interior. Cumva ei le dădeau sfaturi pertinente oamenilor şi le ofereau chiar exemple eclatante de împlinire a legii, însă lucrurile rămâneau cumva la suprafaţă. Formalismul câştiga tot mai mult teren, atât în defavoarea lor spirituală, cât şi în ceea ce priveşte vindecarea autentică a celor care îi ascultau şi le împlineau sfaturile.
     Singura Persoană care îi confrunta cu profunzimile umbroase şi păcătoase ale stratului inconştient la sufletului lor a fost Domnul Hristos. În faţa acestei confruntări nu aveau decât două alternative: fie acceptau adevărul celor spuse de El şi încercau să se asume ca oameni integrali, cu defectele şi calităţile inerente, fie puteau să respingă spusele Mântuitorului ca neaparţinând de universul lor sufletesc şi spiritual inconştient şi, în consecinţă, să exteriorizeze şi să proiecteze aceste neajunsuri în Persoana Domnului Hristos Însuşi. Şi aşa au şi făcut, ajungând în orbirea lor neduhovnicească să favorizeze în cunoştinţă de cauză răstignirea Domnului Hristos. Ei chiar credeau că fac bine.
Poate că pentru aceste motive Domnul Hristos le-a adresat lor celebrele „vaiuri”, subliniind tocmai insuficienta şi aproape imposibila autocunoaştere a fariseilor în profunzimile lor interioare, unde, ajungând să-şi ascundă şi îngroape propriile lor mustrări de conştiinţă pe care că probabil le-ar fi avut vreodată, în cele din urmă au sfârşit prin a uita de acest bagaj plin de bolovani, de spini şi pălămidă care se reflectă în comportamentul lor atât faţă de Dumnezeu cât şi faţă de oameni: 
   „Din cauza clivării arhetipului, distructivitatea, în sensul umbrei arhetipale, nu mai este, în principal, problema psihoterapeutului. Acesta s-a delimitat de ea şi o trăieşte doar prin mijloace proiective, în interior el savurând ceva ce seamănă cu pacea interioară. Singurul indiciu că ceva nu este chiar în regulă în interioarul său este faptul că familia şi prietenii apropiaţi ai unui astfel de terapeut “iluminat” resimt adesea confuzie şi haos” (Guggenbuhl, 2017, p. 146).  
Nefericirea lor era semnul necomunicării dintre conştiinţa şi inconştientul lor. Erau legalişti, invidioşi, concurenţiali, mândri, toate acestea nefiind altceva decât simptome al nefericirii lor interioare.”Când faci bine, oare nu-ţi este faţa senină?” (Facere, 4, 7).

Pr. Dr. Ciprian Valentin Bîlbă