Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Sfânta Tradiție, „Legea românească” și experiența Duhului Sfânt




Spiritualitatea unui neam se descoperă prin modul în care acesta e înrădăcinat în propriul său Model transcendent, inepuizabilă sursă a darurilor cu care este înzestrat în istorie. Vigoarea ei lăuntrică constă, mai întâi, în capacitatea de a conferi o identitate proprie unei vieți supranaturale, adică unei vieți ce presupune un contact cu realitățile de dincolo de lume. Pentru a aparține unui neam se cuvine să-ți asumi destinul unei spiritualități care îl definește. Identitatea noastră umană, prin urmare, nu este doar un fapt natural, ci în special, unul spiritual, generat de „Modelul” nostru etnic, transcendent, implicat însă în circumstanțele în care au trăit părinții, în relațiile inter-umane, pe care le țesem în jurul nostru și în capacitățile native pe care le posedăm, în vederea îndeplinirii unei vocații (I. Moldovan 2011:29). Și în sensul acesta neamul este o familie mare, care tinde la rândul ei să creeze o familie de familii, într-un cuvânt etnicul, în configurația lui euharistică.
Darurile lui Dumnezeu sunt distincte între ele dacă le privim în raportul lor cu sursa din care purced, configurate fiind în ordinea care revelează frumusețea cea mai presus de fire. Prin ele se menține relația cu Atoatețiitorul, după cum se și întemeiază comuniunea dintre semeni în iubire. Din perspectiva spiritualității, a transparenței Modelului divin, totul este un dar, mai rămâne însă să constatăm că ordinea darului în care suntem încadrați se referă totdeauna la un dar care este al altui dar: dar din Dar, lumină din Lumină, iubire din Iubire, viață din Viață, într-o trăsătură vie și veșnică (Ibid. p. 32-33).
Întrebarea care se pune acum este: în ce sens se poate vorbi de o „cincizecime etnică” – așa cum a făcut pr. Ilie Moldovan – situată între cea personală și cea eclezială? Răspunsul ține de noțiunea teologică de Tradiție: Ceea ce se numește Tradiție „constituie memoria sfântă a Bisericii, cu alte cuvinte este memoria Sfântului Duh în istorie. Transmisă pe viu, Tradiția este încorporarea Evangheliei în vierii Domnului în existența unui neam, rezultat al Modelului divin transcendent” (Ibid. p. 83).
Urmează să precizăm acum cum participă creștinul ortodox la această comoară dumnezeiască care este Tradiția: pe de o parte, întreg patrimoniul legii strămoșești, plăsmuit de „Model”, este îmbrățișat și cultivat de către fiecare credincios; pe de altă parte, în fiecare persoană nu se reflectă decât o strălucire din noianul de raze al acestei dumnezeiești Tradiții, o picătură din această profundă mare, un grăunte din această comoară. „Numeroase făclii care ard în biserică și ale căror lumini multiple se transformă într-o singură lumină, acestea laolaltă oferă imaginea Cincizecimii etnice. E de înțeles așadar, că Tradiția Bisericii nu trebuie înțeleasă niciodată ce trebuie căutat ca atare în trecut. Ea este, datorită memoriei Sfântului Duh, totdeauna contemporană, reînnoită continuu în Sfântul Duh și de aceea putem sau, mai degrabă, trebuie să trăim în ea ca Sfinții din vechime. Experiența Drepților și a Sfinților trebuie să fie și a noastră. Atât ei cât și credincioșii de natură etnică participă la o unică realitate care este Biserica și Trupul lui Hristos, Care face prezentă pe pământ Împărăția cerurilor. Inaugurarea acestei prezențe prin botezul cel de foc al neamului, cu care de fapt se imprimă „Modelul divin transcendent” în viața unui popor, înseamnă de fapt confirmarea supremă a învierii Domnului, o dovadă că Hristos a înviat cu adevărat și a împărtășirii vieții Lui, vieții celor ce cred în El (Ibid. p. 84).
Potrivit unei tainice împreunări dintre iubirea lui Dumnezeu și viața noastră, dintre ce este dumnezeiesc și ce este omenesc, „Legea românească” scoate la iveală trei înțelesuri: 1. un înțeles este dogmatic și el privește adevărul credinței noastre ortodoxe, 2. un alt înțeles este etnic și el se referă mai ales la sufletul românesc, noțiunea de neam în esența sa spirituală, prin care se identifică întru sfințenie cu moștenirea străbună în ceea ce aceasta are mai de preț, iar altul este 3. neamul, în măsură să facă din Lege o pavăză a dreptății și un scut de luptă întru apărarea sufletului românesc (Ibid. p. 125-126).

Bibliografie: Ilie Moldovan, În Hristos și în Biserică. Iubirea euharistică generatoare de viață și destin românesc, Ed. Reîntregirea, Alba-Iulia, 2011.

Lect. Dr. Ciprian Iulian Toroczkai